En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Hvad hulan er omni for noget?

Vil du have din kunde til at føle sig genkendt, så han køber tidligere, mere og oftere? Med omnichannel marketing arbejder man struktureret med at få sin kundekommunikation og service til at hænge sammen på tværs af kommunikationskanaler og berøringspunkter. Men kan danske virksomheder finde ud af at bruge omnichannel marketing? Ny undersøgelse.
af Rasmus Houlind
Anders er irriteret. Han har lige modtaget en e-mail med tilbud på mountainbike-udstyr. Det er simpelthen ikke godt nok, tænker han. Nu har han gennem et par år brugt over 10.000 kroner på cykeludstyr til racercykler i den netbutik. Efter al den historik burde netbutikken have regnet ud, at han ikke er til mountainbikes. Hvorfor bruger de ikke mine data?
 
Jeg vil lade netbutikkens navn stå unævnt. Selvom der faktisk ikke er noget at skamme sig over - i hvert fald ikke hvis man sammenligner med andre danske virksomheder.
 
Danske virksomheder halter bagefter med brug af kundedata
Dansk Erhverv, Networked Business og Rasmus Houlind har på baggrund af bogen 'Hvis det handler om mig, så køber jeg!' udviklet Omnichannel Survey. Den blev lanceret primo maj 2015 og har i skrivende stund 113 danskejede respondenter fra både store og små virksomheder inden for både B2B og B2C.
 
Ifølge de dugfriske resultater fra omnichannel-surveyen udnytter danske virksomheder stort set ikke kundeskabte data til at skabe sammenhæng i deres kommunikation til og servicering af kunderne, i samme grad som fx Amazon gør det.
 
Amazons kæmpe lager i USA. Kilde: Dzone. 
 
Kursus: Læg en digital strategi, der styrker forretningen
 
Og det er farligt for dansk erhvervsliv – for Anders handler også cykeldele på Amazon. På Amazon er han vant til, at det hele handler om ham. Og så køber han. Hvis ikke danske virksomheder tager udfordringen op og bruger kundedata til at skabe sammenhængende kundeoplevelser, ender det med, at Amazon, Zalando og Alibaba.com stjæler alle kunderne – fyrretyve røvere eller ej.
 
Alibaba.com udgør en trussel mod dansk detailhandel pga. deres attraktive priser. Kilde: GettyImages
 
Selvom Amazon kan, er det stadig svært …
Ganske som Amazon formår at skabe sammenhængende kundeoplevelser, er det nu op til danske erhvervsdrivende. Men data skal opsamles og bruges på tværs af ikke kun digitale, men også fysiske kanaler. For det kan være utroligt svært at slå Amazon og Zalando på hjemmebane, det vil sige med ren e-handel.
 
Løftet fra omnichannel-tankegangen er i stedet, at de kan udnytte den nære relation, de har til kunderne i de fysiske butikker, og gennem intelligent brug af teknologi give kunderne fuld valgfrihed i forhold til, hvilke digitale og fysiske kanaler de ønsker at anvende i forskellige dele af deres kunderejse. Hvad enten det er research, kvalificering, køb, levering eller efterfølgende service.
 
Stormagasinkæden Macy’s er én af de virksomheder, der tager kampen op mod Amazon. Macy’s formår med deres smarte anvendelse af bl.a. ibeacon-teknologi og håndholdte kasseapparater at genkende deres kunder på tværs af fysiske og digitale kanaler.
 
Stormagasinet Macy's opsamler kundernes data og anvender den i deres kommunikation til hver enkelt kunde. Kilde: Youtube.
 
Mobile kasseapparater er du muligvis stødt på i fx danske Bolia.com, men det er ikke sikkert du kender iBeacon-teknologien. En iBeacon er en lille sender, der kan registrere hvilke kunder (med apple-enheder i lommen), der er i nærheden. Dette kan fx starte Macy’s app op, sende personaliserede beskeder eller fortælle personalet, hvilke kunder, der pt. er i butikken og hvilken historik, de har.
 
På ovenstående vis (suppleret med mere almindelige metoder) opsamler Macy’s dermed kundedata fra alle kanaler, analyserer den og anvender den i deres kommunikation over for hver enkelt kunde. Det skaber resultater, som de løbende måler og optimerer. Til det formål har de skabt en strømlinet organisation, der er besat af at skabe gode kundeoplevelser.
 
Anders ville ikke få præsenteret mountainbikes fra Macy’s, hvis ikke der var en overvejende og velkalkuleret sandsynlighed for, at han kunne finde på at købe en sådan.
 
