En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

De forbandede forandringer

Når man planlægger forandringer og digitalisering i store organisationer som eksempelvis det offentlige, er det nødvendigt med planer. Planer der tager højde for netop kompleksiteten og den hastige teknologiske udvikling. Dette speciale forsøger at fremsætte en dynamisk model for forandringsledelse og digitalisering.
af Niels Christian Laursen
Specialet arbejder med en teorikritisk vinkel på de anerkendte teoretiske og praktisk anvendte forandringsmodeller – Modeller der typisk bliver antaget som”nogen der virker”.
 
Kompleksiteten er en akilleshæl
De offentlige virksomheder og organisationer er en kompleks størrelse, og meget tyder på, at det kan være svært at opnå den tilsigtede årsag-virkning sammenhæng, som man søger at planlægge efter, når det kommer til forandringer.
 
Digitaliseringen har for alvor taget fat i både det offentlige og private, og meget tyder på, at der fortsat vil være behov for et fokus på at gennemføre digitaliseringen med et strategisk fokus i både offentlige og private virksomheder.
 
Jeg antager at et strategisk niveau vil medføre, at der på et ledelsesmæssigt plan er behov for at arbejde med implementeringen af forskellige teknologier, som kan hjælpe menneskerne i organisationen med at udføre deres opgaver.
 
Teknologien er ikke problemet
Men den hastigt forandrende teknologi, og det politiske spil medfører, at digitalisering hurtigt kan blive komplekst at arbejde med. Gennem min studietid har jeg oplevet flere forskellige digitaliseringstiltag, både i det offentlige og i det private, og jeg har selv siddet som konsulent (i min praktik periode), hvor jeg har oplevet, at et digitaliseringsprojekt, i form af et intranet, ofte afføder diskussioner og problemstillinger.
 
Problemstillinger som reelt set ikke var affødt af intranettet, men organisationens kompleksitet.
 
Det er netop denne kompleksitet, som har affødt emnet for mit speciale. Der er i den anerkende litteratur inden for forandringsledelse ikke mange forandringsmodeller eller –værktøjer, som i praksis kan rumme kompleksiteten i disse projekter.
 
Der er behov for nye perspektiver
Jeg har valgt at kalde specialet digitalisering og forandring - Vejen mod en dynamisk model for forandringer i offentlige digitaliseringsprojekter. Det er hermed mit mål med dette speciale, at gennemgå de gængse teorier og modeller om forandring, med særligt henblik på offentlige organisationer. Dertil søger jeg at inddrage teori, som giver et nyt perspektiv på, hvordan ledelse og forandring kan matche den kompleksitet der opstår.
 
Specialet ender ud med at foreslå og skitsere tre modeller der skal være med til at anskue forandringer I forbindelse med digitaliseringsprojekter. Modeller der har sin inspiration fra projektledelsesværktøjer som Prince2 og Scrum metodikken fra udviklingsverden.
 
Læs hele specialet her.
 
Special er skrevet af Niels Christian Laursen som er cand.mag. i International Virksomhedskommunikation fra Syddansk Universietet. Specialet og det mundtlige forsvar blev samlet bedømt til karakteren 10.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Erfaren webredaktør

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SoMe-redaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Kurser

  • Canva: Sådan bliver du en bedre designer

    Canva: Sådan bliver du en bedre designer

Se flere kurser

Netværk

  • Kampagneansvarlige

    Kampagneansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Erfaren webredaktør

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • SoMe-redaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret