En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Glem brainstorming

De bedste ideer stammer ikke altid fra brainstorming. Ofte kommer gode ideer som lyn fra en klar himmel. Det kan være i køen i Netto, i fitnesscenteret, under bruseren eller i mødet med nye mennesker. Nye ideer kommer i vidt forskellige situationer og på uventede tidspunkter, så drop brainstorming, og brug i stedet disse 11 tips til at komme på geniale ideer hver dag.
af Ditte Ryvang Andresen
Man skulle tro, at de fleste innovative virksomheder bruger brainstorming til at komme på nyskabende og intelligente ideer. Men tro om. Mange virksomheder anvender i stedet helt andre metoder til idegenerering. Tag ved lære af disse 11 simple tips, og kom godt i gang med ideudviklingen.
 
Brainstorming er en velkendt teknik – men en teknik der ikke altid virker. Kilde: Polfoto/Gary Waters.
 
1. Følg innovative blogs og bliv up-to-date på det nyeste nye i din branche. Brug blogsearch til at identificere relevante blogs, og anvend RSS-funktionen, så du får spændende blog-opdateringer direkte i din indbakke.
 
2. Lav en top 10 trend-liste. Undersøg, hvilke elementer der muligvis vil påvirke din organisation i den kommende fremtid. Tag udgangspunkt i følgende kategorier, når du udarbejder listen: sociale trends, teknologiske trends, økonomiske trends, miljømæssige trends og politiske trends. Giv listen til centrale personer i organisationen, og bed dem have listen i baghovedet, når de udtænker nye strategier for fremtiden.
 
3. Kortlæg din organisations købsoplevelse. Gå undercover som din egen kunde, og oplev dit eget servicedesign. Hvor er der mangler? Hvilke skridt kan forenkles eller måske helt fjernes? Og kan du forbedre nogle af kontaktpunkterne, så du overgår dine kunders forventninger?
 
4. Bliv kunde for en dag hos dine konkurrenter. Hvad gør dine konkurrenter anderledes? Besøg deres hjemmeside, deres butik, og ring til deres kundeservice. Hvad er deres styrker og svagheder? Hvor kan din organisation tage ved lære af konkurrenternes metoder, og hvor kan I gøre det endnu bedre?
 
5. Brug andres ideer. Samarbejd med andre om dine produkter og tjenester. Brug online innovationsplatforme til at få input til dine udfordringer. Du kan også spørge dine kunder om hjælp. Lav en kampagne på de sociale medier, hvor du beder dine kunder byde ind med deres bedste ideer og kommentarer til dine produkter. Sæt en præmie på højkant, og beløn de bedste ideer.
 
Indsaml ideer og forslag fra dine kunder. Det har Starbuck gjort med succes. 'My Starbucks Idea' er en platform, som er designet til at indsamle ideer og forslag fra Starbucks kunder. De mest populære ideer bliver herefter implementeret i hele kaffe kæden. Kilde: My Starbucks Idea.
 
6. Saml et netværk af ’first movers’. Identificer den kundegruppe, der køber dine produkter eller services i introduktionsfasen. ’First movers’ har en tendens til at dele en anden slags viden end traditionelle fokusgrupper, da de er med på noderne i din branche. Brug deres viden og ekspertise til at videreudvikle på dine produkter eller services.
 
7. Tilbring tid med dine kunder. Dine kunders holdning er vigtig. Det er du ikke i tvivl om. Men ved du, hvordan de bruger dine produkter eller services i deres egne omgivelser? Identificer nogle udvalgte kunder, og skyg dem i en uge. Bemærk forbrugsvaner, frustrationer og kreative anvendelsesmuligheder af dine og konkurrenternes produkter. Brug observationerne som grundlag for en mere fokuseret ideudvikling.
 
8. Interview dine frontline-medarbejdere. De medarbejdere, der kender dine kunder bedst, er dem, der tilbringer mest tid sammen med dem. Snak med sælgere og medarbejdere i kundeservice. Hvad snakker de med dine kunder om? Hvad mener de, at jeres kunder har brug for? Dan eventuelt et internt netværk blandt disse medarbejdere, som kan diskutere kundernes ønsker. Brug dialogerne til at udvikle nye og bedre ideer. 
 
9. Hold godt øje med de mindste spillere i branchen. Nye og mindre virksomheder har tendens til at bøje reglerne. Analyser dine mindste og nyeste konkurrenter, og brug resultaterne til at genvinde den ubarmhjertige energi og arbejdsmoral, som nye spillere ofte har.
 
10. Inviter dine medarbejdere til en workshop, hvor umuligt er muligt. Nogle gange kan det hjælpe at vende det hele på hovedet. Måske findes der en masse spændende muligheder på steder, hvor du troede, det var umuligt at gå. Bed dine medarbejdere svare på følgende spørgsmål, og brug svarene til at tænke helt ud af boksen og omdanne umuligheder til muligheder:
  • Hvad ville vores kunder aldrig sige om vores branche?
  • Hvordan ville vi aldrig sælge vores produkter eller services?
  • Hvad vil vi aldrig ændre på?
  • Hvad vil vores kunder aldrig købe?
  • Hvad vil vores kunder aldrig gøre?
 
11. Dan innovative samarbejdsaftaler. Tag et blik på din organisations eksisterende værdikæde. Leverandører, distributører og kunder er alle værdifulde kilder til nye ideer og samarbejdsaftaler. Gennemgå din værdikæde, og undersøg, hvilke grupper eller virksomheder der kunne indgå i et nyt samarbejde. Tag også gerne et blik på dine konkurrenter. Måske både du og en konkurrent kan drage fordel af et samarbejde?
 
Mennesket er sjældent mest kreativt mellem klokken 9 og 17 på hverdage. Derfor er brainstorming ikke altid den bedste løsning. Brug i stedet de 11 tips til at få geniale ideer, og dan grundlaget for, at innovation bliver en vigtig del af din organisations DNA.
 
Læs mere:
  • Brainstorming er spild af tid
  • Bedre brainstorming
  • Kreativitetens dna
  • Post Post-its
  • Manual til bedre møder
 
Artikel inspireret af 'Beyond the Brainstorm'

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Photo: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Photo: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Photo: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Photo: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Photo: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Photo: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Photo: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Student til Realdanias presseteam

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Erfaren webredaktør

  • SoMe-redaktør

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

Se flere jobs

Kurser

  • Canva: Sådan bliver du en bedre designer

    Canva: Sådan bliver du en bedre designer

Se flere kurser

Netværk

  • Presseansvarlige (gruppe 1)

    Presseansvarlige (gruppe 1)

Se flere netværk

Job

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Student til Realdanias presseteam

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Erfaren webredaktør

  • SoMe-redaktør

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret