Dine kunder brokker sig for at være flinke

Det, du skal lede efter, er sætninger, der er formuleret som spørgsmål og som ikke er retoriske spørgsmål. Så, hvis der står “I tror rigtig nok I er kloge, hva’?”, så behøver du ikke svare.
Hvis der er (mange) udråbstegn - både i konkret og overført betydning - så er det også ok ikke at svare. Et kort udsagn som “Idioter!!” er ikke et reelt oplæg til dialog. Brug ikke kræfter på det.
Måske kender du det fra dig selv. Når man er vred eller ked af det, har man ofte ikke brug for en velmenende forklaring eller et godt råd til, hvad man lige skal gøre.
Det gælder også utilfredse kunder i et kommentarspor. Vær sikker på, at de ønsker en forklaring eller et godt råd, inden I giver det - i mange tilfælde kan en forklaring hurtigt blive opfattet som en forklar-mig-røv og et forsøg på at komme udenom det, som kunden egentlig ønsker: At I modtager kundens dårlige oplevelse.
Når man er en fagperson, der er på arbejde, kan det være svært at lade være med at give en faglig forklaring. Mange steder ER det tilgangen til kundeservice - giv den rigtige forklaring første gang. Det er blot jeres behov, ikke kundens.

Eksempel fra DSBs Facebook-side. Medarbejderen bruger tid på at spørge hvad problemet er, og lader det være åbent for kunden, om vedkommende vil se den nye køreplan.
Når man svarer på rigtig mange opslag og kommentarer fra kunder, kan man godt blive lidt fartblind. Man lærer en masse typer kunder at kende, og efterhånden også de ti ting, som alle brokker sig over. Derfor kan man komme til at svare kunden på baggrund af sin erfaring og fordom. Og ikke på baggrund af det, der faktisk står.
Et godt redskab er derfor opsummeringen. Man bruger den til at tjekke, om ens egen forståelse af sagen er korrekt, eller om man har læst lidt for meget mellem linjerne. Tricket er særlig godt til længere beskeder.
Kunsten ved den skriftlige opsummering er ikke at skrive hele kommentaren af, men opsummere i kortere form: ”Som jeg læser det, er du optaget af X og efterspørger Y. Er det rigtigt forstået?”
Du kan også genskrive halve og hele sætninger og derved bekræfte kunden i, at du virkelig lytter. En opsummering gør også, at du som ansat bliver tvunget til at lytte og læse det, kunden reelt skriver, og ikke bare lægger dine egne antagelser ind i kommentaren.
Når man kommunikerer med utilfredse kunder på sociale medier, kan man godt få det indtryk, at det udelukkende handler om, hvorvidt kunden får ret, får pengene tilbage eller får kompensation. Men så enkelt er det ikke. Man henter sin følelse af retfærdighed i en sag to steder fra - fra det indholdsmæssige og fra det processuelle. Så man kan føle, at det er retfærdigt, hvis man fik penge tilbage - men også føle, at man blev retfærdigt behandlet.
En oplevet fair proces kan faktisk skabe accept omkring et ikke så ønsket resultat. #REKLAMEPLADS#
Så længe de utilfredse kunder kommer til jer med deres utilfredshed, er der håb. Hvis først der bliver stille, skal I blive bange.
Brugere klager i butikker og giver deres mening til kende online af altruistiske årsager. De vil naturligvis gerne selv have noget ud af det, men det fylder lige så meget at forhindre, at det samme ikke sker for andre.
Brugere, der klager, vil gerne gøre verden et bedre sted. Brugere, der bliver ved at slå jer oveni hovedet, er dem, der har de allerstørste håb, visioner og forventninger til jer.
Det ser ikke kønt ud, men de vil jer det godt.