En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Mor og far med på valgplakaten

Fordi EU-politik er så svært at sælge, tager de semikendte EU-politikere solbad i gamle stjerners skygge under valgkampen. Især ved dette valg får opstillede comeback-kids og karriereskiftende kulturpersoner troværdighedsalmisser fra veteraner som Nyrup og Ellemann. Det er der meget at vinde ved, men det er et tveægget sværd, fordi man selv ser lille ud, når man holder i hånd med en, der er større.
af Barbara Kjølbye Zinckernagel
Folk har svært ved at forholde sig til EU-politik og de mere eller mindre fremmede parlamentskandidater, som vi stort set kun ser, når der er valg hvert femte år. Men så småt ved sidste EU-valg og i stor stil ved dette valg har en række af de prominente, men ikke allermest kendte opstillere fundet på en smart løsning: De låner troværdighed og opmærksomhed af seniorsstjerner i dansk politik. 
 
 
Foto: Kforum
Hvis tidligere statsminister Poul Nyrup (hvis fejl alle nu har glemt) stoler og stemmer på Jeppe Kofod (som mest huskes for en fejl), er han nok værd at tjekke ud, skal vælgerne tænke. Foto: Socialdemokraternes valgmateriale 
 
Med veteranbil mod vælgernes tillid og opmærksomhed
Hvis folk ikke har tillid til en, har man kun ringe retorisk handlekraft. Hvem stoler på en fremmed, og hvem lytter til en, som er ligegyldig? Vælgerne kan godt mangle grunde til at have tillid til en falmet mellemvægter, der går ind for ting, man først lige har hørt om og efterfølgende arbejder med noget ikke vanvittig populært i et andet land. Og opmærksomhed og tillid er måske de mest afgørende faktorer i EU-valget.
 
Folk er mere fleksible i forhold til deres normale partitilhørsforhold end i forhold til folketings- og kommunalvalg – det tyder den spåede rekordsejr til Morten Messerschmidt i hvert fald på. Flere begrunder deres stemme på Messerschmidt med udsagn som 'han er god at have til at sørge for lidt sund skepsis', der ligner et udtryk for, at man ikke synes, at man helt ved, hvad de ellers kan finde på nede i Bruxelles. 
 
Men hvis man ikke er Morten Messerschmidt, kan man låne vælgertiltro af en politisk frontfigur eller folkekær veteran. For eksempel kan Morten Helveg Petersen være ret sikker på at få de fleste af de radikale kernevælgeres stemme, når Margrethe er rundt alle steder med beskeden om, at ham tror hun mest på. 
 
Det Radikale Venstres spidskandidat Morten Helveg er flankeret af Margrethe Vestager på rigtig meget af sit valgmateriale. Det giver ham solid rygdækning, som nok også udmønter sig i mange personlige stemmer. Men det signalerer også, at det måske ikke vurderes som tilstrækkelig overbevisende med bare Helvegs tro på Europa. Foto: Karen Melchior på Facebook
 
Lederen er ikke altid det bedste valg
Det er ikke nødvendigvis bedst, at det er lederen af partiet, der hives med til fotografen. En mere tilbagetrukken veteran kan være et mere sikkert kort, fordi der ikke er lige så stor risiko for negativ opmærksomhed. 
 
For eksempel er det ikke til at få øje på en eneste socialdemokratisk kandidat, der har Helle Thorning-Schmidt med i deres officielle, trykte valgmateriale. Thorning har været med kandidater på gaden, og opmærksomhed er hun jo fuldt ud i stand til at generere, men umiddelbar sympati fra vælgerne er hun måske ikke leveringsdygtig i for tiden. Nyrup, som selv sad i parlamentet fra 2004-2009, hvor han blev valgt ind med et rekordstort antal personlige stemmmer (407.000!), og som tidligere statsminister er veteran af allerhøjeste rang, kan både fange øjet og vække tillid, men vil ikke få anledning til at gøre noget kontroversielt under valgkampen. 
 
På samme måde har Morten Løkkegaard truffet et bedre valg ved at slentre rundt med Uffe Ellemann og Bertel Haarder i sit valgmateriale end de Venstre-kandidater, der har satset på Løkke. De gamle, der har høj status, men ikke magt, er mindre risikable. 
 
Da billederne blev taget, og Løkke var mere populær, var Ulla Tørnæs og Harry Jensen nok rigtig glade for, at Løkke tog med ud og hænge valgplakater op. Tørnæs er nemlig lige præcis kendt og erfaren nok til at have gode chancer, men for ukendt og falmet til virkelig at begejstre på sit glatte ansigt. Foto: Johan Gadegaard for b.dk
 
Tre niveauer af kendthed blandt EU-kandidater
Det er selvfølgelig ikke alle spidskandidater, der har trukket en veteran ud af garagen. Der er tre kategorier af europaparlamentskandidater: Dem, der er store nok stjerner til at stå alene på plakaten, dem, der er så ukendte, at de ikke engang har pondus til en fotosession med en stjerne og dem, der er lige midt imellem. De var engang succesfulde politikere, men røg ud af ræset og vil tilbage. Eller de har lavet noget andet i mediernes søgelys, som øger deres chancer, men ikke signalerer den nødvendige portion seriøsitet.
 
