En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

"Er gulvet grim og skummel, så ring til Hummel"

Hvad skal der egentlig til, for at et slogan er godt? Man skal frem for alt kunne huske det, så man køber den vare eller tjeneste, sloganets ophavsmand vil sælge. Og det gælder også de slogans, som jeg kalder amatørslogans; det vil sige slogans som fx "Er gulvet grim og skummel, så ring til Hummel", "Skal De feste, så ring til Eske", eller "De sidder og prutter, vi kommer og sutter", der er slogans for henholdsvis et gulvfirma, et firma, der leverer udstyr til fester, og en kloakservice. De er lavet af firmaer, som er amatører til at lave slogans, men som er professionelle til at høvle gulve, arrangere fester og suge kloaker. Og det er gode slogans, fordi vi kan huske dem.
Håndværkere er de bedste slogansmede.
Håndværkere er de bedste slogansmede.
af Niels Brügger
Men hvordan kan man egentlig forstå amatørslogans, sådan i en lidt bredere sammenhæng? Det forsøger jeg at komme med et bud på i bogen Er gulvet grim og skummel, så ring til Hummel: Hverdagens amatørslogans i et medievidenskabeligt perspektiv. Bogen udkom første gang i 2010, og den 2. reviderede udgave er netop udgivet, med 70 nye sider og alt i alt 700 slogans, hvoraf 350 er nye i forhold til 1.-udgaven.
 
Amatørslogans forstået som kommunikation
Den overordnede pointe i bogen er, at amatørslogans bedst forstås som kommunikation; det vil sige: Hvem siger hvad til hvem ved hjælp af hvad og i hvilken sammenhæng? Og man kunne tilføje: Hvor gør de det, og hvor længe har de gjort det?
 
Eller med lidt flere ord: Hvem er det, som skriver amatørslogans? Hvordan når de frem til dem, de er henvendt til? Hvad kendetegner et amatørslogan? Hvem henvender de sig til? Hvad er det for sammenhænge, amatørslogans indgår i? Hvor møder man amatørslogans; er det kun i Danmark, eller findes de også i udlandet? Og hvor langt tilbage i tiden har man brugt amatørslogans? Det er i al sin enkelhed de spørgsmål, som bogen er opbygget op om, med et kapitel til hvert spørgsmål.
 
Det lumre ved amatørslogans
I forhold til bogens første udgave fra 2010, så er der tilføjet flere nye afsnit, bl.a. et om 'det lumre' ved amatørslogans, og et om, hvorvidt der er tale om et dansk fænomen. Lad os kort se på de to.
 
Det, der kendetegner de fleste amatørslogans, er, at de er korte. Men derudover så bruger de ofte vers og rim, de er ofte tvetydige, og så spiller de ofte på humor. Men man skal ikke have set mange amatørslogans, før man finder ud af, at de tematisk også ofte befinder sig syd for navlen. For så vidt man overhovedet kan gradinddele det lumre, så kommer amatørslogans i forskellig lummerhedsstyrke begyndende med det relativt pæne og næsten neutrale i en folder i forbindelse med en AIDS-kampagne: "Før du boller – læs en folder" (folder fra Odense Bibliotek i forbindelse med AIDS-kampagne i 1990).
 
Efterfulgt af de lidt mere vovede; den første for et firma, der presser store runde halmballer, den næste fra et transportfirma og den sidste fra en producent af plankeborde, der viser, at selv noget ret så pænt og familievenligt som et plankebord pludselig kan få en lummer drejning:
 
Store baller – Bjarne du kalder.
 
Og herefter taler de vist bare for sig selv, fra henholdsvis et metalskrotfirma og et stilladsfirma:
 
Storm – Vi er ikke flove over at komme hurtigt.
 
Plankeborde – i knaldgod højde.
 
Vi kører konstant med jern på.
 
Stilladser – når jernet skal op.
 
Dobbeltlumre slogans
Ja, enkelte gange kan et amatørslogan ovenikøbet være dobbeltlummert; hvis man overhovedet kan tale om det. Et godt eksempel på det er Hus til Tiden – Murerelitens slogan, der på varevognen er sat sammen med et billede af en letpåklædt kvinde i bad:
 
Har du fugt i fugen ... vi kommer hele ugen.
 
Så konkluderende på det lumre: Som man kan se, kommer det lumre næsten altid i kombination med både humor og tvetydighed; ja, det er nærmest tvetydigheden, som får det pæne og det lumre til at balancere med hinanden.
 
Et dansk fænomen? Nej. 
Jeg har siden udgivelsen af bogens 1.-udgave selv undret mig over, om amatørslogans udelukkende er et dansk fænomen, og siden 2010 har jeg fundet så mange udenlandske amatørslogans, at jeg nu godt tør slå fast, at denne form for folkelig udtryksform på ingen måde kun er et dansk fænomen.
 
