Ikke skarp nok til et skarpere DR

Tre måneder ventede DR’s generaldirektør, Maria Rørbye, før hun foretog den første større ledelsesændring i DR. Det blev en mindre rokade, og grundstrukturen er stadig som Kenneth Plummer efterlod den.
Den mest spektakulære del af ændringen er fyringen af 43-årige Mikael Kamber – mediedirektøren som Kenneth Plummer hentede til DR fra JyskeVestkysten for lidt over et år siden. Han var i sin tid et frisk bud på en ny type mediedirektør, fordi han kom udefra og ikke var en del af den københavnske medieelite.

Det er klart, at presset på DR for ikke at producere de mest fladpandede koncepter er steget. Og det stiller større krav til mediedirektørens rolle, fordi man skal kunne stille krav til, at der bliver produceret unik kvalitet, som man ikke kan finde tilsvarende på de kommercielle kanaler.
Hvis Mikael Kamber havde forstået de signaler og havde formået at handle på dem, var han ikke blevet fyret. Problemet var, at han ikke kunne begå sig på ledelsesgangen i DR og ikke aflæse den politiske dagsorden. Hans oplæg til, hvordan man skulle implementere DR’s strategi, blev således hældt ned af brættet af bestyrelsen, og han trængte aldrig igennem med en synlig profil hverken eksternt i offentligheden eller internt i DR. Maria Rørbye benyttede samtidig lejligheden til at skille sig af med Kambers markante næstkommanderende, Merethe Eckhardt, som hun ikke var på specielt god fod med, og så kan Gitte Rabøl jo selv sætte sit hold.
Da Gitte Rabøls stilling samtidig nedlægges, er hendes hidtidige arbejdsområder blevet fordelt ud på de tre tiloversblevende områdedirektører. Det betyder blandt andet, at den lidt elitære Morten Hesseldahl nu får tilført P3 – en kanal han næppe har den store interesse for. Det er en vovet dispostion, for P3 er DR’s vigtigste kanal efter DR1 og P4 – og har navnlig godt fat i de unge, hvilket er afgørende i forhold til kampen om at holde fast i DRs brugere på længere sigt.
DR skal naturligvis passe på ikke at give Mikael Kamber ret i, hvorfor han blev fyret. For uden den brede opbakning i befolkningen kan man ikke bevare den legitime ret til at opkræve licensmilliarderne. Men DR bør også kunne fastholde sin popularitet hos danskerne uden nødvendigvis at gøre det ved hjælp af reality-tv og freakshows. Det skal Gitte Rabøl nu sikre, og der mener jeg, at vi er i trygge hænder.
Forskellige målinger fra YouGov Zapera og BAV (brand asset valuator) viser, at DR i høj grad er lykkedes med at trænge igennem med DR1, DR2, P1, P3, P4 og Koncertsalen, og det skyldes det arbejde, der er blevet udført i regi af Thomas Hertz.
Derimod blev rådgivning af DRs ledelse om politisk spin aldrig Thomas Hertz spidskompetence, og man kan derfor spørge sig selv, om det var klogt af ham at sige ja til at påtage sig ledelsen af to så forskellige arbejdsfunktioner. Der er meget få synergier, og Maria Rørbye har nu taget konsekvensen ved i stedet at lægge HR og kommunikation sammen. Det var sjovt nok samme kompetenceområder DR’s tidligere HR-direktør Inger Ørum Kirk netop har fået hos TDC, så det kan være, at Maria Rørbye har ladet sig inspirere af sin tidligere chefkollega.
Omlægningerne i DR’s ledelse kommer samtidig med, at Berlingske People har meddelt, at man har ansat Mikael Bertelsen og Mads Brügger på den nye radio 24/7. Ærgerligt, at DR ikke kunne holde på disse to. Mikael Bertelsen har før brokket sig over at være chef og vælger så alligevel at prøve kræfter med det en gang til – oven i købet på en lille statsfinansieret radiokanal. Det havde været bedre for alle, hvis han blot var fortsat med at producere nyskabende programmer.