En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Populærkulturens politiske potentiale

Hvordan bliver en person eller en begivenhed pludselig genstand for en hel befolknings opmærksomhed? Hvad er det, der gør, at hele Danmark får morgenkaffen i den gale hals, når DR lukker underholdningsorkesteret? Og hvorfor gik Danmark i selvsving, da Ole Bornedal og DR’s dramasatsning om krigen i 1864 løb over skærmen i 2014? Sidstnævnte er udgangspunktet for dette speciale. For hvordan kom det så vidt, at et dansk tv-drama fik sat så meget fut i Debat-danmark, at der praktisk talt var tale om noget, der mindede om en mediekrig?
af Nana Lysbo, Anne Skriver, Ditte Ryvang Andresen
2014 var 150-året for 1864. Et årstal de fleste danskere har kendskab til, hvad end det bunder i historisk interesse, eller om man blot er bekendt med børnesangen ‘Mallebrok’. Mange vil mene, at 1864 er en vigtig og central del af den danske selvforståelse, for da Danmark tabte Slaget ved Dybbøl i 1864, mistede vi en del af os selv. Som Herman Bang så malerisk beskrev det i sin roman Stuk fra 1887: “Fireogtres amputerede os fra land ved hofterne” Krigen i 1864 står derfor som et mørkt kapitel i dansk historie. Et kapitel, der har sat sine spor og sidenhen er blevet brugt og fortolket i mange ideologiske sammenhænge. Som Bo Lidegaard formulerede det i Politiken den 13. oktober 2014, sluttede 1864 først i 2001, da Danmark endelig igen turde melde sig på den internationale bane med militær slagkraft.

Som antydet er krigen i 1864 evigt aktuel i forståelsen og ikke mindst debatten om dansk historie og identitet. Således skulle 150-året for en så skelsættende begivenhed som slaget ved Dybbøl naturligvis markeres. Og hvem var bedre til dette end DR – Danmarks nationale public service-udbyder? Hele butikken blev satset, og alle skyts sat ind for at fortælle danskerne om “den blodigste krig i Danmarkshistorien”. Men her opstod problematikken – for hvordan var det nu lige, det var med den der krig? Ud over, at Danmark var i krig mod ’preusserne’, og at vi tabte, er der tilsyneladende utroligt få ting eksperter, politikere og andre meningsmænd kan blive enige om. Set fra et historisk og politisk perspektiv var krigen anno 1864 derfor en ren hvepserede for Ole Bornedal og DR at stikke fingrene i.

Mens dansken i Bornedals historiske drama gjorde sig klar til krig, blev der samtidigt kørt tunge skyts i stilling i de danske dagblade. Der var tale om alt fra makværk til mesterværk. Om historieforvridning, nationalisme og dansk selvforståelse. Om barberede armhuler, sigøjnere og en voldtaget ko. Stort som småt blev endevendt i debatten om DR’s dyreste dramasatsning. Men at en krig, der ligger 150 år tilbage, skulle bedrive en ny ’krig’ her i det 21. århundrede, havde ingen set komme. Endnu mere imponerende var det, at Mallebrok, der ifølge børnesangen døde i krigen i 1864, skulle genopstå på de sociale medier med eget hashtag 150 år efter sin død. Tv-dramaet var pludselig ingenting sammenlignet med det drama, som udspillede sig i aviser og på de sociale medier. Pia Kjærsgaard og Dansk Folkeparti var forargede og talte nok en gang om røde lejesvende og danske værdier alt imens Ole Bornedal gik i hi, og Danmark delte sig i to – dem, der var med, og dem, der var imod. Men hvad var det, der fik det hele til at eksplodere? For er en tv-serie som 1864 ikke blot fiktion, der er sat i verden for at underholde?

Specialet undersøger samspillet mellem populærkultur og politisk kommunikation. Kan populærkultur være medvirkende til at udbygge forståelsen af politiske fænomener og fordre det demokratiske virke? Eller er1864 er med til at forfladige og forvrænge den politiske debat?

Specialet er skrevet af Anne Skriver, Ditte Ryvang Andresen og Nana Lysbo, Kommunikation ved Aalborg Universitet København, og blev bedømt til karakteren 10. Læs hele specialet her.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Head of Group Marketing & Communication

  • K-Forum søger journalist

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Result & Value driven Engagement Director

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Erfaren webredaktør

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

Se flere jobs

Kurser

  • Krisekommunikation: Din handlingsplan, når krisen rammer

    Krisekommunikation: Din handlingsplan, når krisen rammer

Se flere kurser

Netværk

  • Interne kommunikationsansvarlige

    Interne kommunikationsansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Head of Group Marketing & Communication

  • K-Forum søger journalist

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Result & Value driven Engagement Director

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Erfaren webredaktør

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret