Lav et review af lederkommunikationen

METODE
|
SPØRGSMÅL
|
1. Politik
|
Har I en politik, der beskriver ledernes kommunikationsansvar? Hvis ja – er den detaljeret og retningsvisende for lederne? Kender lederne den? Bliver den brugt? Bliver nye ledere introduceret til deres kommunikationsansvar?
|
2. Fagligt ansvar
|
Er det defineret, hvem i virksomheden, der har det faglige ansvar for ledelseskommunikationen, herunder udviklingen af den? Er det i kommunikationsafdelingen eller i HR?
|
3. Strategi
|
Har I en strategi for udviklingen af ledernes kommunikationskompetencer? Hvis ja – hvilke elementer indeholder den? Vil I kalde den ambitiøs?
|
4. Måling
|
Måler I på ledernes kommunikation? Hvis ja – hvordan og hvor tit? Kommer resultaterne tilbage til de enkelte ledere? Har I systematik for at følge op?
|
5. Belønningssystem
|
Er ledernes performance i forhold til kommunikation en del af de enkelte lederes mål/KPI’er og ledernes individuelle belønning/-bonussystem i virksomheden?
|
6. Uddannelse
|
Tilbyder virksomheden uddannelse/træning for lederne i kommunikation? Hvis ja – hvilke/i hvad? Benyttes interne undervisere fra HR eller kommunikation eller eksterne specialister?
|
7. Værktøjer
|
Har lederne i virksomheden adgang til kommunikationsværktøjer, der hjælper dem med kommunikation (fx kommunikationsplanlægning, svære samtaler o.l.)? Hvis ja – hvilke? Er de lette at få adgang til og anvende?
|
8. Støttematerialer
|
Bliver der lavet særlige planer og stillet særlige kommunikationsmaterialer/-pakker til lederne, der kan understøtte deres kommunikationsarbejde i forbindelse med særligt vigtige events fx implementering af ny forretningsstrategi, forandringer o.l.? Hvis ja – hvad indeholder disse pakker?
|
9. Rådgivere
|
Er der medarbejdere i virksomheden, der som en klart defineret del af deres jobbeskrivelse/-titel har at rådgive og hjælpe lederne i virksomheden med deres kommunikation? Er de ansat i HR eller kommunikation?
|
10. Platform
|
Har I en særlig lederplatform på intranettet, hvor I samler og præsenterer lederne for relevant kommunikationsunderstøttende viden og værktøjer, og hver lederne kan finde inspiration til løsningen af udfordrende kommunikationsopgaver?
|