I tråd med både Macy’s og andre omnichannel-giganters måde at arbejde med omnichannel er surveyen opdelt i 6 discipliner:
 
1. Kundegenkendelse og Permission-opsamling
2. Dataopsamling
3. Dataanalyse
4. Kommunikation & Service
5. Effektmåling
6. Organisering.
Figur 1: Kundemålskiven med de seks discipliner og modenhedsniveauerne for hver. De seks discipliner repræsenterer de fokusområder, der går på tværs af kanaler og som gør det muligt for virksomheder som Macy’s at skabe sammenhængende kundeoplevelser på tværs af kanaler. En virksomhed starter som umoden i randen af Kundemålskiven, men arbejder sig langsomt indad i takt med, at omnichannel modenhed opnås og der arbejdes stadig mere kundecentrisk og lønsomt. 
 
Figur 2: Figuren viser respondenterne fra Omnichannel-Surveyens gennemsnitlige modenhed på Kundemålskiven. Virksomhederne halter gevaldigt bagefter virksomheder såsom Macy’s. Især når det handler om at opsamle kundedata på tværs af kanaler og anvende data til at skabe sammenhængende kommunikation og service over for kunderne.
 
Til stede på kanalerne – men ikke nærværende
Når vi kigger på den gennemsnitlige modenhed for de foreløbigt 113 respondenter, så tegner der sig et billede af, at virksomhederne er ved at skabe sig et fundament, hvor de udnytter flere digitale kanaler til at kommunikere til kunderne og skabe afsætning i både fysiske og digitale salgskanaler.
 
Der bliver bygget kundeklubber og opsamlet permissions i stor stil, så der kan kommunikeres kost-effektivt, og så data på kundernes køb bliver registreret, selvom de foregår i butikken. Virksomhederne scorer i gennemsnit 1,43 (skala fra 0-3) i disciplinen Kundegenkendelse & Permisson-opsamling.
 
Men for langt de fleste rækker det ikke videre end til at fokusere på volumen. For de forskellige typer af permissions – e-mail, sms, app-push, Facebook-likes m.m. – bliver ikke integreret, så virksomhederne kan genkende den enkelte kunde på tværs af kanaler.
 
Anders kan derfor sagtens risikere at få vist tilbud i bannere og butikken på ting, han allerede har købt. For cykelbutikken har ikke koblet hans cookie-id med hans e-mailadresse. Og de gør ikke noget for at genkende ham i den fysiske butik.
 
Cykelkæden hopper af
Selvom kunderne faktisk kan genkendes på både websitet, i e-mailkanalen og i visse tilfælde også i butikken, så bliver alle de rige adfærdsdata fra kanalerne stort set ikke taget i anvendelse. Virksomhederne scorer i gennemsnit 1,12 og 1,14 (skala 0-3) i Dataopsamling og Dataanalyse.
 
Gennemsnitligt rækker den datamæssige kreativitet ikke længere end til at personalisere inden for den selvsamme kanal, hvorpå de er opsamlet. Fx kunne Anders’ digitale fodspor fra åbnede e-mails og klikkede links føre til, at cykelbutikken sender ham mere relevante e-mails om netop de ting, hans adfærd viser, at han interesserer sig for. På trods af denne personalisering inden for hver enkelt kanal, er der langt til et samlet integreret kundebillede, hvor al data er samlet i én kundeprofil for hver kunde og han/hun kan hjælpes på denne baggrund. 
 
Kun 24% af respondenterne oplyser, at de har nogen former for automatisk integration af data, og kun 22% oplyser, at de kan slå en kundes profil op til brug i kommunikationen. Kundeprofilen indeholder så typisk kun stamdata og i visse tilfælde købshistorik. Kun 16% af de adspurgte respondenter med en samlet kundeprofil indeholder således beregnede sandsynligheder til brug i salgsarbejdet.
 
 
Figur 3: Figuren viser, hvor lidt respondenterne af surveyen faktisk integrerer deres data fra forskellige kilder. Find grafen i en større udgave her.
 
B2B virksomheden AO Johansen demonstrerede for juryen til ehandelsprisen 2015, at de som få har en integreret kundeprofil, hvor de kan slå hver enkelt kunde op, se deres historik og forskellige beregnede sandsynligheder for at købe diverse produkter. Denne kan anvendes i både automatiseret kommunikation og i den personlige dialog mellem sælger og kunde.
 