Morten Helveg Petersen og Ulla Tørnæs er for eksempel politiske comeback-kids, som måske liiige er en tand for glemte til, at folk vender hovedet efter deres soloplakat, mens siddende parlamentariker Morten Løkkegaard og nyopstillede Poul-Erik Høyer nok især danner par med seniorer for at styrke  vælgernes tillid til deres seriøsitet. 
 
Uffe Ellemann følger glad Morten Løkkegaards blik ud i horisonten, og Bertel Haarder lytter med største interesse til, hvad den nuværende EU-parlamentariker og tidligere studievært har at sige. Ja, så kan det ikke være helt dumt med ham. Foto: Morten Løkkegaards valgmateriale 
 
Seniorspredehagl på flere niveauer
Tidligere badmintonspiller Poul-Erik Høyer (V) har luret veteranrygdækningens fordele og endda udviklet fænomenet lidt ekstra. Han poserer nemlig ikke kun med landskendte politikere, men har været ude at få taget billeder med adskillige borgmestre, som eftersigende stemmer på ham frem for mere traditionelle venstre-kandidater.
 
Han vender princippet om og satser på lokale tilhørsforhold, hvilket slet ikke er nogen skidt idé. Der er ikke rigtig andre kandidater, der har set, at der kunne være noget at hente hos lokalpolitikerne, da de jo heller ikke er ret kendte, men nogle kommuner har meget afholdte borgmestre, som en masse borgere i området er loyale overfor. Det greb ser vi måske mere til ved næste EU-valg. 
 
 
 
Den tidligere professionelle badmintonspiller Poul-Erik Høyer supplerer sin moderate kendisstatus ved at gå all in på lån af troværdighed hos velkendte politikere. Ikke alene poserer han med Løkke (hvilket måske ikke er ideelt nu) og Haarder – han er også gået på seniorjagt i kommunerne. Fotos: Poul-Erik Høyers valgmateriale på Facebook
 
Selvstændige EU-stjerner udstiller seniorhjælpen som tveægget sværd
Hvis man selv er voksen nok til at trække hele sit eget opmærksomheds- og tillidslæs, behøver man ikke posere med nogen, som er vigtigere. Kontrasten mellem for eksempel Auken, Messerschmidt og Bendtsen i forhold til Kofod, Løkkegaard og Helveg, stiller dem nærmest i et lidt nedværdigende lys: Jo, der er et stort ønske hos ledelsen om, at de vælges ind – men der er måske ikke så stor tiltro til, at de kan klare det selv. 
 
Det gør seniorhjælpen til et tveægget sværd, hvor man på den ene side får støtte og rampelys, men på den anden side bliver fremstillet som et politisk barn, der er nødt til at have mor og far med på valgplakaten. 
 
 
Margrethe Auken er endnu en af de sikre kandidater, som folk har en holdning til. Denne gang har hun endda lavet den ifølge Metroxpress "mest blærede valgplakat", der kan tale via en app. Fotos: Metroexpress og Margrete Aukens Twitter 
 
Morten Messerschmidt er for længe siden udråbt til valgets helt store superstjerne. Han behøver ikke hive Pia med rundt, for han har egen toetagers lastbil og dyre billboards over hele byen. Men en dag pryder han måske selv en yngre parlamentsaspirants håbefulde papskilt. Foto: Morten Messerschmidts valgmateriale 
 
Lars Barfoed støtter Bendt Bendtsen på Facebook, men Bendt er nærmest mere populær end Barfoed, så han behøver ikke blande Lars ind i sit materiale. Foto: Skærmbillede fra Lars Barfoeds Facebook
 
De decideret ukendte kandidater er ikke vigtige nok til at få de voksne med på billedet. Det er altså helt klart et privilegie, der tilfalder de lidt for ukendte topkandidater. De helt ukendte får ikke troværdighedsboostet fra veteranerne, fordi de alligevel ikke bliver valgt ind, men fungerer som som sluse til listen i kraft af deres bekendte, der stemmer på dem. Foto: Polfoto
 
17 valgplakater under valget i 2009. Man kan lige ane, at Poul dengang stemte på Dan, men ellers så man ikke nær så meget gallionsfigurassistance dengang. Foto: Froztbyte
 
Læs mere: 
Orla Vigsø: Valgplakater på plakaten
Bookmaker: Messerschmidt kan slå Nyrup-rekord
Valgplakater: Blikfang eller spild af pap
Social proof som kommunikationsstrategi
EU-Parlamentets stjerner og spirende politikere
Spidskandidater råbte sig gennem tv-debat
Plakatkrigen raser i Europa

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Result & Value driven Engagement Director

  • K-Forum søger journalist

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • SoMe-redaktør

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Projektkonsulent til mediehus

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Erfaren webredaktør

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

Se flere jobs

Kurser

  • Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

    Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

Se flere kurser

Netværk

  • Presseansvarlige (gruppe 2)

    Presseansvarlige (gruppe 2)

Se flere netværk

Job

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Result & Value driven Engagement Director

  • K-Forum søger journalist

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • SoMe-redaktør

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Projektkonsulent til mediehus

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Erfaren webredaktør

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret