Pas på Cyber-hipsterne


Herostratisk berømte personligheder som Alec Baldwin, Charlie Sheen og Lily Allen har alle forladt deres millioner af fans på Twitter og Facebook. I Danmark vil kultureliten naturligvis ikke stå tilbage for de amerikanske forbilleder og kulturelle ikoner. I denne gruppe finder vi blandt andet Weekendavisens skarpeste litteraturskribent Leonora Christina Skov, som i avisens bogtillæg stillede sig op i køen af desillusionerede og overbebyrdede kendisser, der endegyldigt havde fået nok af Facebook. Nu drog hun konsekvensen og smækkede døren i fjæset på fjæsbogen. På vejen ud af døren kunne Leonora Christina Skov konstatere, at Facebook ikke alene gjorde hende mindre social og mere trist, det var samtidig en kilde til evige mindreværdskomplekser, fordi alle folk jo fremstår eksemplarisk lykkelige og perfekte i Facebooks blå, digitale univers.

Bogen beskrevet med forfatterens egne ord: “Social Media Is Bullshit is a guided tour through the bullshit factory that is the social media industry. You’ll see how their primary product, bullshit, is made, who is selling it, and how they’ve been getting away with selling bullshit since 2007"
Cyber-hipsterne stjæler alle dine penge
Mendelson er blevet bannerfører på et tiltrængt korstog mod de sociale mediers varmluftsboble, som bare er blevet større og større de seneste år. Mendelsons grundlæggende pointe er, at de tusindvis af cyber-hipsters – som er hans betegnelse for ”eksperter” i sociale medier – forsøger at sælge virksomheder idéen om det hurtige og billige virale quick-fix, som kan katapultere en lille virksomhed fra ukendt til øjeblikkelig berømt. Men det virale quick-fix er en illusion – det findes ikke. Eller rettere: det findes, men det er forbeholdt de meget store virksomheder, som kan købe sig adgang til de sociale medier ved hjælp af seeding, søgemaskineeksperter og betalt annoncering.

Social media is bullshit is bullshit
Problemet ved Mendelson og hans bog er, at han ender med at bliver lige så generaliserende, som de kvaksalvere, han kritiserer. Selvfølgelig er det rigtigt, at der ikke findes quick-fix løsninger på de sociale medier. Hvad der virker for Ford eller Old Spice, virker naturligvis ikke for den lille café nede på hjørnet. At arbejde seriøst med sociale medier betyder, at man er nødt til at forstå virksomhedens unikke position på markedet, virksomhedens kunder og de mange forskellige sociale platforme, som kan være relevante at arbejde med. At få succes med sociale medier er for langt de fleste virksomheder en langsommelig proces, som kræver hårdt arbejde og anseelige interne ressourcer. Der er meget langt til de berømmede virale hits, som man hører om i medierne samt på nogle af de utallige konferencer om emnet. Mendelson gør ret i at kritisere varmluftsindustrien og dyrkelsen af de virale quick-fix, men han kaster babyen ud med badevandet, når han fuldstændig afskriver værdien af sociale medier pr. definition. Der er masser af værdi og forretning i sociale medier, og der findes tusindvis af historier og cases, der kan dokumentere værdien. Sjovt nok er mange af de bedste cases samtidigt nogle af de mindst hypede og meget lidt sexede cases, fordi de handler om kedelige og trivielle samtaler med ganske almindelige kunder. Usexet – men effektivt og forretningsmæssigt værdifuldt.
De hurtigtskydende cyber-hipsters er hurtigt videre
Som altid, når nye teknologier gør deres indtog, vil man opleve kvaksalvere, og folk der sælger hurtige og lettilgængelige sandheder. Vi så det i internettets tidlige dage, og vi ser det hver gang nye fænomener, som CRM, SEO, Big Data, Semantisk Web osv., dukker op på hype-radaren. Men ligesom kvaksalvere ikke gør lægevidenskaben overflødig, så gør de mange overfladiske og hurtigtskydende cyber-hipsters ikke de sociale medier mindre vigtige for privatpersoner og virksomheder. Det er rigtigt, at der er opstået en enorm industri, vedrørende det at sælge hurtige og letkøbte budskaber, omkring sociale medier, men alle tidligere erfaringer viser, at der er tale om en overgangsfase. Om ganske få år vil kvaksalverne være flyttet videre til nye hypede begreber, og de seriøse virksomheder og konsulenter vil arbejde seriøst med de vigtige og værdiskabende aspekter af sociale medier.
Her fortæller forfatteren af Social Media Is Bullshit om sin manglende tro på de sociale medier.
Du kan ikke flygte fra den sociale medie-revolution
Mendelsons pointer har naturligvis intet med Leonora Christina Skovs personlige kvababbelser over Facebook at gøre. Hun roder sine egne privatlivsovervejelser sammen med Mendelsons forretningsorienterede pointer, og hun bruger sådan set bare bogens fængende titel og bombastiske pointer til at afstive sin egen personlige beslutning om at forlade Facebook. Både Mendelsons bog og Leonora Christina Skovs smertefulde udmeldelse af Facebook er dog symptomer på, at de sociale medier har nået et tipping point (som én af cyper-hipsterne ville skrive), hvor man ikke længere kan ignorere dem – hverken på det personlige eller det forretningsmæssige plan. Leonora Christina Skov kan naturligvis melde sig ud af Facebook, men om ganske få måneder vil hun begynde at føle sig socialt udelukket fra samtaler, begivenheder og nyheder, som verserer i hendes (store) vennekreds. Og med stor sandsynlighed vil hun – ligesom så mange andre celebrities – melde sig ind i de sociale medier igen. Måske med færre venner, måske på Twitter i stedet for på Facebook og måske mere velovervejet samt forstandig på de sociale mediers muligheder og begrænsninger. Men pointen er, at hvis du ikke ønsker at leve som eneboer i det moderne netværkssamfund, er det meget svært at komme uden om at være til stede på sociale medier eller at prøve at se mulighederne i dem.
Ikke blot bullshit
Man skal naturligvis ikke bare blindt kaste sig over det første og bedste sociale medie eller over den første og bedste guru uden at vide, hvad man foretager sig, men det bliver i stigende grad svært for virksomheder at drive virksomhed uden at have en eller anden form for tilstedeværelse på de sociale medier. Det er ikke nemt for Leonora Christina Skov – eller for os andre – at navigere i dette nye, besynderlige digitale univers, der konstant er i forandring, og derfor er det naturligvis heller ikke nemt for virksomhederne. Som Mendelson rigtigt skriver, så findes der ingen nemme løsninger. Men for den, der holder ud og ser mulighederne på de sociale medier, er der masser af redskaber og gode råd, både til at markedsføre sig selv og til at sælge flere produkter socialt. Det er ikke blot bullshit, men det er svært.
