Kforum Lyd: Sådan ændrer du folks adfærd

Hvis du vil sælge kondomer, skal du bare stille dem ved siden af alkoholen. Eller hvad?
Kommunikation bliver ofte målt på opmærksomhed. Derfor tænker kommunikatører for meget på at blive set, mens de mangler forståelse for, hvordan man ændrer adfærd. Det mener Pelle Guldborg Hansen i hvertfald. Pelle er forfatter, forsker og konsulent inden for adfærdsdesign og nudging. Ja, vel nok en af Danmarks mest anerkendte eksperter på området.
Det handler med andre ord ikke bare om at kopiere Volkswagens klavertrappe, for det forsøg er det rene fup og fidus, fortæller han. Adfærdsændring er mere komplekst og beror i højere grad på den enkeltes forudindtagede holdning.
Volkswagens initiativ blev lidt af et viralt hit, da det kom ud. Adfærdsdesign er dog ikke helt så lige til, som Thefuntheory opstiller det.
Men hvordan ændrer man så adfærd? Morten Gade taler med Pelle Guldborg Hansen om adfærd, hvordan vi forstår menneskers adfærd og ikke mindst, hvordan vi ændrer den.
Og så er der Klaus Riskærs valgplakat: Der er jo ikke noget den vil – men det er en god ide at gemme hans ansigt, mener Pelle. Valgplakater virker sjældent, men hvis de skal virke, skal de skille sig mere ud og vise kandidatens udseende – dog måske ikke lige i Riskærs tilfælde. Men først og fremmest skal de egentligt bare hænge lige ved valgstedet.
Pelle giver også gode råd om alt fra slankekure og parforhold til kampagner om trafiksikkerhed og grøntsager. Hvad virker faktisk? Og hvad giver bare opmærksomhed?
Lyt med, og hør om alt fra k til k!