Facetrix is the Matrix

Websitet www.whatisedgerank.com beskriver, hvordan hele Facebook styres af en overordnet algoritme, der er blevet døbt Edgerank. Algoritmen vurderer, på baggrund af hver histories relation til brugeren (affinity), opslagstypen (weight) og alder (time decay), om den er mere eller mindre relevant end andre historier. Dette resulterer således i et personaliseret newsfeed, hvor kedeligt og gammelt indhold gemmes væk til fordel for det nye og mere spændende.

Der er mange bud på, hvordan Edgerank-formlen er konstrueret. De er alle forkerte, for den findes ikke
- Der er IKKE noget, der hedder Edgerank
Udtrykket ”Edgerank” bruges ikke internt i Facebook. Faktisk instrueres alle medarbejdere specifikt i ikke at bruge udtrykket ”Edgerank”, da man ikke ønsker at bidrage til forestillingen om, at en enkelt algoritme styrer alt, hvad der sker.
- Dit newsfeed styres IKKE af en enkelt master-algoritme
Dit newsfeed filtreres løbende af et hav af forskellige algoritmer. Hver algoritme har sit eget formål og styres individuelt af sit eget team i Facebook. F.eks. er der et team, der arbejder på at minimere spam, et andet team arbejder på optimering af engagement, og et tredje team arbejder på sammenkædning af historier med samme emne. Der eksisterer ikke én enkelt newsfeed-formel, og filtreringen kigger ikke blot på affinity, weight og time decay.
- Facebook piller IKKE ved algoritmen, når de mangler penge
Det er ikke korrekt, at Facebook en gang i mellem piller ved algoritmerne for at gøre annoncering mere nødvendig for Sider. Tværtimod piller Facebook nærmest ved algoritmerne på daglig basis i et konstant forsøg på at optimere kvaliteten. Der findes altså ikke noget team, der har til formål at nedprioritere organisk indhold frem for betalt.

De klassiske "Like-og-del"-konkurrencer skader mere end de gavner. De skruer nemlig automatisk ned for din fremtidige reach
Det vigtigste at forstå omkring dit reach på Facebook er således, at det ikke bare kan reduceres til et spørgsmål om at poste flere billeder, stille flere spørgsmål og skrive oftere. Har din Side en spammende adfærd, som brugerne reagerer negativt på, bliver du straffet i dit reach – uanset hvor meget eksperterne snakker om Edgerank. Forstår du derimod, hvad Facebook definerer som spam, kan du snildt både tre- og firedoble dit reach uden negative konsekvenser.
Det gennemsnitlige reach pr. opslag på tværs af alle Facebook-sider på hele platformen er ca. 16 procent af fanbasen. Dette tal er ikke konstant, men befinder sig altid deromkring, plus/minus et par procent. Følger du nogle simple guidelines for din kommunikation, bør du dog uden problemer kunne holde en fast penetration på over 50 procent af dine fans.
- Opfør dig som et menneske!
Facebooks robotter og spam-algoritmer har til formål at identificere anomalier og begrænse deres spredning. Den sikre vej til at havne i deres søgelys er ved at opføre dig på måder, som er meget ulig mennesker. Dette kan være ved kun at udgive billeder, ved at målrette opslag til segmenter, der er meget anderledes end fanbasen eller ved altid at poste på de præcis samme tidspunkter. Opfør dig i stedet som et menneske med varierende posting-frekvens, alsidigt indhold og homogene målgrupper.
- Lad være med at spamme!
Det værste, der kan ske for din Side er, at dem, der normalt engagerer sig i dit indhold, bliver trætte af det. Begynder de at anmelde eller skjule dine opslag fra deres newsfeed, mister du ikke bare reach, du mister også engagement. Tænk derfor altid over om dem, du leverer dit indhold til – inklusiv friends of fans – nu også virkelig vil sætte pris på dit næste opslag. Drop det, hvis du er i tvivl.
- Forsøg ikke at være elsket af alle!
Det bedste jeg har gjort for mit reach, er at lade være med at søge accept hos folk, der åbenlyst ikke bryder sig om mig eller om mit emnefelt. Naturligvis skal du kigge indad og tilpasse dig, hvis du modtager kritik fra folk du rent faktisk gerne vil i dialog med. Men brugere, som konsekvent ikke vil dig det godt, er du bedre tjent med at sende væk – eller måske endda blokere.

Tjekker du, hvor meget negativ feedback dine opslag får? Det kan være afgørende for din succes!
Det kan selvfølgelig godt lade sig gøre slå en lille bule i newsfeedet ved at tænke i Edgerank-optimering. Men de næste gange du udgiver et opslag, skal du slå endnu hårdere for at efterlade mærker, hvis strategien har resulteret i spam.
.jpg)
Glem alt om Edgerank-effekten af, at brugernes feedback er markant større! Her illustreret ved en dansk Facebook-side, der sidste år tidoblede sin rækkevidde ved at minimere negativt feedback
I sidste ende bygger en succesfuld Facebook-strategi på en forståelse af, hvilken adfærd Facebook værdsætter, og hvilken adfærd de bekæmper. Du kan bruge oceaner af timer på dagligt at ”game” systemet, men hvis din strategi ikke skaber ægte engagement og reel brugertilfredshed, kan du være sikker på, at det vil blive straffet af Facebook meget hurtigt.
- Hold øje med hvilken effekt betalte impressions har på virale impressions.
- Undersøg andelen af negativ feedback ift. samlet engagement.
- Tjek for hvert opslag du skriver, hvor høj penetration det har i din egen fanbase.