I like noget nyt nu

De sidste 30 dage på SMK's side på Facebook: 1,3 interaktioner pr. 1.000 fans. Det kan gøres bedre! (tak for beregningen, Ask Hybel)
Særligt efterspørger brugerne ”bag-scenen”-informationer, der kan give dem indsigt i virksomheder og institutioners virke på et mere personbaseret niveau. Det er nemlig ofte den interpersonelle kommunikation, brugerne savner – det kan være svært at connecte med en page, hvis afsenderen er sløret og forekommer maskinel. Opdateringernes budskab skal være relevant, kort, klart og nemt at afkode.
Når telefonen ringer på kontoret, så tager du den og indgår i en ligeværdig og respektfuld dialog med personen i den anden ende. Samme hurtige respons og personlige interaktion bør være et bærende element i virksomheder og institutioners kommunikation med brugerne på Facebook.
Inddragende: Spørg brugerne
Spring ud i kreative eksperimenter, se hvad der virker og ikke virker, og spørg altid brugerne til råds. Det er dem, der ved, hvad de vil have, og i sidste ende også dem, der har magten over kommunikationssituationen. Brugerne ønsker medbestemmelse og vil gerne bidrage med viden, kommentarer, billeder m.m., hvis de oplever, at deres indsats bliver påskønnet.
Får de derimod ikke, hvad de vil have, er der kontant afregning – det er ganske nemt at finde unlike på en Facebook-side. Vov pelsen og interager med brugerne, vær ikke bange for at være proaktiv og debatskabende. Hvem siger, at en virksomhed eller institution kun må være aktiv på sin egen page? Det er langt sjovere og mere berigende for en bruger at følge en page, hvor der rent faktisk kommer andet og mere end blot lejlighedsvise ”Vi er her stadig”-opdateringer. Sørg for at sætte aktuelle emner i relation til virksomheden eller institutionen og inddrag i den forbindelse brugerne, fx ved at spørge direkte til deres holdninger og oplevelser.