Kommunikationsforum

De nominerede til Specialeprisen '17 er ...

Kforum for Studerende har for syvende gang sat sig for at finde årets k-speciale. Vi er blevet overvældede. Vi er blevet klogere. Og vi har fået udvidet vores k-faglige horisont. 83 specialer senere er det nu lykkedes os at finde de otte nominerede specialer. De dygtige vindere bliver i år offentliggjort ved en storslået prisuddeling ved Kforums og Dansk Journalistforbunds årlige kommunikationskonference KOM18, der bliver afholdt den 3. maj. Dyk ned i de otte nominerede specialer her.
I efteråret tikkede der et hav af specialer ind i vores indbakke. Med en samlet bunke på 83 specialer har vi haft nok at se til, skulle vi hilse og sige. Vi er blevet klogere på alt fra digitale borgermøder, spilleregler i politisk journalistik og fake news til SKAM, modeblogs og youtubere. Og vi nejer, bukker og bøjer os i støvet for alle de dygtige specialeskrivere, der har været med i kapløbet om 'Årets speciale 2017'.
 
Men nu til det rigtigt spændende. Hvilke specialer går videre i konkurrencen? Og hvem skal hyldes og fejres den 3. maj til KOM18, branchens årlige k-konference? Ja, det vil du nok gerne vide. Vi løfter sløret nu!
 
 
Drum roll! Og de nominerede er ...
De otte imponerende, nyskabende og velskrevne specialer, som vi er stolte over at præsentere, er:
 
 
Dyk ned i specialerne ved at klikke på linkene. Vi garanterer spændende og k-fagligt læsestof til mange timer. 
 
#REKLAMEPLADS#
Hvad så nu?
De otte nominerede specialer bliver i skrivende stund sendt videre til Specialeprisens jury, som i fællesskab vil beslutte, hvem der løber med 1.-, 2.- og 3.-pladsen og med præmier op til 10.000 kr. Læs mere om juryen, og hvad de lægger vægt på i deres bedømmelse af specialerne her:

 
Timme Bisgaard Munk
Timme Bisgaard Munk er ph.d. i sociale medier fra Københavns Universitet. Han har gennem flere år undervist på KU og CBS og arbejdet som projektleder i kommunikationsvirksomheden Advice A/S. Timme er medstifter af Kforum og har været redaktør på Kforum helt tilbage til dengang, folk talte om WAP-telefoner og Arto.
 
Hvad lægger du særligt vægt på, når du skal vurdere specialerne?
Når jeg læser de nominerede specialer, lægger jeg særlig vægt på originaliteten i tematikken, konklusionen og læsningen af teori. 
 
Hvad er kriterierne for et godt valg af emne til et k-speciale?
Et godt emne for et k-speciale centrerer sig om et spændende og aktuelt problem, som har mange mulige svar, og som ikke allerede er skrevet om forfra og bagfra.
 
Hvis du skulle skrive speciale i dag, hvad ville du så skrive om?
I dag ville jeg nok tage fat i problematikken omkring algoritmer og etik.

 
Tina Mellergaard Jensen
Tina Mellergaard Jensen er uddannet retoriker ved Københavns Universitet og har siden været en af branchens skarpeste SoMe-personer hos Landbrug og Fødevarer. Tina har siden januar 2018 været Head of Social Media hos HK Privat, og så er hun skrap til både ord og tal.
 
Hvad lægger du særligt vægt på, når du skal vurdere specialerne?
Jeg lægger stor vægt på, at specialet inspirerer mig eller krøller min hjerne lidt i forhold til kommunikation som disciplin og felt. Jeg ser specialet som et oplagt sted at give spæde og gerne modige ideer, spørgsmål og vinkler plads, der kan udfordre, kilde eller simpelthen danne grundlag for videre forskning. Jeg går hverken pedantisk op i grammatik, orden eller opsætning af kildeangivelser, men jeg værdsætter et sprog, der formidler godt og økonomisk frem for at grave sig ned i tomme fraser, ordflom og dyre formuleringer. Og så skal det naturligvis kunne bære rent fagligt.
 
Hvad er kriterierne for et godt valg af emne til et k-speciale?
For mig er et godt emne ét, der kan ovenstående: kilde og krølle. Om det så er den skæve tilgang til senromantisk retorik eller en klassisk analyse af et utraditionelt objekt er underordnet.
 
Hvis du skulle skrive speciale i dag, hvad ville du så skrive om?
Helt ærligt? Noget nemt, så jeg kunne få det afleveret og komme ud og bruge mit fag i den virkelig verden. Hvis jeg var lidt mere artig og ordentlig, så ville jeg skrive om sociale mediers betydning for forståelsen og udviklingen af medborgerskab og demokrati.
 
 
Jesper Højbjerg Christensen
Jesper Højberg Christensen er stifter af og bestyrelsesformand for Kommunikationsforum A/S, Advice A/S og Nextwork A/S m.fl. Jesper har i mere end 25 år været med til at tegne kommunikationsbranchen og begrebet strategisk kommunikation. Han har rådgivet mange topledelser i private og offentlige virksomheder i strategisk kommunikation, branding, forretningsudvikling og forandringsprocesser. Han underviser og er oplægsholder på en god del af de 30 institutter og deres master- og diplomuddannelser, hvor der undervises i ledelse, kommunikation og branding, og han er medforfatter af en række bøger og artikler. Han er desuden serieiværksætter og næstformand i DanBAN samt i bestyrelsen for bl.a. Psykiatrifonden, Synoptikfonden og Den Sociale Kapitalfond.
 
Hvad lægger du særligt vægt på, når du skal vurdere specialerne?
Det faglige niveau, selvfølgelig, men også om det tegner et kommunikativt felt mellem teori og praksis, der peger fremad. Kommunikationsfaget er ungt, og vi har brug for at udvikle vores genstandsfelt og praksis i ét. Det er vigtigt at have nogle ledestjerner og inspiratorer for faget, og det er ikke nødvendigvis kun ældre professorer og lektoren, der kan det, fordi faget udvikler sig så stærkt, og inspirationen kommer mindst lige så meget fra ny praksis som fra teoriudvikling.
 
Hvad er kriterierne for et godt valg af emne til et k-speciale?
At vælge et dilemma, der er relevant og vedkommende, ikke bare endnu en analyse af endnu en blog, men at vælge et centralt markedsmæssigt eller samfundsmæssigt problem, fx integration, fake news etc.
 
Hvis du skulle skrive speciale i dag, hvad ville du så skrive om?
Jeg ville nok selv skrive om digitalisering af en virksomhed/branche, og hvordan det påvirker organisationens/branchens kommunikation, for det er det, jeg er optaget af lige nu.
 

 
Ib Tunby Guldbrandsen
Ib Tunby Guldbrandsen har en ph.d. ved CBS og er nu forsker og lektor ved Institut for Kommunikation og Humanistisk Videnskab på Roskilde Universitet. Hans forskning bevæger sig omkring strategi, kommunikation og new media, og så er han medforfatter af bogen ”Strategizing Communication”.
 
Hvad lægger du særligt vægt på, når du skal vurdere specialerne?
Jeg lægger vægt på tre ting. For det første, hvorvidt de adresserer et relevant tema på en nytænkende måde. For det andet, hvorvidt de er teoretisk og metodisk velfunderede  er det relevante teoretisk felt afdækket, og er relevante metoder benyttet. For det tredje, at det er velskrevet og formidlet på en engagerende måde  med andre ord, om man både sprogligt og æstetisk kommer ud over rampen.
 
Hvad er kriterierne for et godt valg af emne til et k-speciale?
At det er kommunikationsfagligt relevant, at det åbner op for interessant empiri, og der ikke allerede er skrevet 1.000 specialer om lige præcis det tema.
 
Hvis du skulle skrive speciale i dag, hvad ville du så skrive om?
Jeg ville helt klart skrive om datafisering af kommunikation  hvordan digitalisering af kommunikative processer nu gør os i stand til både analytisk og praktisk at arbejde med statisk og dynamisk kommunikation i stor skala, og hvordan det kan bruges til at skabe merværdi for organisationer.
 
 
Didde Elnif
Didde Elnif har kandidatgrader i journalistik ved Syddansk Universitet og Digital Culture and Society ved King’s College London. Nu er hun ph.d.-studerende og lektor ved Syddansk Universitet og selvstændig konsulent inden for uddannelse og digital journalistik.
 
Hvad lægger du særligt vægt på, når du skal vurdere specialerne?
Jeg ligger i høj grad vægt på originalitet, at den studerende har blik for at finde en væsentlig problemstilling, som vi som branche, forskere eller undervisere får en aha-oplevelse ud af. 
 
Hvad er kriterierne for et godt valg af emne til et k-speciale?
Det må godt være en nutidig problemstilling, at forsøge at løse noget, som udfordrer branchen eller samfundet lige netop nu. Og at den studerende har modet og overblikket til at udfordre konventionerne. 
 
Hvis du skulle skrive speciale i dag, hvad ville du så skrive om?
Jeg er netop gået i gang med en PhD om, hvordan de traditionelle medier kan styrke deres publicistiske formål ved hjælp af sociale medier. Og da jeg synes mediernes demokratiske rolle er både væsentlig og interessant set i lyset af den digitale medieudvikling, så ville jeg uden tvivl også kaste mig over det i et speciale. 
 
 

 
Hvornår udråbes vinderen?
Priserne bliver overrakt ved en festlig prisuddeling til KOM18. De nominerede specialeskrivere er selvfølgelig inviteret med, men hvis du også vil med, kan du købe en billet her, hvor du også kan læse mere om program og pris.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!

Jeg accepterer vilkårene for nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Læs også