På mine rejser og på forskellige websteder er jeg stødt på mange udenlandske slogans, som hvad angår humor, tvetydighed og det lumre er fuldt på højde med, hvad vi kan præstere i Danmark.
 
Håndværkeren er den fødte slogansmed 
Hvem laver amatørslogans i udlandet? Ja, det er samme persongalleri som i Danmark, nemlig håndværkere og mindre erhvervsdrivende. For eksempel er slamsugere i udlandet i høj grad også leveringsdygtige i rene perler, og af det første slogan kan vi lære, at man også ’suger’ i Norge:
 
Skikkelige mannfolk suger alt!  
 
Tvetydighed i amatørslogans er heller ikke et ukendt fænomen uden for Danmarks grænser. Her er to gode eksempler.
 
I USA leger persiennefirmaet All American Blind Company i Florida med tvetydigheden i ordet ’blind’, der både kan betyde ’blind’ og ’persienne’, så selvom man skulle tro det, så er der ingen grund til at være ekstra på vagt, når man ser streame­ren i forruden på firmats varevogn — der er bare en persiennemand på vej:
 
Blind man driving.
 
Og endelig kan elektrikeren Electrical Energy hjælpe med at trække ens shorts ned, eller han kan også fjerne ens kortslutninger — ’shorts’ kan både betyde korte bukser og kortslutning:
 
Let us remove your shorts.
 
Det er selvfølgelig heller ingen overraskelse, at det lumre også har fundet plads i udenlandske slogans — og i tæt samspil med det tvetydige – og de kan fint være med under bæltestedet. Her er fire gode eksempler; det første fra et bilvaskefirma (ved håndkraft forstås), det andet fra en læderforretning og de to sidste på samme bil fra et stilladsfirma:
 
We give the best hand job in town .
When it comes to leather & rubber, we dominate.
 
Newold scaffolding – our erections take you to new heights.
 
Til slut tre udenlandske typer, som vi ikke møder i en tilsvarende dansk sammenhæng; den første fra en lavprisbedemand (!), den anden et gulvfirmas meget opfindsomme genfortolkning af en sangtekst af Lionel Richie, og den sidste – ja, den kræver en helt særlig forklaring:
 
Budget burials – cheaper & deeper!!
 
Hello is it me you're looking "floor".
 
It's a heater for your Peter!
 
”It’s a heater for your peter” – hvad går det nu ud på? Jo, det er et slogan for noget, der unægteligt er et nicheprodukt, nemlig en penisvarmer med plads til det hele – i rød strik! Den kan købes på amazon.com, hvor sloganet, som det fremgår af billedet, findes på indpakningen – et helt særligt produkt med en stor fremtid foran sig i de danske vintre.
 
En fremtid for amatørslogans
Som man kan se, er amatørslogans på ingen måde et rent dansk fænomen. Der findes et utal af slogans i det fremmede, mange af dem er næsten ordret identiske med deres danske slægtninge, men der er også nye slogans, som danske sloganamatører kan lade sig inspirere af i fremtiden.
 
Har amatørslogans en fremtid, også i en digitaliseret verden? Jeg vil tro, amatørslogans er kommet for at blive, men de vil nok også fortsat være et nichefænomen i vores kommunikative folklore. Og under alle omstændigheder er der stadig masser af amatørslogans at finde derude, så, kære læser, gå på opdagelse i bylivet, og send mig gerne et foto, hvis du støder på et slogan, som ikke er med i bogen.
 
---
 
Hvis du i øvrigt er interesseret i subgenren af slamsluger-slogans, så læs med her.
 
Faktaboks:
Niels Brügger: Er gulvet grim og skummel, så ring til Hummel: Hverdagens amatørslogans i et medievidenskabeligt perspektiv. Books on Demand, 2019, 204 sider, 129,- kr.
Bogen kan købes på forlagets website, bod.dk, eller i enhver boghandel, både på og uden for nettet.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren webredaktør

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Student til Realdanias presseteam

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Projektkonsulent til mediehus

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • SoMe-redaktør

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • K-Forum søger journalist

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Dansk Erhverv søger mediechef

Se flere jobs

Kurser

  • Nyhedsbrevet: Få styr på strategi, indhold og jura

    Nyhedsbrevet: Få styr på strategi, indhold og jura

Se flere kurser

Netværk

  • Presseansvarlige (gruppe 2)

    Presseansvarlige (gruppe 2)

Se flere netværk

Job

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren webredaktør

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Student til Realdanias presseteam

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Projektkonsulent til mediehus

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • SoMe-redaktør

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • K-Forum søger journalist

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Dansk Erhverv søger mediechef

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret