A nu som app
20-nye-stemmer-teorien
Aktive støtter er nemlig det bedste kampagnevåben, man kan opdrive, mener de socialdemokratiske kampagne-smede og citerer “almindelig politisk netværksteori” for, at hver person har omkring 20 mennesker i sit nærmeste netværk, som han eller hun kan påvirke til at stemme som sig selv, uanset deres forudgående politiske observans.
Alene i den troende inderkreds af socialdemokratiske partimedlemmer er der 45.000, som ikke normalt er aktive i valgkampen. Hvis de alle aktiveres, og hver af dem ville skaffe 20 nye stemmer, ville det i sig selv være nok til at fordoble det socialdemokratiske stemmetal (der i 2007 androg 881.037). Regnestykket illustrerer potentialet. Og det viser, at væsentligt mindre end gange-20 viral effekt kan gøre det, hvis ellers mobiliseringen virker ordentligt.
Ærligt koncept
“Deltag i Facebook-valgkampen og hjælp os med at vælte regeringen”. Sådan lyder indgangsbønnen til den nye side. Den toner rent flag: 1. Det her er for socialdemokrater, 2. Det er et sted, hvor du selv skal bidrage og 3. Det handler om en fælles sag: at vinde valget. God retorik, der indskriver brugeren i et fælleskab med et klart projekt og et klart mål. En politiske grundide, som går rent ind hos de slumrende socialdemokratiske partimedlemmer, Facebook-app’en først og fremmest er lavet til.
Indgangsbønnen er også en god varebeskrivelse. For det er det, app’en handler om: den giver brugeren et vifte af muligheder for at være med. Klik videre, hvis du gerne selv vil bidrage. Vi gør det så let for dig som muligt. Og den vidner om et godt konceptarbejde. App’en virker afklaret med sig selv. Så langt, så godt.
Socialdemokraternes nye Facebook-app. Sådan så forsiden ud med testindhold
Vær aktiv på flere niveauer
Nu skal de gode hensigter omsættes til handling - og der skal være noget for enhver; mange åbninger, således at så få som muligt tabes på gulvet. Det klarer app’en også fint.
Nogle af de ting, app’en vil have dig til, kræver ikke den store indsats. F.eks. kan du lave dit eget “Stem S-profilbillede”, som tilføjer en lille reklamebjælke til et eksisterende billede fra dit profilbilled-album. På på den måde signalerer du, hvor du står partimæssigt. Fra den lette involveringsgenre kan du også se arrangements-kalenderen og melde dig til events - eller bare se, like eller evt. dele videoer på sidens videogalleri. Eller uploade din egen. (Faktisk uploader du slet ikke videoen til selve app’en. Du deler en video ved at poste et link til videoen på YouTube, Yahoo Video, Facebook eller Vimeo f.eks. På den måde bliver app’en en videomappe, der samler valgkampsrelevante videoer fra hele nettet.)
Bliv frivillig. Uforpligtende – og blanko-check på samme tid
Er du til lidt mere, kan du surfe dine lokale kandidaer igennem og melde dig som frivillig hos en af dem. Det er sådan lidt på samme tid uforpligtende og blanko-check-agtigt over det: uforpligtende for den tøvende, fordi man ikke binder sig til andet end at blive ringet op og tale om muligheder. Blanko-check for den, der vil all-in og faktisk gerne vil give en enkelt kandidat fuld opbakning.
Lav din egen professionelle folder
En af de mest fremtrædende ting, du kan gøre med app’en, er at lave din egen folder. Det vil sige lave din egen PDF, som du kan skrive ud og/eller dele rundt. Lav-en-folder lader dig vælge den kandidat, du vil promovere, skrive en anbefaling af ham/hende og udvælge tre ud af 15 foruddefinerede mærkesager, du synes er de vigtigste. Så trykker du generér, og ud kommer en folder, med blandt andet dig, dit Facebook-profilbillede og din anbefaling som afsender og en billedfrise med den pågældende kandidats Facebook-støtter. Resultatet er flot og med et fint personligt – og socialt – touch.
Sådan laver du en prof og personlig folder i et snuptag
En enkelt ting, jeg ikke helt kan overskue, er hvordan “forfatterens” eget valg af mærkesager sammensat med en enkelt kandidat fungerer i praksis. Hvad hvis mærkesagerne ikke rigtigt er kandidatens? Tanken er, at det ikke er kandidatens folder, men din folder. Men måske kan det komme til at give mislyde i praksis.
Stem dørklokker, så alle kan høre og se det
App’ens andet højtprofilerede greb i den politiske kampagne-værktøjskasse lanceres under “Gå dør-til-dør”-mærkatet. Tanken er her, at du, hvis du har været ude ay dele brochurer ud i dit nabolag, bagefter går ind her og oplyser, hvor du har gået, hvor mange dørklokker du har stemt, og tagger dem, du evt. har gået sammen med. Når du har gjort det, markeres det på et Google-kort, hvor dine venners bedrifter også er markeret. Resultatet er altså et socialt kort, som viser, hvor du og dine venner har gået.
Her kan du se, hvor du og vennerne har stemt dørklokker. Men ikke hvor andre kandidaters støtter har gået. Eller hvilke husnumre de har besøgt
Ideen er umiddelbart god. Og kort, der er mashet op med data, vækker altid i hvert fald min nysgerrighed.
Alligevel er jeg ikke helt overbevist om udførelsen. For når det kun er vennerne, du kan se, giver funktionen ikke overblik over, hvor der mangler at blive stemt dørklokker. Du risikerer at banke på en masse steder, der allerede har haft besøg, mens andre aldrig ser skyggen af en S-støtte. Hvilket forstærkes af, at man heller ikke fortæller app’en præcist, hvilke husnumre man har besøgt. Kun startpositionen.
Særligt når man tænker på de avancerede geografiske informations-systemer, den socialdemokratiske kampagne ellers bruger på at finde ud af præcis, hvor dørklokkerne skal stemmes, virker app’en lidt tynd. Som om denne her feature er mere form end indhold. Og den slags er no-go – lidt at tage brugerne, der trofast bruger tid på at dokumentere deres aktiviteter, ved næsen. Det kan give bagslag.
Wall of fame
Alle aktiviteter indgår i et stort point-system, og brugerne kan hele tiden følge, hvem der yder mest for den gode sag på apps’ens “wall of fame”. Og selvfølgelig især, hvor højt man selv ligger på listen. Både den globale liste af alle aktive brugere overhovedet - og listen over dine venner. I tillæg hertil har de enkelte kandidater lister over, hvordan deres støtter performer på deres FB-sider. Og så er der præmier til de bedste.
Her er de mest aktive støtter. Motivation og styringsredskab i ét
Fås også som faneblad
Facebook-app’en virker ved, at du går ind på en særlig (og fortsat hemmelig) side på Facebook. Sådan noget i stil med apps.facebook.com/socialdemokraternesnyeapp. Du skal ikke installere noget - men sige ja til, at app'en må tilgå dine profil-data mv.
På de enkelte kandidaters facebook-sider lever app’en dog også. Her er det som det faneblad, man havner på som default, når man går til kandidatens side. En prominent placering.
App’en fås også som faneblad. Her en dummy fra Christine Antorinis egen FB-side
App'en kræver off-line opfølgning
Det er her, app’en skal stå sin virkelige prøve: Hvor god er den enkelte kandidat i praksis til at bruge den? Kan han eller hun finde ud af at vende - hurtigt - tilbage til dem, der måtte melde sig som hans frivillige på app’en? Har vedkommende et kampagnekontor med frisk kaffe og printere til at udskrive foldere med, der er åbent sådan 24/7-agtigt? Får kandidaten alle de frivillige, han og hun kender til aktivt at bruge app’en, så den når momentum?
Disse spørgsmål kan ikke besvares ved at se på screendumps. Her er det organisatorisk opbakning og udrulning - og kandidat-træning - det handler om.
Hvor meget kan app’en flytte?
Socialdemokraternes app trækker klare tråde tilbage til Obamas 2007 valgkampagne, hvor det som bekendt lykkedes at bruge de sociale medier til netop at mobilisere - og gøre det i et hidtil uset omfang - med blandt andet to millioner aktive profiler på mybarackobama.comtil følge. Og den gør det overbevisende.
Men spørger man den politologiske fagkundskab, vækker “alle har 20 de kan overbevise”-tesen ikke umiddelbart genklang. Fagkundskaben peger på, at både parti-organisation og valgsystem er helt anderledes i USA end herhjemme. Derovre er den permanente partiorganisation meget svagere end herhjemme, men blusser traditionelt op og får liv, når valget nærmer sig. Derovre er stemmeprocenten - og vælgerregistreringen - normalt meget lav. Herhjemme er den meget høj.
Sagkundskaben peger også på, at undersøgelser af kommunalvalget i 2009 viste, at Facebook-aktive kandidater alt andet lige flyttede 1,2 procent af stemmerne. Men det var kun internt på partilisten, det virkede – Facebook duede ikke som middel til at kapre stemmer fra de andre partier.
Omvendt er der rent faktisk mange tvivlere, der ikke har besluttet endelig, hvilket parti deres kryds skal sættes ved. Måske 20 procent. Måske flere.
Og kommunalvalgs-undersøgelsen handlede kun om kandidaternes eget Facebook-brug. Ikke om de fik aktiveret deres støtter til selv at være aktive og bakke op. Og slet ikke om avancerede mobiliseringsmaskiner, som den Socialdemokraternes her er barslet med.
Som eksperiment er A-applikationen derfor spændende. Og har gode odds for at lykkes.
---
Deltag i debatten om denne artikel. Det kræver blot, at du er logget på din profil på Kforum. Mangler du en profil, så oprettes den hurtigt her.