Buzzwords der nægter at dø

Buzzwords er faglige modeord, der typisk kommunikerer en indforstået viden omkring en ny udvikling inden for teknologi, forretning, ledelse eller politik.
Afledte søgeudtryk for buzzwordet "blogging". Kilde: Google Trends.
Buzzwords er med andre ord en klar seismografisk måling på, hvad der rører sig i tiden. Lexicografen Susie Dent lavede i 2004 en historisk opgørelse af de vigtigste buzzwords (i den fremragende bog “Larpers and Shroomers: The Language Report”).
1905 whizzo
1906 teddy bear
1907 egghead
1908 realpolitik
---
1924 lumpenproletariat
1925 avant garde
1926 kitsch
1927 sudden death
1928 Big Apple
1929 sex
1930 drive-in
1931 Mickey Mouse
---
1984 double-click
1985 OK yah
1986 mobile
1987 virtual reality
1988 gangsta
1989 latte
1990 apple
1991 hot-desking
1992 URL
Nyere buzzwords:
- Omnichannel kom frem i USA i 2013 og er begyndt at antage et genkendeligt søgemønster. Danskerne har p.t. ikke rigtig taget omnichannel til sig endnu, men det har hollænderne til gengæld.
- Gamification begyndte i 2011 i USA. Det har ligget stabilt på det globale buzzword-landkort siden 2014. I Danmark har der været nogen interesse, særligt i nogle peaks, der hænger sammen med offentlige tiltag med konferencer om gamification og gamification på biblioteker.
- Big data blev hot i midten af 2012, og der er stadig stigende interesse, også globalt. Buzzwords, der er særligt stærke, har det med at knopskyde varianter. Big data har banet vejen for small data og dark data, som det bliver interessant at følge. Small data er afmålte dataindsamlinger fra lokale datakilder i situationer, hvor big data er overkill. Dark data, som er et nyere begreb, betegner al den data, som virksomheder ikke har styr på eller ved noget om.
- Content marketing begyndte for alvor at røre på sig i midten af 2012 i USA. Det skete, i takt med at nettet blev bedre til “rigt” indhold, og i erkendelse af at andre, mere traditionelle reklameformer ikke fungerer optimalt på nettet. Danskerne fattede først for alvor interesse i slutningen af 2013.
- Web TV er et udpræget europæisk buzzword. Det startede med, at franskmændenes interesse peakede i 2007, og danskernes fulgte lige efter. Nu er det stadig levende i Grækenland.
- Crowdsourcing slog an i USA i 2007 og i Tyskland i 2009, derefter fulgte resten af verden med. Det har ligget stødt i popularitet siden. Det er sandsynligvis startet med en artikel i Wired i juni 2006 om, hvordan crowdsourcing er på vej frem. .
- SEO er lige så gammelt som søgemaskinerne selv, og det er mere eller mindre lige så populært, som det altid har været, over hele verden. Med undtagelse af Indien; her var SEO et vigtigere buzzword i 2009, end det er nu.
- Apps er selvfølgelig knyttet til udviklingen af mobile devices, særligt til Apples App Store, der kom med 3G-modellen af iPhonen i 2008. Derfor er buzzen omkring apps også startet i 2008, og den stiger, i takt med at flere søger efter apps.
Lidt om Google Trends
Google Trends er et fremragende redskab til research af markedsførings- og kommunikationsstrategier. Du kan få en helt klar fornemmelse af, hvad din målgruppe søger efter, hvilke variationer af søgeord de bruger, og hvordan de relevante søgetendenser har udviklet sig over tid.