En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Æblemand, kom indenfor

Professor Hans Rosling lagde 20 æbler på et bord - og fik millioner af views. Læs DR's opskrift på det virale mediehit.
af Katrine Villarreal Villumsen
Hvis du har været logget på Facebook de seneste par dage, er du formentlig også stødt på klippet med en ældre svensk mand, der trækker den ellers altid sikre Deadline-vært Adam Holm rundt i manegen.
 
 
Manden er den svenske professor og TED-speaker Hans Rosling, som onsdag var forbi DR, bl.a. som gæst i Deadline.
 
Forinden aftenens udsendelse på DR2 havde vi i DR Nyheder optaget et kort videoindslag, hvor Rosling ved hjælp af æbler visualiserer flygtningestrømmen fra Syrien til nabolandene samt til Europa.
 

Hvor stor er flygtningestrømmen fra Syrien til Europa i virkeligheden? Professor og TED talk-stjerne Hans Rosling forklarer her flygtningestrømmen - med æbler.

Posted by DR Nyheder on 2. september 2015
 
 
 
Klippet blev i første omgang kun delt via DR Nyheders Facebook-side, men herfra tog det fart. Et halvt døgn senere var videoen nået ud til mere end en million brugere, ligesom små 400.000 havde set klippet. Indslaget havde fået knap 2.000 kommentarer og 20.000 likes, og videoen var blevet delt mere end 6.700 gange. Dermed stod det klart, at indslaget er et af årets formentlig mest virale opslag på DR Nyheders Facebook-side.
 

13 timer efter opslaget.
 
 

Fem dage efter opslaget.
 
 
 
De sociale medier bliver ellers ofte beskyldt for blot at være endnu en publiceringsplatform for de øvrige nyhedsplatformes indhold. På DR Nyheders sociale medie-redaktion er vi da også, som på så mange andre etablerede nyhedsmedier i Danmark, ofte hæmmet af, at produktfødekæden går fra web til sociale medier. Og jo, vi er stadig langt bagud i Danmark, når det kommer til egenproduceret indhold på de sociale medier. Og det er ærgerligt.
 
Hvordan undgår vi den nysende panda?
Som et medie, der skal formidle objektiv journalistik til danskerne, må vi desværre også erkende, at en video med en nysende panda på Facebook ofte er mere 'likeable' og mere delbar end en politisk analyse af Jens Ringberg. Dermed skal der ofte tænkes kreativt, når nyhedsstrømmen byder på politiske analyser og komplicerede fakta. Men når det sker, og når journalistikken kreeres på de sociale mediers præmisser, så kan journalistik på Facebook ofte noget, de andre nyhedsplatforme som web, radio og tv ikke kan.
 
Og videoen med Hans Rosling indeholder præcis alt det, der gør indhold gangbart på et nyhedsmedies Facebook-side. Rosling taler om et emne, som er på alles læber. Han gør komplekst indhold visuelt, og så lægger han op til debat. En debat, hvor ikke alle deler Roslings pointer. Dermed er der skabt en kort “to the point-video", som opfordrer til delinger (“Ha! Nu skal I andre fandme se, hvad jeg har fundet”), en video, som opfordrer til likes (“godt, det ikke er mig/jeg er enig med Rosling”) og kommentarer (“Rosling og I andre tager fejl”). Alt sammen lige efter Facebook-drejebogen.
 
Når vi deler videoer på DR Nyheders Facebook-side, deler vi helst kun videoer, der ikke er længere end maks to minutter. Pointerne skal være skarpe, og videoerne skal fange brugerne med det samme, ellers er de hurtigt videre. Men ingen regler uden undtagelser. Derfor valgte vi hurtigt at følge op på vores virale succes med endnu en kort video fra Roslings optræden i Deadline, ligesom vi – hvilket vi ellers aldrig gør – lagde det fulde, ni minutter lange Deadline-indslag på DR Nyheders Facebook-side.
 

En video med professor Hans Rosling, der med æbler viser hvor mange der flygter fra Syrien og hvorhen, ser ud til at blive et af årets mest virale opslag her på DR Nyheders Facebook-side. Og Rosling har markante holdninger til måden vi som medie dækker verden. I aftes gæstede han Adam Holm i Deadline - DR på DR2 - og her kan du se hele interviewet. Hvad mener du om Hans Roslings pointer?

Posted by DR Nyheder on 3. september 2015

 

 
 
 
Efter et døgn var videoerne tilsammen nået ud til mere end syv millioner brugere, ligesom over tre millioner brugere aktivt havde set dem.
 
Et døgn efter opslaget.
 
Fem dage efter opslaget.
 
 
 
Det moderne forsamlingshus
Og hvad kan man så konkludere ud fra det? For det første er det selvfølgelig vilde tal for en ellers forholdsvis lille Facebook-side med omkring 160.000 page likes. Nogle vil måske argumentere for, at ikke alle video-views er set til ende, men i virkeligheden er der vel næppe den store forskel på dette og på, hvor mange af tv-nyhedernes seere, der potentielt falder i søvn foran udsendelsen. De tæller stadig med i statistikkerne.
 
Til gengæld opnår vi via Facebook som nyhedsmedie noget helt unikt. I DR Nyheder er en af vores fornemmeste opgaver at formidle viden og information til danskerne, og det er videoerne med Hans Rosling et godt eksempel på. Videoerne har ageret moderne forsamlingshuse i bedste digital DR-stil med mere end 20.000 kommentarer tilsammen. Det er kerne-public service i form af oplysning og information, og så er det på Facebook.
 