Figur 4: Figuren viser, hvor få af surveyens respondenter, der har mulighed for at slå en enkelt kunde op og se en fyldestgørende opgørelse af kundens historik.
 
Figur 5: De respondender, der faktisk hár en samlet kundeprofil pr. kunde integrerer oftest kun stamdata og transaktionshistorik. Meget få benytter beregnede data til at forudsige potentiale for mersalg eller kundeafgang. Find grafen i en større udgave her.
 
Med den lave grad af dataintegration er det derfor ikke overraskende, at respondenterne i surveyen samlet set scorer 1,05 (skala 0-3) inden for disciplinen Kommunikation & Service. Når de bliver adspurgt direkte, i hvilken grad de anvender data og dataindsigt på tværs af kanaler, svarer 49% ’Slet ikke’ og 29% ’I mindre grad’.
 
Med den indsats, som bliver lagt for dagen, er det mit bud, at Anders kommer til at vente længe på at slippe for reklamer med mountainbikes.
 
Figur 6: Figuren viser respondenternes egen vurdering af, hvor gode de er til at udnytte data og dataindsigt i deres kommunikation og service. Udnyttelsen er bemærkelsesværdigt lav. Find grafen i en større udgave her.
 
Hvorfor skal Anders vente?
Selvom virksomhederne efterhånden har fået etableret sig på adskillige digitale kanaler, og selvom værktøjerne og kompetencerne efterhånden er til stede i en eller anden form, er tendensen, at det ikke drejer sig om kunderne. I stedet drejer det sig om salget nu og her.
 
Inden for disciplinen Organisering scorer virksomhederne i gennemsnit 1,5 (skala 0-3) og placerer sig dermed midt i underkategorien ”Salgsorienteret”.
 
Figur 7: Surveyen viser hvilke salgskanaler respondenterne i dag har taget i brug.
 
Graver man lidt dybere ned i materien, kommer chokket. Hele 51% af virksomhederne svarer, at deres organisations- og incitamentsstrukturer ’Slet ikke’ eller ’I mindre grad’ understøtter den bedste servicering af kunden på tværs af kanaler. Kanalkonflikter og kortsigtede, skævvredne bonusmodeller ødelægger med andre ord hele incitamentet for at få ordentligt hul på at anvende data på tværs af kanaler.
 
Det betyder med andre ord, at der skal ske en holdningsændring og et skift i fokus helt fra toppen af virksomheden. For der er typisk kun én i virksomheden, der kan lave om på eksempelvis salgsdirektørens bonusordning. Ja, rigtigt gættet – vi skal helt til tops.
 
Figur 8: Figuren viser, i hvor ringe grad respondenternes incitamentsstrukturer understøtter den bedste servicering af kunden på tværs af kanaler.
 
Hvis ikke de danske direktører går forrest og indtænker kundefokus i organiseringen af virksomheden og anvendelse af data og digitale kanaler, så er jeg bange for, at Amazon ender med at tage hele kagen. Og det ville alligevel være en trist udvikling for dansk erhvervsliv …
 
Udvalgte resultater fra surveyen:
  • Kundegenkendelse og Permission-opsamling: 1,43 (skala fra 0-3), Volumenfokus
  • Dataopsamling: 1,12 (skala fra 0-3), Regnskabsdata og adfærdsdata i siloer
  • Dataanalyse: 1,14 (skala fra 0-3), Bon-analyser og Anonyme surveys
  • Kommunikation & Service: 1,05 (skala fra 0-3), Massekommunikation med enkelte tilfælde af personalisering
  • Effektmåling: 1,61 (skala fra 0-3), Kanal- og kampagnespecifik måling
  • Organisering: 1,50 (skala fra 0-3), Salgsorienteret.
Kun 25% har nogen form for automatisk integration af data.
Kun 22% kan slå en kundes profil op til brug i kommunikationen.
Kun 16% af virksomheder med en samlet kundeprofil bruger beregnede sandsynligheder til brug i salgsarbejdet.
Hele 49% svarer, at de ’slet ikke’ anvender data og dataindsigt på tværs af kanaler.
29% svarer 'i mindre grad'.
Hele 51% svarer, at deres organisations- og incitamentsstrukturer ’slet ikke’ eller ’i mindre grad’ understøtter den bedste servicering af kunden på tværs af kanaler.
 
