En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Til din Big Data-research

Nedenfor har vi lavet en link-samling over Big Data, hvor vi under kategorierne Rapporter, Artikler, Bøger, Videoer, Billeder og Slides vil henvise til en masse interessant læsning.
af Redaktionen
Rapporter
 
1. Fra Mckinsey & Company: Big data: The next frontier for innovation, competition, and productivity
Data er blevet til torrent-filer, der strømmer ind i alle områder af den globale økonomi. Virksomheder sender utrolige mængder transaktionsdata ud og indfanger store mængder information om deres kunder, leverandører og så videre. Millioner af netværksbaserede sensorer bliver indlejret i den fysiske verden i enheder som mobiltelefoner, biler og industrimaskiner, og de kan på den måde føle, skabe og kommunikere data fra hele internettet.
Læs hele rapporten her. 
 
 
Artikler
 
1. Fra Harvard Business Review: Big data: The management Revolution
”Man kan ikke styre, hvad man ikke kan måle”. Ordene er W. Edwards Demings og Peter Druckers og en forklaring på, hvorfor den seneste eksplosion af digital data er så vigtig. På grund af Big Data kan virksomheder nu måle, og dermed vide, langt mere om deres virksomheder. En viden, som de kan bruge til at forbedre beslutningsprocesser og ydeevne.
Læs hele artiklen her.
 
2. Fra Wired: The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete
”Alle modeller er forkerte, men nogle er nyttige”. Sådan sagde statistiker George Box for 30 år siden, og han havde ret. Men hvilket valg havde vi? Kun modeller, fra kosmologiske ligninger til teorier om menneskelig adfærd, syntes at være i stand til konstant at forklare verdenen omkring os, og hvordan den fungerer. Indtil nu. I dag behøver virksomheder, som Google, der er vokset op i en tid med massive mængder af data, ikke at nøjes med forkerte modeller. Faktisk behøver de ikke modeller overhovedet.
Læs hele artikel her.
 
3. Fra Readwrite: Big Data’s Dehumanizing Impact On Public Policy
Store korrelation-drevne data med tilgang til politiske spørgsmål er altid dårlig politik, fordi de forsøger at dehumanisere menneskelige beslutninger.
Læs hele artiklen her.
 
4. Fra O’reilly Radar: Data skepticism
I maj skrev forfatteren bag denne artikel, Mike Loukides, at Big Data er på vej mod en hype-kurve som følge af overdimensionerede løfter. Loukides ser flere udtryk for skepsis om værdien af Big Data hver dag. Noget af denne skepsis er en reaktion mod den hype, der er omkring Big Data. Det skyldes til dels uvidenhed, lidt som historien om benægtelsen af skadelighed inden for tobaksindustrien.
Læs hele artiklen her.
 
5. Fra Harvard Business Review: Five Roles You Need on Your Big Data Team
I 2018 kan USA alene stå over for mangel på 140.00 til 190.000 personer med de rigtige analytiske evner. Virksomheder er nødt til at bruge tid upfront til at identificere de forhold, som de behøver for at få Big Data-maskinen til at fungere. Forskellige virksomheder vil have behov for forskellige talenter, og i denne artikel bliver fem vigtige forhold listet op.
Læs hele artiklen her.
 
6. Fra The Guardian: Big data and the end of theory?
I 2008 skrev Chris Anderson, tidligere redaktør på Wired, en provokerende artikel ”The End of Theory”. Anderson hentydede til de måder, hvorpå computere, algoritmer og Big Data potentielt kan generere mere indsigt, nytte og nøjagtighed. Dernæst kan de skabe flere sande resultater end specialister og eksperter.
Læs hele artiklen her.
 
7. Fra The New Yorker: Steamrolled by Big Data
For fem år siden havde meget få mennesker hørt udtrykket ”Big Data”. I dag er det svært at undgå. I de sidste mange måneder har Big Data været nævnt i alt fra erhvervsaviser til den gratis metroavis. Mindst én virksomhed har en næstformand for Big Data. Dog synes ingen helt præcist at vide, hvad udtrykket betyder, bortset fra den generelle ide om, at det har noget med opbevaring og analyse at gøre. I 2012 sagde Jon Kleinberg, en datalog på Cornell, at ”udtrykket i sig selv er vagt, men det skal nok blive til noget, der er virkeligt (…) Big data er et slogan for en proces, som har potentiale til at forandre alt”.
Læs hele artiklen her.
 
8. Fra Harvard Business Review: The Hidden Biases in Big Data
Det ser ud til, at år 2013 bliver det år, hvor Big Data for alvor slår igennem. Fra Big Data-konferencer til kolonner i store aviser er erhvervslivet og videnskaben fokuseret på, hvordan Big Data kan give indsigt i tidligere uløselige udfordringer. Det kan dog, ifølge forfatteren Kate Crawford , blive problematisk, når det fører til, hvad hun kalder ”data-fundamentalisme”. Det beskriver en forestilling, hvor store datamængder altid afspejler den objektive sandhed. Den tidligere redaktør på Wired, Chris Anderson, har sagt, at ”med tilstrækkelig data taler tallene for sig selv”. Men kan Big Data virkelig leve op til det løfte? Kan tal faktisk tale for sig selv?
Læs hele artiklen her.
 
