100 ideer til WFH

Ritualer, der indrammer arbejdsdagen (Tips: 1-13)
Et lille hjemmekontor (Tips: 14-23)
Fordybelsestid (Tips: 24-32)
Pauser er power (Tips: 33-40)
Hyggesnak om kaffemaskinen (Tips: 41-49)
Inspiration udefra (Tips: 50-56)
Nærværende ledelse – på afstand (Tips: 57-67)
Veloplagte onlinemøder og -workshops (Tips: 68-82)
Glimmer på hverdagen (Tips: 83-94)
Det mentale skub (Tips: 95-100)

Ritualer, der indrammer arbejdsdagen
-
Skab overgangsritualer, når du ”går på arbejde”. Og når du ”kommer hjem”.
-
Vælt ikke direkte fra sengen og over til computeren.
-
Tjek ikke mails i sengen.
-
Vent med at møde, til du plejer, selvom du ikke har transporttid.
-
Bliv ikke længere ”på arbejde”, end du plejer.
-
Gå en tur med en podcast i ørerne, inden du møder.
-
Læs et kapitel i en roman, når ungerne er ude af døren. Stearinlys og en god kop kaffe.
-
Sæt høj musik på, hvis din hjerne lige skal sættes i gear.
-
Tag arbejdstøj på, når du ”møder” – det gør nok også lidt for dine onlinemøder.
-
Brug dit arbejdskrus. Det, du kun drikker halvdårlig, kold kaffe af. Ting trigger tanker.
-
Ring til din mor, når du har fri, nu hvor du ikke skal sidde i myldretidstrafik. Gode gerninger og kærlighed er godt bare fordi.
-
Lav en fast gåtursaftale ved fyraften, så du kan komme ”hjem fra arbejde”. Man kan naturligvis også tage cyklen.
-
Hold fri med god samvittighed.

Et lille hjemmekontor
-
Find en fast plads i hjemmet, hvor du altid arbejder. Gerne et sted med en dør, der kan lukkes. (Sengen anbefales vist ikke af fysioterapeuter).
-
Tænk i skønhed og stimulerende omgivelser. Ikke kun i arbejdsmiljø. Tillad f.eks. dig selv at købe en buket blomster om ugen, som du kan nyde på hjemmekontoret.
-
Skab et professionelt miljø og plads til dit hjemmekontor, og flyt så hyppigt på dig i korte pauser. Skift i arbejdsstilling.
-
Bord, stol, lys, tastatur, skærm. Høretelefoner?
-
God akustik i dit arbejdsrum gør dine onlinemøder lettere, og du bliver mindre forstyrret af andre lyde.
-
Skal der bygges et skur i haven eller indrettes et lokalt kontorfællesskab?
-
Du behøver ikke at dele alt. Det er ok at have en professionel og en privat personlighed.
-
Overvej, om der er steder i hjemmet, hvor du ikke ønsker kamera?
-
Overvej, om der er arbejde, du ikke ønsker at udføre hjemme? Faglige skænderier eller svære samtaler måske?
-
Hjemmearbejde betyder vel bare ”ikke på kontoret”? I naturen, på et bibliotek, på en café?
Fordybelsestid
-
Fokus. Du kan udrette mere på et par timer med arbejdsro end på en hel dag, hvor du også laver lektiehjælp eller skal lytte til kærestens onlinemøder.
-
Skab arbejdsro. Fysisk og mentalt. Støj og afbrydelser fra andre mennesker og digitale dimser gør det sværere at koncentrere sig, og man bliver lettere stresset.
-
Ruhe-tage (ja, det er et tysk ord; det bruges nogle steder for en ugentlig formiddag, hvor alle i afdelingen har arbejdsro til at læse faglitteratur, sætte sig ind i komplicerede arbejdsopgaver mv).
-
Stilletimer. 1-2 timer som markeres i kalenderen til individuel fordybelse. Hvor man altså ikke er tilgængelig på mail og telefon.
-
Sæt autosvar på, når du ikke er tilgængelig i længere tid.
-
Hjernen arbejder fint uden wi-fi. Gå eventuelt en tur, mens du overvejer en faglig udfordring, eller læg dig i en hængekøje.
-
Gør også livet lettere for dine kolleger at fordybe sig. Er du sikker på, at de skal cc på den næste mail?
-
Deadlines er godt. Så prioriterer man i kaos.
-
Og så er det tid til en pause.
.jpg)
Pauser er power
-
Hold pauser. Især hvis du holder mange onlinemøder. Ellers tænker du som en småsnaldret type sidst på eftermiddagen.
-
Læg pauserne ind i din kalender for at få dem holdt.
-
Tænkearbejde er hårdt. Så tænk ikke for meget i pausen, men slå gerne græsset, eller sæt en vask over.
-
Sæt autosvar på i frokostpausen, så kunder og kolleger har ro i maven. Og du selv ligeså.
-
Lav din egen kantine: Fyld køleskabet op med lækre snacks.
-
Frokostdans med din hjemmearbejdende bedre halvdel. Måske i hvert jeres rum, hvis I lige trænger til at turde det i starten…
-
Synkron-workout med kollegerne. Tre, to, en…nu
-
Nyd, at du kan gå ud i den friske luft og endda opleve dagslys om vinteren.
Hyggesnak om kaffemaskinen
-
Fælles digital kaffepause med maks. fire andre fra teamet (man skal ikke være flere, for så flyder onlinesamtalen dårligt). Strukturér det således, at I holder kaffepause i forskellige grupper hver uge, så alle får talt med alle over tid.
-
Styr din teknologibegejstring. Supplér med levende mennesker.
-
På den anden side: Tænd din teknologibegejstring, og opdag, hvordan man digitalt kan lege og være uformel.
-
”Gæt et hjem”. En kollega sørger for at indsamle billeder, som andre så skal gætte.
-
”Kend din kollega”: Send closeup-billeder (ikke på den MeToo-agtige måde), som de andre skal gætte, hvem er.
-
Ring til folk i stedet for automatisk at maile, f.eks. fast hver dag kl. 10.00, mens du brygger en kop te/kaffe.
-
Kollega-rouletten: Træk lod om, hvem der skal på co-walking sammen denne uge. Evt. med et ugens tema eller bare faglig sparring.
-
Find noget rigtigt at mødes om. Et projekt, frivilligt arbejde, et fælles spanskkursus?
-
Vær ærlig. Hvis I ikke mødtes til fredagsbar og banko før corona, er der så brug for at opfinde det nu?
Inspiration udefra
-
Book inspirerende onlineforedrag (eller fysisk, hvis man må det), så man får en fælles oplevelse og nye ideer på tværs af hele organisationen.
-
Efterskolemorgen: Diskutér dagens nyheder ude fra verden kl. 9.00-9.15 hver dag. Så er I klar til dagen.
-
Læseklub. Læs en bog, som diskuteres på et onlinemøde eller fysisk.
-
Onlinekonferencer. Det vælter med gratis konferencer og foredrag.
-
Faglige onlinefora, hvor man nørder med folk uden for arbejdspladsen.
-
Faglig sparring og sociale relationer behøver ikke kun at komme fra kolleger. Måske er det en anledning til at finde ud af, hvad andre i dit netværk ved og kan?
-
Hold en 10-15 minutters onlinepræsentation for dine kollegaer om et emne, du brænder for. I bliver klogere fælles, og du får træning i præsentationsteknik online. Og du kan optage det og måske bruge oplægget i andre sammenhænge?
Nærværende ledelse – på afstand
-
Tænk ikke på dét, du gør nu, som ren coronaoverlevelse. Tænk bæredygtigt hjemmearbejde på den lange bane. Hvordan skal det fungere?
-
Tag tid til ledelse. Nu kan man ikke klare den ved at gå en runde på kontoret. (Det kunne man måske heller ikke før).
-
Fokusér på kvalitet i arbejdet i stedet for, om folk sidder ved skærmen. Vis tillid. Den mest effektive medarbejder kan være den, der har slukket telefonen for at koncentrere sig.
-
Vær særlig opmærksom på nyansatte, tilflyttere og løstansatte, som ikke har stærke relationer på forhånd.
-
Systematisk sikring af hyppige samtaler med afsæt i autentisk og i visse henseender coachende karakter. Det mindsker afstanden, og der skabes forbindelse, fællesskabsfølelse, meningsfuldhed og retning.
-
I et stort hus med masser af plads og uden småbørn er det lettere at arbejde hjemme. Hvad kan I gøre for dem, der har sværere ved det?
-
Spørg dine medarbejdere, hvad der virker for dem. Det har de ganske givet tænkt en del over, så man kunne jo spørge?
-
Forkæl medarbejderne med en hjemmearbejdsgoodiebag med lækkerier: chokolade, lakrids, god kaffe/te, ristede løg (som alle jo ved kan pifte en kedelig frokost op), en stueplante... Find selv på mere. Brug de penge, I har sparet i kantinen, på konferencer og produktfejringer.
-
Åbent hus-møde uden dagsorden som onlinemøde. Det giver mulighed for, at dine medarbejdere kan spørge dig om alt det, der foregår i organisationen, som de ikke kan følge med i på distancen.
-
Nedsæt en mini-tænketank i teamet eller organisationen, hvilken hjælper med at finde på gode ideer til at øge trivslen og motivationen. Det behøver ikke kun være et ledelsesanliggende.
-
Mødepligt på kontoret en eller to dage om ugen, så man er fysisk sammen. (Hvis man kan må). Lav noget sammen disse dage.
Veloplagte onlinemøder og -workshops
-
Onlinemøder er bare møder. Det, der gælder i den virkelige verden, gælder stadig. Husk en mødeleder, en dagsorden, en opsamling.
-
Planlæg, og forbered dig grundigt. Test.
-
Involvering, engagement og variation er de tre vigtigste nøgleord.
-
Korte pauser – og MANGE korte pauser. Minimum 5-10 minutter pr. time.
-
Alle skal have tændt for deres kamera. Det kan ikke siges nok. Video styrer. Det handler om tillid.
-
Brug et nedtællingsur (ikke bare et almindeligt ur) i pauserne, og bed folk om at 'blive' i mødet, men med slukket lyd og kamera. Bigtimer.net virker godt.
-
Igen: Variation er nøglen til at holde længere møder eller workshops online. Skift mellem oplæg med slides, uden slides, gruppearbejde i breakout-rooms, plenumdiskussioner, præsentationer af gruppearbejde,
gåtursgruppearbejde (særskilt møde bookes med f.eks. 3-4 deltagere. Deltagerne logger på via mobil, tager headset på og går, imens de drøfter emnet).
-
Brug hele tiden forskellige formater. F.eks. for fælles diskussioner: Man kan stille spørgsmål løbende, ræk hånden op, spørg i chatten etc.
-
Spis frokost sammen 3-5 personer i breakout-rooms. Det giver mulighed for uformel snak.
-
Sørg for at besætte tre vigtige roller ved onlineworkshops: facilitator, chat-bestyreren og IT-eksperten.
-
Sørg for at inkludere alle i den uformelle snak rundt om møderne, også hvis nogle arbejder hjemme, og nogle er samlet.
-
Ved en heldagsworkshop online: Send en pose med frokost og/eller snacks hjem til alle deltagere. Det starter samtaler, siger dem, der har prøvet det.
-
Sæt tid af til smalltalk i starten af mødet – eller log ind på mødet et par minutter før, og tal med dem, der har gjort det samme.
-
Brug smarte samarbejdsværktøjer til involvering og engagement: Mentimeter eller bare Menti: den seriøse fætter til Kahoot – god til afstemninger, word clouds etc. Miro.com: Et fælles whiteboard, hvor man kan brainstorme og alt muligt andet sammen. Slack/Yammer: fælles, enkelt og letanvendeligt kommunikationsværktøj.
-
Hold onlinemøder, når det giver mening – ellers giv øjnene og hjernen en pause.
Glimmer på hverdagen
-
Overfør 10-20 kr. til dine kollegaer/medarbejdere om fredagen til bland-selv-slik.
-
Onlinekoncert, som alle ansatte (+ familier) kan lytte med på.
-
Lav Bring Sally Up Squad Challenge. Med kamera, naturligvis (YouTube er din ven).
-
Lad være med at prøve at lave fællessang. Det er afprøvet. Det er akavet.
-
Hjemmekontor-udstyrsbingo.
-
Ølsmagningsfredagsbar online. Send en kasse med øl hjem til folk, og få en professionel fra et bryghus til at guide jer igennem.
-
Det samme som ovenfor – bare med chokolade.
-
Online Escape Room (Google er din ven).
-
Lav Tegn & Gæt online. Fx på Skribbl.io.
- Brug kolleger til at sætte fokus på de små energigivende sejre – kåring af månedens bedste idé.
- Onsdagsbanko med fede præmier. (En plade skulle række).
- Hvis alle kaster lidt glimmer på hinanden, så bliver det sjovere for alle, end hvis der kun er én glimmeransvarlig. Når det er sagt: Nogle vil have mere lyst til og sans for det end andre.
Det mentale skub
-
Acceptér, at du ikke kan være effektiv hele tiden. (Det var du nok heller ikke på kontoret, men sshy).
-
Nu har du chancen for at blive helt skarp til at arbejde hjemme. Det var en trend allerede inden corona, hvilken virksomhederne kun har taget endnu mere til sig.
-
Du kan ikke spise frokost med din kollega, men din nabo er sikkert hjemme. Voila. Nye tider, nye muligheder, nye mennesker.
-
Sparet tid på skjortestrygning og transport. Den tid skal da bruges på noget livskvalitet?
-
Masser af mennesker vælger helt frivilligt hjemmearbejde, fordi de på den måde laver noget fedt. Oversættere, forfattere, selvstændige af alle slags. Måske har de fat i noget?
-
Send en tanke til dem, som står i samfundets frontlinjer, mens du har kunnet læse denne artikel med en kop kaffe i hånden, endda helt uden visir.