Og selvom det kan virke svært at lave TikTok-videoer, der formidler mere seriøse budskaber, så viser Røde Kors-eksemplet fra før, at det kan lade sig gøre – så længe det er på TikToks præmisser.
Det andet skridt er influencer-markedsføring.
Præcis som der er youtubere, der bliver kendt inden for deres sociale medie, så er der også profiler på TikTok, der opnår særstatus.
Og det kan ses om en mulighed for at implementere influencermarketing, som vi kender det fra blandt andet Instagram.
Ud over det gælder det om at være kreativ på TikToks præmisser. Et eksempel er at starte en #-challenge. Eller finde en videotendens, der allerede er i gang på appen, og sørge for at være med på 'det nyeste'.
Slutteligt er det også muligt at oprette reklamer på TikTok. De slår sig på at være brugerorienterede og på at skabe interaktion. Muligheden for at kunne reklamere på TikTok er relativ ny, og derfor er der ikke de samme reklamemuligheder, som der eksempelvis er udviklet for YouTube.
Man bør alligevel være påpasselig i forhold til at markedsføre på TikTok.
For nok har appen skabt en stor brugerbase, men i forhold til de etablerede sociale medier har TikTok ikke samme engagement rate. Raten beskriver, hvor ofte brugerne åbner appen.
I udgangen af sidste år havde Facebook og Instagram henholdsvis en rate på 95,5 % og 95 %, hvor TikTok havde en rate på 29 %.
Tikker uret for TikTok?
Og man kan godt være bekymret på mediets vegne, når de adskillige sammenligninger med appen Vine dukker op. Vine var et lignende medie, der var bygget på 6-sekundersvideoer.
To af Vines største problemer var, at de ikke skabte nok penge til ejeren, Twitter, og at de ikke kunne holde på deres profiler med særstatus.
Vine var ikke god nok til at markedsføre sig selv som markedsføringsplatform, og det kostede mediet livet. Derudover var de populære profiler på Vine, hvoraf de fleste er at finde på YouTube nu, ikke loyale over for mediet.
TikTok har også været i juridiske problemer. Blandt andet har mediet være bandlyst i Indien, da man mente, at det fx kunne udsætte børn for seksuelle forbrydere og mobning. I dag er bandlysningen ophævet. TikTok måtte i februar betale en bøde på 5,7 millioner dollars i USA for ulovligt at have indsamlet oplysninger om børn under 13 år.
Og i en tid med stigende mistillid rettet mod Kina, hjælper det heller ikke på appens langtidsudsigter i vesten, at dens grundlægger Zhang Yiming har sagt følgende om sin virksomhed, “Vores produkt gik ned af den forkerte sti, og der fremkom indhold, der var utilstrækkeligt ift. kernesocialistiske værdier”.
Det er heller ikke alle aldersgrupper, der er på TikTok. TikToks brugere er hovedsageligt unge i alderen 16-24 år. Og da appen er domineret af unge, kan en del af succesen være, at de unge her har et medie, som deres forældre ikke er en del af. Det er i hvert fald ikke svært at finde TikTok-hjælpeartikler til forældre. Men som de fleste sociale medier nu til dags, så findes der også privatindstillinger på TikTok.
Så på det punkt ligner dette medie også de etablerede.
Mens der er grund til at tvivle på TikTok, så kræver mediets størrelse, at vi tager det alvorligt. For måske udløser TikTok det potentiale, som Vine havde.
Vi har i hvert fald tænkt os at følge med, selvom vi ikke går helt TikTok-amok.