Allierede i Allinge
Mange vigtige aktører holder gode og interessante arrangementer, men den hårde konkurrence åbenbarer nye muligheder. Det betyder, at man i sin folkemødeplanlægning med fordel kan overveje: Er der nogen, vi kunne holde denne debat sammen med? En overvejelse, der er flere gode grunde til, idet forenede kræfter i Folkemødets politiske arena kan gavne både dig, din organisation, dine stakeholdere, tilskuere og ikke mindst den demokratiske debat.
Win for din organisation
Et arrangement på Folkemødet skal altid ses som en del af dit langsigtede stakeholderarbejde, og partnerskabet kan bruges som en aktiv del i din stakeholderstrategi. Uanset om de potentielle partnere er dine primære stakeholdere eller for eksempel nogen, som vil positionere dig i forhold til de primære stakeholdere. Samtidig er der nok ikke nogen, som bliver kede af, hvis I er flere om at dele arbejdet og regningen.

Win for jeres arrangement og vores demokratiske debat
Med et partnerskab kan I øge jeres volumen, hvilket giver mulighed for at kommunikere til flere og forbedre jeres muligheder for at tiltrække det allerbedste panel. Det øger også jeres viden og kompetencer og ikke mindst syn på emnet, der skal debatteres, og giver dermed et optimalt afsæt til at sikre en god og velbesøgt demokratisk debat.

Svagheder og mulige faldgruber ved partnerskaber
Partnerskaber er som nævnt ikke altid en god ide. For det første er det slet ikke sikkert, at din dagsorden egner sig til et partnerskab. Det kan for eksempel være, at du har en helt specifik dagsorden, som du selv har rigtig gode muligheder for at sætte netop der, hvor du gerne vil.
For det andet kan du risikere at mudre budskabet og dagsordenen, hvis I er for langt fra hinanden i partnerskabet eller ikke får lavet det fælles forarbejde grundigt nok.
For det tredje risikerer I som organisation at miste synlighed, hvis der ikke er balance mellem jer og den anden partner. Altså er det et spørgsmål om, om I gør hinanden stærkere, eller om der er ubalance, således at det kun er den ene part, som nyder godt af samarbejdet. Hvis partnerskabet skal være en god ide, er det nemlig vigtigt, at partnerne komplimenterer og matcher hinanden. Inden I indleder et partnerskab, er det derfor vigtigt, at I nøje vurderer: Komplimenterer vi hinanden, og er der balance i partnerskabet?
Partnerskaber på tværs af kompetencer
En af de partnerskabsformer, som flere allerede har set en fordel i, er partnerskaber, der kombinerer økonomiske og sociale ressourcer. Hvor partnerne har vidt forskellige former for ressourcer at byde ind med, eller som Bourdieu ville udtrykke det: kapitalformer.
Balance i partnerskabet kan i lige så høj grad dreje sig om den sociale kapital, en organisation kan tilføre partnerskabet. Et eksempel på et sådant partnerskab så vi med Unilever Food Solutions og organisationen Stop Spild Af Mad – der slog deres to kapitalformer sammen og satte fokus på madspild og bæredygtighed via uddeling af doggybags til de bornholmske restauranter under Folkemødet.

Eller den kulturelle kapital, en organisation kan tilføre, som når CBS Public-Private Platform afholdt debat i samarbejde med Dansk Industri og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen om, hvorvidt det offentlige skal være mere privat.


Fotos fra CBS’ Public-Private Platform, Dansk Industri og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens fælles debat: Skal det offentlige være mere privat?
Fire gode råd til at danne partnerskab:
- Afklar, om I har et fælles tema, I gerne vil sætte fokus på, og tag en åben dialog om forskellene i jeres tilgange og holdninger til emnet.
- Vurder, om der er balance i partnerskabet, og om I hver især får tilstrækkelig synlighed
- Afstem jeres forventninger for arrangementet: Hvor stort et arrangement går I efter, hvor mange ressourcer kan hver partner bidrage med, hvem er teamet og så videre
- Brug jeres forskellighed strategisk i tilrettelæggelsen af debatten, til panelinvitationer og i kommunikationen.