Kommunikationsforum

State of the art: Intern kommunikation

Kommunikation til og med dine medarbejdere er en pænt gammel disciplin. Den har eksisteret, længe før fagfeltet fandtes. Det har altid, for at gøre det meget simpelt, handlet om at skabe engagement og få medarbejdere til at gå i takt eller i hvert fald se det samme store mål. Men hvordan gør man det i dag? Vi kigger lidt nærmere på, hvad de nyeste forskningsresultater siger om intern kommunikation.
Kan du kommunikere, så dine medarbejdere arbejder mod det samme overordnede mål? Vi guider til den nyeste forskning indenfor intern kommunikation. Foto: Gettyimages.
Kan du kommunikere, så dine medarbejdere arbejder mod det samme overordnede mål? Vi guider til den nyeste forskning indenfor intern kommunikation. Foto: Gettyimages.
Værdien af lederes aktive tilstedeværelse på digitale medier
De interne medier, som medarbejdere anvender i deres daglige arbejde, kan anvendes langt mere strategisk af ledere i forhold til at skabe øget engagement. Studier af Cardon m.fl. viser, at der er en sammenhæng mellem high performance-virksomheder og lederes aktivitet på digitale medier.#REKLAMEPLADS#
 
Figuren illustrerer ifølge forfatterne, hvordan aktiv ledelseskommunikation på interne digitale platforme fører til bedre kultur, der igen fører til bedre performance. Med aktiv ledelseskommunikation specificerer forfatterne, at det drejer sig om at spørge ind og vise medmenneskelig interesse i det, der bliver kommunikeret digitalt. De konkluderer, at i virksomheder, hvor man arbejder meget digitalt, er det tilsvarende vigtigt at opbygge positive relationer digitalt.    
 
Kilde: Peter W. Cardon, Yumi Huang, and Gerard Power (2019). Leadership Communication on Internal Digital Platforms, Emotional Capital, and Corporate Performance: The Case for Leader-Centric Listening. International Journal of Business Communication.
 
Værdien af sociale medier i den interne kommunikation
Et studie af Ewing m.fl. peger på, at anvendelsen af sociale medier i den interne kommunikation kan give rigtig meget værdi i forhold til medarbejderengagement. Men også, at der er meget forskellige strategier og platforme i spil, og at det centrale er at vælge ud fra egen eksisterende strategi. En hovedkonklusion er også, at træning af medarbejdere i god anvendelse af medierne er helt afgørende for succes, og at guidelines må tilføjes. Man kan ikke bare sætte en utrænet student til at varetage opgaven.
 
Kilde: Michele Ewing, Linjuan Rita Men & Julie O’Neil (2019). Using Social Media to Engage Employees: Insights from Internal Communication Managers.  International Journal of Strategic Communication. 
 
Standardiserede måleenheder for intern kommunikation
Der er meget fokus på, hvordan man kan måle ekstern kommunikation. Men der har ikke været et tilsvarende fokus på den interne kommunikation. Det forsøger O’Neil m.fl. at ændre på. Baseret på omfattende interviewmateriale når de frem til tre kategorier og en række standarder, som de mener, man skal måle på i sin interne kommunikation. De er gengivet i figuren. Hvordan man så præcist skal måle på disse foreslåede standarder, melder artiklen dog ikke noget om.
 
Kilde: Julie O’Neil, Michele Ewing, Stacey Smith, Sean Williams (2018). A Delphi Study to Identify Standards for Internal Communication. Public Relations Journal Vol. 11 Issue 3. Institute for Public Relations
 
Medarbejdere og ledere har ikke samme gavn af de samme interne kanaler
Det er velkendt, at forskellige kanaler for intern kommunikation (breve, mails, SoMe, osv.) har forskellige funktioner. Lee viser i denne artikel, hvordan forskellene også er systematiske i forhold til, om det er medarbejder-medarbejder-kommunikation, medarbejder-leder eller medarbejder-CEO-kommunikation.
 
Undersøgelsen viser bl.a., at CEO’s brug af e-mail, telefon og print opfattes som tilstrækkelig til at skabe symmetrisk kommunikation. For tættere ledere gælder det omvendt, at face-to-face-møder og videokonferencer er vigtige. Det samme var i store træk tilfældet med medarbejder-medarbejder-kommunikation. Forfatterne konkluderer, at de fysiske møder stadig er at foretrække, men at videobaseret kommunikation bliver mere og mere anerkendt i den interne kommunikation.    
 
Kilde: Yeunjae Lee (2018). Dynamics of Symmetrical Communication Within Organizations: The Impacts of Channel Usage of CEO, Managers, and Peers. International Journal of Business Communication.
 
Har du en intern aktivist?
Etablering af progressive CSR-strategier kan være vanskelig - specielt hvis der ikke er nogen ledelsesmæssig initiering. Her kan det være nyttigt med en intern aktivist, der udnytter de interne kommunikationskanaler til at skabe opmærksomhed om noget i CSR-feltet. Studiet af Girschik bygger på en caseundersøgelse af, hvordan en indre aktivistisk handling førte til ændring af organisationens politik. Læringen er bl.a., at det kan være en fordel med interne aktivister som forandringsagenter.  
 
Kilde: Verena Girschik (2018). Shared Responsibility for Societal Problems: The Role of Internal Activists in Reframing Corporate Responsibility. Business & Society.
 
Pas på at medarbejderen ikke blot bliver et produkt
Müller har foretaget en kritisk analyse af, hvordan medarbejdere omtales i virksomheder som brand-ambassadører og en lang række af tilhørende associative begreber, såsom at medarbejdere skal aligne med virksomhedens værdier og føle dens dna i deres hjerte (se figur for nogle eksempler). Det er ikke blot teoretisk problematisk, mener Müller, men også et praktisk problem. For medarbejdere vil gøre modstand og køre kontra, hvilket kan få negative effekter på medarbejderengagementet.
 
Kilde: Monika Müller (2017). ‘Brandspeak’: Metaphors and the rhetorical construction of internal branding. Organization. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!

Jeg accepterer vilkårene for nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Læs også