Og ja, det er da også forholdsvis sjældent, at vi på DR Nyheders Facebook-side oplever at nå ud til så mange millioner mennesker (selvom det dog er hændt et par gange før). Af samme grund fik vi hurtigt to af videoerne oversat til engelsk, som lige nu også ses af et internationalt publikum på både DR Nyheders Facebook- og YouTube-side.
 

By popular demand: Two days ago we posted a video of the Swedish professor and TED speaker Hans Rosling. Using apples to visualize his facts, Hans Rosling explains the current situation in Syria. After we uploaded the video, the post has become a major viral hit on our Facebook page, and more than four million users have watched the video. Because of the situation in Syria right now and because of the current ongoing debate throughout Europe, we think that this video and the information is important to all of Europe. So... for all of the non-Danish speaking users out there, here is an English version of the video.

Posted by DR Nyheder on 4. september 2015
 
 
 
 
 
 

Things are not as bad as we think they are!- You can't trust the news outlets if you want to understand the world. If you think that the majority of the world population is very poor and if you believe that the girls don't attend school, and that all of these people are trying to flee to wealthier countries, then you don't understand anything, says Hans Rosling, Swedish professor and TED speaker when visiting the Danish TV programme 'Deadline.'According to Rosling, the news outlets are too arrogant and ignorant. Instead he asks us to view the world in a more positive light.

Posted by DR Nyheder on 4. september 2015
 
 
 
 
På sidstnævnte sociale medie har interviewet med Adam Holm genereret mere end 198.273 visninger samt utallige kommentarer fra hele verden. På 19 timer vel at mærke. Dermed er klippet blevet vist tre gange så meget som vores hidtil mest populære YouTube-klip fra Hammerslag på Roskilde Festival i 2014. Det førte ellers hidtil fint med ca. 57.000 visninger. I skrivende stund har videoen fået over 400.000 views fra hele verden. Og på Facebook er vores to danske videoer nået ud til mere end ti millioner brugere.
 
Lav indhold på de sociale mediers præmisser
Og hvad er så min pointe? Pointen er, at det sagtens kan lade sig gøre at lave god, selvstændig journalistik på de sociale medier. Indholdet behøver ikke altid nødvendigvis være en replika af indholdet på nyhedsmediets øvrige platforme, og af og til – som i eksemplet med æble-videoen – kan det tilmed ændre fødekæden, så de øvrige platforme bruger indholdet fra de sociale medier og ikke omvendt.
 
Og allervigtigst, så har de sociale medier noget, de øvrige platforme ikke har: kontant feedback. Dermed er det let hurtigt at smede videre, mens jernet er varmt, og dermed kreere indhold i brugernes favør – i disse tilfælde også på international, viral facon.
 
Man kan derfor sagtens lave god, sober og vedkommende journalistik på de sociale medier. Man skal blot gøre det på de sociale mediers præmisser.
 
DR Nyheders sociale medie-redaktion består af Holger Madsen, redaktør for sociale medier i DR Nyheder, Stine Bødker Nielsen og Katrine Villarreal Villumsen, journalister og community managers.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly
Analyser

AI: Copyright eller right to copy?

Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?
  • XAI: Løsningen på black box-problemet eller en ny Pandoras æske?
  • Billedbureau klar med egen AI-billedgenerator


Nyheder

Kommune anklages for at lade sig "hyggesmøre"



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Photo: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau ScanpixNavne

Bureau-veteran kommer ind i medies bestyrelse


Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.Debat

Når karakterbristen er krisen


Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter


  • Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau Scanpix

    Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

    SAS er reddet fra konkurs, og brandet overlever indtil videre. Men der ingen garantier på længere sigt, vurderer partner med speciale i branding og omdømme. 

    For abonnenter


  • Velkommen til den fagre nye AI-verden, hvor demokratiseringen nu er nået til, at vi alle sammen vil blive begunstiget med en personlig AI-concierge. Denne concierge vil erstatte alle websites, søgninger og medier lige om lidt. Google bliver alle websites’ website lige om lidt. Godt nyt for Google. Dårligt nyt for alle websites og alle, der lever af websites. Kilde: Getty Images.

    Google bliver alle websites’ website lige om lidt

    Lige om lidt vil ingen længere besøge websites. Vi vil alle blive i Google for altid. Search Generative Experience er navnet. 

  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"

    Kforum har lanceret en ny podcast, som denne gang sætter spot på den nu tidligere adm. direktør i Pensiondanmark Torben Möger Pedersen og hans fratrædelsesgodtgørelse på 29 mio. kr.

  • Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix

    Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs

    Negative udtalelser fra influencere og stjerner med mange fans kan spille en afgørende rolle for virksomheders markedsværdi, hvilket Novo Nordisk oplevede sidste uge. 

  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Photo: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Carsten Dilling, bestyrelsesformand i SAS | Photo: Christine Olsson/TT/Ritzau ScanpixPersontransport

SAS-formand om egen fremtid: "Min opgave er at gøre det her ordentligt færdigt"

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11


Job

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SoMe-redaktør

  • Head of Group Marketing & Communication

  • K-Forum søger journalist

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Student til Realdanias presseteam

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren webredaktør

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

Se flere jobs

Kurser

  • Canva: Sådan bliver du en bedre designer

    Canva: Sådan bliver du en bedre designer

Se flere kurser

Netværk

  • Social medie-ansvarlige

    Social medie-ansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SoMe-redaktør

  • Head of Group Marketing & Communication

  • K-Forum søger journalist

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Student til Realdanias presseteam

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren webredaktør

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret