Få meget for lidt
Alle har en travl hverdag. Derfor valgte vi at droppe manualer, henvisninger til vejledninger og videoer på portalen og i stedet lægge vægt på fem enkle ting, alle kan finde ud af. Vi kaldte dem Fem Fede Fif.

For at få medarbejderne til at tage fiffene til sig allierede vi os med et korps af tyve frivillige LinkedIn-ambassadører, som vi vidste var gode til at bruge LinkedIn. Det betød, at alle medarbejdere havde en kollega, de kunne gå til, hvis de havde spørgsmål.
På sin hjemmeside beskriver LinkedIn-konsulent Bodil Damkjær meget godt den måde, vi har udarbejdet indholdet på NIRAS’ virksomhedsprofil på:
Indsatsen har haft andre positive gevinster end de mange nye ”followers”, for eksempel stor entusiasme og stolthed blandt vores egne medarbejdere. De synes, det er fedt at dele med andre, at de er på en spændende arbejdsplads i vækst med dygtige kolleger, og især ambassadørkorpset blomstrede ved opgaven. Sidst men ikke mindst gav resultatet ekko i rådgiverbranchen, fordi metoden var enkel, og vi blev derfor inviteret til at fortælle om vores erfaringer på et seminar, som Ingeniøren holdt under overskriften ”Styrk din rekruttering og employer branding med sociale medier”. Igen fantastisk branding for få midler.
Det er vigtigt at udarbejde sine updates på LinkedIn, så teksten præsenteres optimalt både på web og mobilplatforme. Når man deler et eksternt link, overføres både billede og noget af teksten automatisk fra dette link, typisk som en overskrift, en manchet og starten på teksten. Disse tre elementer fordeler LinkedIn på tre felter, som man selv kan redigere og tilpasse ved at klikke på dem. Det billede, der eventuelt illustrerer den tekst, man har valgt at dele, kan man også udskifte.
- Øverste felt: Fortæl kort, hvad updaten/nyheden handler om. Det må maksimalt fylde 190 tegn med mellemrum
- Midterste felt: Her skal overskriften – ”call to action” – stå. Det må gerne være et udsagnsord i bydeform, der fortæller læseren, hvad der sker, når man klikker videre. Overskriften må maksimalt fylde 47 tegn med mellemrum
- Nederste felt: Her står starten på nyheden, og det må gerne bare være som et anslag, der får læseren til at klikke sig videre for at læse resten af teksten. Det må maksimalt fylde 243 tegn med mellemrum. Det vises ikke på mobil
- Foto: Illustrer nyheden med et godt og tydeligt foto, gerne et ansigt.

Baggrunden for NIRAS’ virksomhedsprofil på LinkedIn er, at firmaet lige som alle andre store rådgivere har brug for dygtige ingeniører og gerne med mere end fem års erfaring. I 2014 har firmaet brug for 200 nye ingeniører, dels til at dække den normale personaleomsætning, dels til store, aktuelle projekter som for eksempel udvidelsen af jernbanen til Femern. I øjeblikket er ledighedstallet blandt danske ingeniører rekordlavt – under tre procent – hvorfor NIRAS ønsker at positionere sig blandt de passivt jobsøgende. Derfor er LinkedIn genial – 81 procent af alle ingeniører har en profil på LinkedIn (Megafon, april 2013).
NIRAS er Danmarks tredjestørste rådgivende ingeniørfirma. Det er en virksomhed i vækst med 1.400 medarbejdere, hvoraf de 1.000 arbejder i Danmark. Firmaet rådgiver inden for alle områder i et moderne samfund: infrastruktur, byggeri, industri, miljø, energi, klima, informatik og udviklingsbistand.