Her er så vores kommunikationspige
Det betyder, at du, hver gang du præsenterer nogen for andre, brander dem. Hvis det lyder som noget, du skal blive presset over, så har du ret. Det er derfor, det er så vigtigt at præsentere andre med omtanke – og tænke over, hvordan de præsenterer dig.

Hvordan præsenterer du andre? Kodeordene er grundighed, omtanke og forsigtighed. Når du er blevet præsenteret godt, ved du det. Du kan mærke de positive intentioner, der ligger bag – og den goodwill præsentationen giver dig.
Fortæl om mennesket – i stedet for om menneskets CV. At præsentere en anden ved at beskrive hans/hendes arbejdstitel eller fortælle, hvilken virksomhed vedkommende arbejder for er almindeligt og en nem standardformel at sætte på et nyt menneske. Men helt ærligt: Det er også lidt dovent.


2. Storytelling still goes strong
Tænk i historiefortælling mere end i fatcs. Er ham her en du bor sammen med eller din ven fra onsdagsfilmquizzen? Din nabo eller hende du løber halvmaraton med? Din kollega eller stjernen, når I synger karaoke? Fortæl om hvad der skete, dengang I oplevede noget fedt eller underligt sammen (så længe det ikke er intimiderende, selvfølgelig). En god historie hjælper ikke kun andre med at huske den du præsenterer, den gør også dig selv – historiefortælleren - sværere at glemme.

3. Led efter koblinger og vælg relevant information
Led efter en kobling og del relevant information. ”Vi mødtes til den konference om ny arkitektur, som du holdte et indlæg på.” Moralen er, du altid skal tænke på: Hvad er din forbindelse til den, du præsenterer? Tænk i relationer frem for forretning
4. Ros løs
Go big. Brug superlativer. Det føles godt at rose sine venner. Præsenter dem som de fantastiske mennesker de er. ”Det her er Simon. Han er det mest kreative menneske, jeg kender.” Folk vil sætte pris på dine venlige ord og huske dem næste gang, de ser dig eller din ven. For eksempel: "Jens er så sød, at jeg får huller i tænderne". Måske en smule for meget af det gode, men ikke desto mindre vil folk huske dine roser og knytte dem til den person, du roser.
5. Din præsentation af andre virker tilbage på dig
Husk at din præsentation af en anden siger meget om dig selv og dine værdier. Opsøger du elitære miljøer og interesserer dig for statusmarkører som titler og professionelle bedrifter? Eller er du mere interesseret i de personlige sider af dine bekendtskaber? Definerer du andre efter, hvor de ligger i det sociale hierarki eller måske efter, hvilke mennesker de kender? Tænk over, hvordan du plejer at introducere andre mennesker – og på hvad det siger om dig.

Tænk mere i relationer end forretning. Gode relationer opstår ikke på et splitsekund. Tænk over, hvad den, du præsenterer er stolt over ved sig selv, og hvad han eller hun interesserer sig for. Så øger du sandsynligheden for selv at blive præsenteret for den rigtige person en dag.