9. Fra Harvard Business Review: The Value of Big Data Isn’t the Data
En ny tidsalder er over os. Evidensbaserede beslutningstagninger (Big Data) er ikke blot den nyeste dille, men den måde vi i fremtiden kommer til at guide og udvikle virksomheder. Men det må stå helt klart, at der er et stort skel mellem ”evidens” og ”data”. Fortiden er et grundlag for at forstå, hvor din virksomhed er, og hvor den bevæger sig hen. Data er ikke løsningen alene, men en del af løsningen.
Læs hele artiklen her.
 
10. Fra Bloomberg Businessweek, Companies & Industries: Big Data Gets the Algorithms Right but the People Wrong
Det er ikke svært at fornemme en følelse af ærbødighed, når man tænker over omfanget af alle de oplysninger, som vi genererer. Vi skaber så meget data hver dag, at 90 procent af oplysningerne i verden i dag er blevet skabt de seneste to år alene. For at kunne håndtere alle disse data i fremtiden anslår McKinsey, at man i 2018 skal bruge 1,5 millioner flere dataledere og analytikere alene i USA.
Læs hele artikelen her.
 
 
Bøger
 
1. Viktor Mayer Schönberger og Kenneth Cukier: Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work and Think
Hvilken farve skal en brugt bil have, for at det er mest sandsynligt, at du tror, at den er i god stand? Hvordan kan embedsmænd identificere New Yorks farligste forbrydere? Og hvordan forudså Google spredningen af H1N1-virussen? Nøglen til at besvare disse spørgsmål, og mange flere, skal findes i Big Data.
Læs mere eller køb bogen her.
 
2. Nate Silver: The Signal and the Noise: Why So Many Predictions Fail — But Some Don't
Nate Silver opbyggede et innovativt system, der blandt andet har forudsagt resultatet af baseballkampe og det amerikanske præsidentvalg i 2008. The New York Times har offentliggjort på FiveThirtyEight.com, at Silver er en af landets mest indflydelsesrige politiske prognosemagere.
Læs mere eller køb bogen her.
 
3. Rick Smolan og Jennifer Erwitt: The Human Face of Big Data
Big Data er defineret som tidsindsamling, analyse og visualisering af store mængder information. Data-forskere mener, at denne nye form for information giver næring til en revolution. En revolution, som mange mennesker tror kan have ligeså stor betydning, som internettet har haft over de sidste to årtier.
Læs mere eller køb bogen her.
 
4. Lisa Gitelman: ”Raw Data” is an Oxymoron (Infrastructures)
Vi lever i en tid med Big Data, hvor opbevaring og transmissionskapacitet bliver målt i terabytes og petabytes. Dataindsamling er konstant, og hvert ”klik” bliver gemt et eller andet sted på internettet. Bogen minder os om, at data er alt andet end ”raw”, og at vi ikke bør tænke på data som en naturlig ressource, men mere som en kulturel ressource, der skal genereres, beskyttes og fortolkes.
Læs mere eller køb bogen her.
 
 
Videoer
 
1. A Holistic, Trusted 360º View of Your Data. Udgivet af IBM
Stacy Leidwinger, Senior Product Manager i InfoSphere Data Explorer, diskuterer vigtigheden af en holistisk tilgang til Big Data gennem en strategi, der leverer troværdig information og giver en 360-grader indsigt i alle de elementer, der er vigtige for din virksomhed.
Se hele videoen her.
 
2. The Next Web. Udgivet af Kenneth Cukier
Kenneth Cukier, dataredaktør hos The Economist, laver en fremlæggelse om Big Data til TNW-konferencen, Europe 2013
Se hele videoen her.
 
3. Big Data – Hype or Reality? Udgivet af SAS software
Scott Van Valkenburgh (SAS) fører en paneldiskussion med deltagere fra Teradata, Accenture og Intel om den ekspanderende verden af analytiske værktøjer. Deltagerne diskuterer udviklingen af det teknologiske landskab og effektive tilgange til prioritering og eksperimenter.
Se hele videoen her.
 
 
Slides
 
1. Big Data-Trends. Af David Feinleib
En præsentation af Big Data-trends. Den dækker markedsvækst, industritransformation, de tre I’s og Big Data samt de otte love om Big Data.
Se hele slidepræsentationen her.
 
2. Big Data. Af Peter Parycek
Big Data-oversigt. Forandring eller hype?
Se hele slidepræsentationen her.
 
 
Billeder
 
1. Big Data. Udarbejdet af Wipro
Se billedet i stort format her.
 
2. What is Big Data? Udarbejdet af Asigra
Se billedet i stort format her.
 
3. Big Data Landscape. Udarbejdet af Dave Feinleib
Se billedet i stort format her.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • K-Forum søger journalist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Student til Realdanias presseteam

  • SoMe-redaktør

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren webredaktør

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

Se flere jobs

Kurser

  • Krisekommunikation: Din handlingsplan, når krisen rammer

    Krisekommunikation: Din handlingsplan, når krisen rammer

Se flere kurser

Netværk

  • Social medie-ansvarlige

    Social medie-ansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • K-Forum søger journalist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Student til Realdanias presseteam

  • SoMe-redaktør

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren webredaktør

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret