Countdown til KOM19

Hvordan kommunikerer man komplekse problemstillinger, som FN’s 17 verdensmål og deres 169 målsætninger?
Svenske Jakob Trollbäck, hovedarkitekten bag kommunikationen om FN’s verdensmål, giver os indblik i, hvordan han lykkedes med at skabe et fælles sprog og en klar grafisk identitet for verdensmålene, der inspirerer mennesker og virksomheder i hele verden til at arbejde for en bedre og mere bæredygtig fremtid.

Tillid, teknologi og sandheden
Tre udfordringer, alle kommunikatører står overfor i dag. Alex Aiken, chefen for den britiske regerings kommunikationsteam i Downing Street No. 10, fortæller om regeringens metode til at tackle misinformation, hvordan han og hans team håndterer udfordringerne ved digital markedsføring, og hvordan de arbejder med at bevare befolkningens tillid til offentlige institutioner – i en tid præget af usikkerhed og konstante forandringer.
- Alex Aiken, Executive Director of Government Communication.
Hvordan genskaber k-branchen sin troværdighed efter Falck-sagen?
Kresten Schultz-Jørgensen deltager sammen med Espen Højlund, CEO i Advice, og Elisabeth Geday, kommunikationsdirektør for Region Hovedstaden, i paneldebatten om etik i k-branchen efter Falck-sagen.
Panelet diskuterer blandt andet:
- Hvordan genskaber k-branchen sin troværdighed efter Falck-sagen?
- Hvad har bureauerne og kunderne gjort for at øge tilliden til k-branchen siden Falck-sagen?
- Har vi brug for forpligtende retningslinjer for bureauerne?
- Hvordan kan kunderne sikre, at public affairs-bureauerne lever op til egne standarder.
.jpg)
Den 2. januar 2019 skete den værste togulykke i 30 år på den vestlige side af Storebæltsbroen. En lastbiltrailer var faldet delvist af et godstog og ramte med en samlet fart på omkring 200 km/t et IC4-tog med passagerer. Otte passagerer blev dræbt, og 16 kvæstet, og episoden blev officielt en national katastrofe.

Christina Blak, Peter Svarre og Michael Jeppesen zoomer ind på tidens helt store samtaleemne, der optager store dele af kommunikationsbranchen: At finde ind til og kommunikere, hvorfor virksomheden gør, som den gør, og hvorfor det er relevant for omverdenen. Med andre ord: at kommunikere virksomhedens purpose.
Panelet diskuterer blandt andet:
- Er det virksomheders overordnede formål (why), der er det nye produkt, eller er det i virkeligheden bare kommunikationsbranchens ‘Kejserens nye klæder’?
- Kan produkter eller virksomheders egen agenda stå alene, eller hænger virksomheders what og why uløseligt sammen?
- Hvordan arbejder kommunikatører bedst i krydsfeltet mellem why og what for at sikre tillid og troværdighed?
- Hvad er best practice for kommunikatørens fremtidige arbejde med purpose?

Opkøbt – og hvad så? Hvordan skaber man tillid og troværdighed, når der mangler svar på det meste?
I december 2017 underskrev Tryg Forsikring en aftale om at købe Alka Forsikring, den største handel i den danske forsikringsbranche i mere end 20 år. Fra medarbejderne fik besked om opkøbet, gik der ét år med uvished, før handlen officielt var godkendt, og Alka og Tryg sammen kunne tage hul på en fælles fremtid. Hvordan kan en topledelse kommunikere troværdigt til medarbejdere og skabe tryghed og tillid i en langstrakt opkøbsproces, hvor ingen ved, hvad fremtiden bringer?
- Annemette Dehn, senior kommunikationsrådgiver, Tryg.
Se hele programmet og talerne til KOM19. Vi glæder os til at blive klogere på hinanden og branchen til årets fagdag 9. maj. Du kan tilmelde dig her.