DSB i et spor af penge, politik og pression
.jpg)
Selve det velvoksne konsulentforbrug og millionbudgetterne er dog hverken nyt eller overraskende. Som kuriosum kan jeg for eksempel huske et møde omkring DSB’s miljøpolitik i Sølvgade engang i 90’erne, hvor vi opdagede, at vi sad seks forskellige konsulenter om bordet – men ingen DSB-medarbejdere var til stede. Og jeg kan huske en anden lejlighed, hvor en leder spurgte, om jeg ikke kunne lave et projekt til 1 mio. kr. Det kunne jeg ikke, for jeg havde jo lige fortalt hende, at DSB’s store problem i stabene var, at de havde alt for mange og for spredte enkeltprojekter. Så det gav ikke mening. Den afvisning ville DSB-lederen næppe havde fået fra Lars Poulsen. Mine kritiske oplevelser med DSB kulminerede omkring århundredskiftet, hvor jeg var med til at lave en rapport om den interne kommunikation. Det kom bl.a. frem, at medarbejdernes største problem var, at de ikke vidste, hvad de skulle få dagen til at gå med. Som ”orange”-medarbejdere i det nuværende Banedanmark malende udtrykte det: ”Vi står på svellerne med skovle og slår efter mågerne”. Den rapport afleverede vi til den daværende generaldirektør, der kvitterede med, at ’alt, hvad der står, er fuldstændig rigtigt og betyder, at enten må jeg eller mine direktører gå af’. Så åbnede han skrivebordsskuffen og arkiverede den lodret! Da var jeg klar over, at der var større tabuer i DSB-koncernen end selve det rundhåndede konsulentforbrug.
Transportministre og deres apparater har de sidste mange år forsøgt at lægge pres på, for at opdele, konkurrenceudsætte og dermed effektivisere og forretningsudvikle DSB. Men det har langt hen været et skridt frem og to tilbage. De har været oppe mod Ulrik Salomonsen og formændene for de øvrige fagforeninger, der har gjort deres forsvarsarbejde godt – reelt også for godt for medarbejderne. Fagforeningsfolkene har altid kunnet stikke sikkerhedskortet (togulykker er uacceptable, så lokoførerne skal være udhvilede og alle mulige overflødige regler skal overholdes) eller forsyningskortet (umuligt at gøre driften i Vestjylland rentabel). Samtidig har de aldrig afstået fra at rende op ad trapperne til venner på Christiansborg, hvis en DSB spareplan skulle omstødes. Derfor styrer en direktør i DSB ikke DSB, han administrerer de signaler og beslutninger, trafikpolitikerne på Borgen udstikker. Og politikerne tilsiger jævnt hen, at togene, uanset pris, skal rulle hver dag, mest muligt sikkert og stabilt. Det er det politiske mandat, og det kræver plads i budgettet til lidt af hvert.
Det store tabu om DSB, som utallige konsulenter har påvist, blev første gang brudt i september 2011, hvor BT offentliggjorde hovedkonklusionen fra en Quartz-rapport: Loko-førerne på regional- og fjerntog arbejder i snit 1,5 time om dagen og aflønnes med 525.000 kr. om året for det. Man kan så tilføje, at det heller ikke er så dårligt at billettere eller være servicemedarbejder i DSB. Så der er intet at vinde ved forandringer, kun privilegier at miste. Derfor står DSB og Banedanmark med en lønbase, der sluger alt, og med udslidt udstyr og en gæld på 18 mia. kr. Med Søren Eriksen som den mest (over)ambitiøse, har DSB’s skiftende ledelser selvsagt haft det mål at skabe en sund – og under Eriksen også ekspansiv forretning. Et helt afgørende omdrejningspunkt var her at vinde Øresunds-udbuddet med First, og dermed ikke tabe Kystbanen som helt central strækning. Alt blev sat ind. Men med de faktiske interne priser er DSB selvsagt ikke reelt konkurrencedygtig. Derfor det underbud, som Lars Abild i lang tid kunne beskrive i Berlingske. Den journalistisk har været voldsomt generende for ledelsen, der ikke bare ambitiøst, men desperat har kæmpet for endeligt at gøre DSB til en forretning.