9 trends hos NGO’er og medlemsorganisationer i 2021

Indsamlingsorganisationerne har generelt været hurtige til at omfavne de online virtuelle muligheder og til at omstille og opskalere deres digitale fundraising. Mange af de digitale læringer, som organisationerne har gjort sig i 2020, tager de med ind i 2021.#REKLAMEPLADS#
Helt afgørende bliver det for organisationerne til næste år at have et større og kontinuerligt indtag af nye faste støtter via digitale hvervekanaler. Det gælder både direkte rekruttering af faste støtter via digitale medier, men det gælder også generering af leads til senere konvertering i telemarketing.
I 2021 vil vi se en række nye organisationer gå i gang med leadgenerering via digitale og navnlig sociale medier. Ikke mindst mindre organisationer er tvunget til at prioritere digital rekruttering højere i året 201. Fokus vil navnlig være på digital reaktivering af frafaldne støtter, da det vil være den lavest hængende frugt for størstedelen af indsamlingsorganisationerne. To af de mest populære teknikker til leadgenerering vil i 2021 være mikrodonationer og value exchange.
Navnlig vil fokus for organisationerne i 2021 være på at skabe et inflow af mikrodonationer; en tendens, der også er set hos medievirksomheder i år. Det handler ikke først og fremmest om selve mikrodonationen, som donor foretager, hvilken typisk er af symbolsk karakter. Det centrale for organisationerne er derimod de data og det samtykke, donor afgiver sammen med sin mikrodonation. At donor har vist købs- og støttevillighed, øger markant sandsynligheden for efterfølgende konvertering til fast medlem senere i telemarketing.
Et særskilt fokusområde for organisationerne vil derfor i 2021 være optimering af deres onboarding-flow. Det sker ud fra mantraet om, at det skal være så let som muligt at give en donation, hvorfor alle barrierer for donationen – både de psykologiske og praktiske offsite og onsite – skal elimineres.
Hvis du ikke ser godt ud på mobil i 2021, så findes du ikke
For at forfølge målet om at fjerne friktion og barrierer for den handling, som organisationerne ønsker, donationen, vil mobil være i fokus i 2021. Digital og mobil er ét. Der er virkelig ingen skelnen længere. Organisationer, der fortsætter med at tænke, at der forskel, misser pointen.
At give donor værdi retur for støtte vil være en klar tendens i 2021. What’s in it for me, spørger donor i stigende grad, og ikke kun kommercielle har set tendensen. De førende NGO’er har været i gang længe med quizzer og små spil. Alle har de samme funktion: Donor ’betaler’ for spillet, oplevelsen eller de ’ti tips’ med sine data. Noget for noget. There’s no such thing as a free lunch. Og hvis du ikke kan se en pris på tjenesten, er det, fordi du selv er produktet. Dine data og din opmærksomhed er penge værd for NGO’erne.
Men der er værdi til begge parter. For NGO’erne har value exchange den klare fordel, at donor bruger tid sammen med deres brand og ofte bliver primet ift. organisationens hjertesag. Er man f.eks. en klima-NGO, får man dermed en naturlig udvælgelse af målgruppen med størst potentiel værdi alt den stund, at det netop vil være de mest klimaengagerede målgrupper, der vil engagere sig med den lille digitale goodiebag, NGO’en har sat på højkant. Det vil vi kun se mere af i 2021.
Har du googlet dig selv? En af de medlemsorganisationer, der ikke har styr på de mere basale marketingstrategier, er udviklings- og klimaorganisationen CARE Danmark. Googler man CARE Danmark for at give en donation, møder man i stedet annoncer for barnepiger, kæledyrspassere og meget mere. I 2021 bliver det kun endnu vigtigere, at NGO’er formår at tage ejerskab på eget brand.
Mere paid marketing: fra push til pull
I 2021 går vi i retning af mere paid marketing hos NGO’erne. Men stigende marketingpriser, ikke mindst på Facebook, kombineret med en faldende effekt vil i 2021 udgøre en stor udfordring, også for NGO’erne generelt betragtet. Derfor bliver det navnlig vigtigt for NGO’erne at have styr på deres pull-strategier, f.eks. SEO og SEM.
.png)
Men vi vil i 2021 også se en øget brug af Facebook og Instagram Fundraisers, efter at servicen på ny blev gjort tilgængelig for danske NGO’er i 2020. Instagram-donationer er en lille feature, hvor alle i Danmark nu kan sætte et donationsklistermærke på deres opslag i Stories eller i Instagram Live, og så kan seerne donere direkte i feedet og organisationen. Pengene bliver udbetalt direkte til den organisation, man samler ind til. Det sker automatisk hver 14. dag og uden gebyrer.
Nu er Instagram så på trapperne med næste indsamlingsfeature: Personlige Fundraisers. Her kan man som privatperson samle ind til ‘sig selv’, ens egen forretning eller helt personlige sag. Det kan for eksempel være et projekt i ens lokalområde, som man brænder for at få op at stå, eller en anden personlig sag. Og man får så selv udbetalt de penge, man kan engagere ens følgere til at donere. I første omgang rulles de ‘personlige fundraisers’ ud i UK, USA og Irland.
Forbrugere er mere tilbøjelige til at købe et produkt, hvis de modtager personlig kommunikation. Den tendens vil vi i højere grad se kopieret hos NGO’er i 2021. Det handler om at give en oplevelse, der for donor føles mindre som en transaktion og opleves mere personlig. Og hvor de donorer, der beskæftiger sig med NGO’ens sag på et dybere niveau, er mere tilbøjelige til at forblive loyale i længere tid.
I stedet for kampagnenedslag vil flere NGO’er i 2021 starte deres rejse hen imod ‘trigger-based’-kommunikation, og kun de mindste NGO’er vil være afskåret herfra, bl.a. pga. store etableringsomkostninger ved database, IT og marketing automation-setup.
Vi vil i 2021 også se marketing automation slå igennem ift. optimering af donorrejsen. Det handler for NGO’erne først og fremmest om fastholdelse af medlemmer og faste støtter. De billigste medlemmer er som bekendt dem, man kan fastholde i butikken og derfor slet ikke skal ud at rekruttere. Derfor vil vi i 2021 se flere kanaler i spil end blot, for størstedelen af NGO’ers vedkommende, e-mails til faste støtter. Det betyder, at vi i 2021 vil se SMS- eller betalte reklamer til eksisterende støtter. Vel at mærke ikke med henblik på værdimaksimering, men som rene fastholdelsesinitiativer.