Kforum tilbyder alle deres læsere at besvare Omnichannel Survey og sammenligne deres aktuelle score med benchmarket, som der refereres til her i artiklen. Data forbliver anonyme, men respondenter kan vælge at dele dem med udvalgte partnere til brug i rådgivningsscenarier.Tjek din egen virksomheds omnichannel-modenhed.
 
Bureauer og andre virksomheder kan gratis oprette sig som partner på networkedbusiness.org/join og komme i gang med at indsamle data på deres kunder. Efterfølgende kan de anmode om at få indsigt i de konkrete besvarelser til brug i rådgivningssituationer. Alle partnere får adgang til de samlede og altid opdaterede tal.
 
'Hvis det handler om mig, så køber jeg!' blev udgivet marts 2015.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly
Analyser

AI: Copyright eller right to copy?

Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?
  • XAI: Løsningen på black box-problemet eller en ny Pandoras æske?
  • Billedbureau klar med egen AI-billedgenerator


Nyheder

Kommune anklages for at lade sig "hyggesmøre"



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter


Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Foto: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau ScanpixNavne

Bureau-veteran kommer ind i medies bestyrelse


Er en personlig karakterbrist ved at ødelægge din virksomheds omdømme for tid og evighed? Hvis ja, så husk, at karakterbristen er den nye store virksomhedskrise, som rammer alt og alle nu. Det kritiske spørgsmål er, om I vil bakke personen op eller lægge afstand. Og I kan ikke ”gemme jer” bag retssystemet eller det fagretlige system og henvise til, at I ikke har kommentarer, så længe der kører en formel sag. Kilde: Getty Images.Debat

Når karakterbristen er krisen


Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter


  • Skulle de nye SAS-ejere pønse på en navneforandring, er Eva Svavars ikke i tvivl om, at det vil give ballade i Danmark. | Foto: Christine Olsson/TT/Ritzau Scanpix

    Rådgiver: SAS risikerer at blive det næste Irma

    SAS er reddet fra konkurs, og brandet overlever indtil videre. Men der ingen garantier på længere sigt, vurderer partner med speciale i branding og omdømme. 

    For abonnenter


  • Velkommen til den fagre nye AI-verden, hvor demokratiseringen nu er nået til, at vi alle sammen vil blive begunstiget med en personlig AI-concierge. Denne concierge vil erstatte alle websites, søgninger og medier lige om lidt. Google bliver alle websites’ website lige om lidt. Godt nyt for Google. Dårligt nyt for alle websites og alle, der lever af websites. Kilde: Getty Images.

    Google bliver alle websites’ website lige om lidt

    Lige om lidt vil ingen længere besøge websites. Vi vil alle blive i Google for altid. Search Generative Experience er navnet. 

  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Ny podcast om gyldent håndtryk: "Det er ikke noget, der gavner hverken Torben Möger, Pensiondanmark eller 3F"

    Kforum har lanceret en ny podcast, som denne gang sætter spot på den nu tidligere adm. direktør i Pensiondanmark Torben Möger Pedersen og hans fratrædelsesgodtgørelse på 29 mio. kr.

  • Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix

    Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs

    Negative udtalelser fra influencere og stjerner med mange fans kan spille en afgørende rolle for virksomheders markedsværdi, hvilket Novo Nordisk oplevede sidste uge. 

  • Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

    Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea

    Selvom man i Nordea bliver ved med at ”kommunikere”, at medarbejderne skal være tilbage på kontoret mindst tre dage ugentligt, virker det ikke for alle. 

  • Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

    Ny EU-lov om pressebeskyttelse er kommet et skridt længere

    Indblanding i mediers redaktionelle arbejde skal være ulovligt med European Media Freedom Act. 

    For abonnenter


Læs også

Jens Hjorth-Larsen, CEO i Rud Pedersen, fortæller om ændringer i bureauet og public affairs-branchen generelt. | Foto: PRInterview

Rud Pedersen-fusion viser, hvordan public affairs ændrer sig: "Vi adskiller os på tre måder fra k-bureauer"

For abonnenter



Foto: Joachim LadefogedDebat

Radius-direktør: Politikens Grarup-sag er "uskønt håndteret"

For abonnenter



Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs


Job

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Result & Value driven Engagement Director

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • K-Forum søger journalist

  • Erfaren webredaktør

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • SoMe-redaktør

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

Se flere jobs

Kurser

  • Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

    Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

Se flere kurser

Netværk

  • Interne kommunikationsansvarlige

    Interne kommunikationsansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Result & Value driven Engagement Director

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • K-Forum søger journalist

  • Erfaren webredaktør

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • SoMe-redaktør

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret