Sådan kommunikerer man the new normal

Fleksibilitet og lydhørhed har været nøgleord for os det forgangne år. Timing af budskaber har fået endnu større betydning, og det skal vi afsætte tid til at drøfte, så vi rammer rigtigt. Og så skal vi blive ved med at opsøge og lytte til feedbacken fra vores kunder på den kommunikation, vi laver.Vi har som noget nyt oplevet, at vores kunder i metroen har meget forskellige niveauer af bekymringer i forhold til at rejse, og at vi derfor i endnu højere grad skal differentiere vores budskaber, så vi favner alle. Vi skal både kunne tale til dem, der bare glæder sig til at vende tilbage til normalen, og til dem, der har brug for forsikring om, at sikkerheden stadig er i højsædet. Vores sociale medier og vores personale ude i metroen har været vigtige kilder for os i forhold til at blive klogere på, hvad der betyder noget for vores passagerers tryghed. Og så er vi blevet bekræftet i, at humor ikke behøver at være upassende, selvom baggrunden er alvorlig.
Da frisørerne igen kunne åbne, delte Metroselskabet dette billede på sine sociale medier.
I Røde Kors Hovedstaden lukkede vi som udgangspunkt ikke ned. Vores faste indsatser målrettet eksempelvis sårbare familier og ensomme ældre blev omlagt, så kontakten kunne foregå uden smitterisiko, og vi oprettede en stribe nye indsatser, der skulle bekæmpe ensomhed i en tid med høj grad af fysisk isolation – for eksempel Brevvenner og Ringevenner, hvor frivillige har kontakt med seniorer per post eller telefonopkald. Vores arbejde er båret af frivillig indsats, og det har været overvældende at opleve, hvor meget ansvar frivillige har taget på sig, for at deres medmennesker ikke skulle mangle noget under nedlukningen. Det så vi også nationalt, da hjælpenetværket Røde Kors Parat fik mere end 12.000 henvendelser fra danskere, der gerne ville hjælpe lokalt med at købe ind, lufte hund og meget mere.Kommunikationsmæssigt har udfordringen været hele tiden at være opdateret på myndighedernes retningslinjer, så de kunne blive formidlet ud til hele organisationen. Og dernæst at hjælpe med diverse informationsmaterialer til eksempelvis nedlukkede genbrugsbutikker, rekruttering af frivillige til at følge ældre til COVID-19-vaccination og så videre. Sideløbende er det væltet ind med fine fortællinger om, hvordan mennesker hjælper hinanden, som vores dygtige kommunikationsfrivillige har arbejdet med at formidle videre.
Giv dine stakeholders fri fra digitale møder og events i en god, lang periode. Vi længes alle sammen efter at komme ud og mødes fysisk. Til efteråret kan du så trække på alt det, du har lært under corona, og arrangere nye virtuelle events, der tryllebinder deltagerne.Jeg begyndte som kommunikationschef i vinter, og flere medarbejdere og kolleger har jeg endnu ikke mødt rigtigt. Selvom meget kan lade sig gøre virtuelt, er det svært at skabe det fælles kreative rum. Så lige nu udskyder vi nogle af de kreative processer, indtil vi kan sidde i samme lokale. Utålmodigheden er stor!