Google trådte til ved bombeterror
Der er dog ét godt eksempel på, at newsjacking i forbindelse med en tragedie med flere dødsfald kan lade sig gøre: Allerede samme dag, bomberne sprang ved Boston Marathon, oprettede Google deres hjemmeside '
Boston Marathon Person Finder' for at hjælpe de mange, der var blevet skilt fra hinanden i det efterfølgende kaos.
I kølvandet på bombeeksplosionerne ved Boston Marathon herskede der kaos og frygt. Kilde: Wikipedia.
Googles side gjorde det muligt for tusinder enten at efterlyse eller at lægge informationer om personer, således at venner og familier kunne få besked om, hvem der var i live, døde eller sårede, og hvor deres kære kunne kontaktes.
Googles Boston Marathon Person Finder-side er et fantastisk eksempel på, hvordan en virksomhed med udgangspunkt i sin egen evne til at afhjælpe andres lidelse skriver sig ind i en vigtig historie, der har hele verdens bevågenhed – og ovenikøbet oplever offentlighedens taknemmelighed efterfølgende.
Fire kontrolspørgsmål, du skal kunne svare ja til, før du newsjacker en tragedie:
- Er dit formål oprigtigt at hjælpe andre mennesker?
- Har du en naturlig og ægte forbindelse til tragedien – noget, der berettiger din deltagelse i historien?
- Kan du tilføre den originale historie yderligere dybde eller perspektiv, som gavner modtagerne?
- Kan du gøre det uden at bagatellisere tragedien eller tage værdighed fra de mennesker, der er påvirket af den?