Søg på #PR
Twitter er karakteristisk ved, at man som regel følger mennesker fremfor brands og virksomheder. Det har den store fordel, at indholdet bliver personligt, nærværende og troværdigt. Til gengæld kan mennesker godt støje, når de småsnakker og pludrer med vennerne. Her troede man lige, at man fulgte en ekspert i politik, og så fylder vedkommende feedet med fodboldsnak både søndag og mandag.
Våbnet, der kan eliminere støjen, er hashtags. Hashtags har vist sig ekstremt brugbare, fordi de gør det muligt at overvåge emner – og på den måde hurtigt at få direkte adgang til dialog med andre, der interesserer sig for samme sag, fagområde eller begivenhed. Væk er snik-snak til fordel for fokus på eet emne.
Man sætter blot # foran det ord, som er det centrale emneord, f.eks. #Folketingsvalg. Der må ikke være mellemrum og normalt virker æ, ø og å og de fleste specialtegn ikke.
På Twitter bliver man som udgangspunkt kun hørt af de folk, der har valgt at følge en. Det kan derfor både tage tid at få et vist antal følgere, og det kan nogle gange være svært at blive fundet af folk, der ikke kender en fra andre sammenhænge. Hashtags hjælper dig med at blive synlig.
Twitter er et dialog-medie, og det vil sige, at der er åbent for, at alle kan mene noget. Det gør de så også.
De helt store festivaler har selvfølgelig egne hashtags. Det gælder Roskilde Festival - #rf12 (med skiftende årstal), hvor man uden for sæsonen kan fx kan få besked om næste års bands. En simpel og nem måde at holde brandet varmt og diskussionen levende.
Det er nu fast kotume, at enhver konference har et fælles hashtag, og nogle gange at de enkelte spor på konferencen har egne tags. Og skulle det ved en fejl ikke være udstukket i forvejen, så begynder deltagerne ofte at bestemme det på tog eller flyturen derhen.
Konkurrencer
Et af de mere sofistikerede forsøg med Twitter kom fra Gyldendal, der indførte #ISBNbingo hver fredag kl. 13. I en god halv time udloddede forlaget bøger til de følgere, der hurtigst kunne finde en bog i deres bogsamling med det rigtige endetal i ISBN. Det gav anledning til et par sæsoners hygge og positionerede Gyldendal over for de boginteresserede Twitter-brugere.Gyldendal lancerede i øvrigt også tag’et #fredagsbog, hvor bogelskerne deler tips om favoritbøger.
Fordi halvdelen af befolkningen nu har en smartphone i lommen, sker det ofte, at de første observationer og fotos ved større begivenheder og katastrofer kommer fra Twitter.
Medieovervågning er i disse år ved at ændre sig fra at handle om papirklip til at handle om overvågning af sociale medier, fordi tingene sker først her.
Skulle man være lidt i tvivl om vigtigheden af den type overvågning, kan man aktuelt tage et hurtigt kig på #danskebank, #newnormal og #newstandard.
Twitter har en ret høj deltagelse fra IT, reklamefolk, journalister og efterhånden også politikere. For at få flere (og nye) læsere til ens tweets bliver faglige tweets ofte forsynet med et særligt hashtag for faget.
Eftersom du læser artiklen på Kforum, kunne det være, at du kan møde andre kommunikatører på #kforum.
Et af Twitters første brede gennembrud var på Xfactor med tagget #XfactorDK. Afgørende for gennembruddet var, at deltageren Nina Jansen og Xfactor-dommer Pernille Rosendal ivrigt snakkede løs på Twitter. Siden har TV2 fortsat traditionen med en solid Twitterdækning for #VoiceDK.
Kommentarer og følelser
Alle de ovenstående måder at bruge hash-tags på har haft som hovedformålet at samle viden og at gøre folk klogere. Men hashtags bliver også brugt som kommentar-tegn.
Kommentar-hashtags er en kort måde at tilføje en bedømmelse – i stedet for at skrive en hel sætning. Folk der har kvajet sig, risikerer nemt at få et kort, tørt #fail eller #stramop hæftet på deres gerninger.
Lokation
Har man interesse for nyheder fra et bestemt geografisk område, er det bare at sætte søgning op på for eksempel #denmark, hvilket giver en god pejling på, om Danmark har foretaget sig noget, der er interessant ud over landegrænsen. Giver det ikke nok resultater i feedet, kan man altid kaste sig over #israel eller #palestine.
Memes og jokes
Twitter er ikke bare et arbejdsværktøj. Der er plads til lige så mange overspringshandlinger som på FB.
Nogle memes som #wcpic er oprindelig opstået som en kommentar til en diskussion om skønhedsidealer, men har nu fået sit eget liv. Her får man ofte billeder af folk i deres festtøj – i dårlig badeværelsesbelysning.
En af Twitters største værdier er, at man lynhurtigt kan trække på andres hjælp. Det er ofte gevinst ved at spørge ens egne venner, men der har udviklet sig en fast kotume, hvor #twitterhjerne sættes foran spørgsmål, hvor man har brug for crowdsourcing af viden.
Der er mange, mange, mange flere – skriv dine foretrukne nedenfor
Typisk for Twitter er en artikel som denne opstået med hjælp fra venlige superbrugere - især @anetq, @mariebilde, @sopperDK, @karmel80, @Thomas_Rohde, @genild og @pernilleBM.