En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Siger du op til efteråret?

Den første august er det slut med hjemmearbejdet pga. coronasituationen, forlyder det fra Christiansborg. Rigtig mange vil gerne fortsætte arbejdet fra bopælen nogle dage om ugen, og når de rette medarbejdere med de passende opgaver arbejder hjemmefra, er fordelene store for alle parter. Det kommer bare ikke til at ske, før mindst to store barrierer er overvundet: Menneskers indgroede modstand mod forandringer skal håndteres, og arbejdsmiljøloven skal tilrettes, så chefen ikke skal være arbejdsmilljøbetjent i hjemmet.
Foto: Getty
Foto: Getty
af Elisabeth Geday
En fjerdedel af arbejdsstyrken har arbejdet hjemmefra regelmæssigt under corona-lockdown. For folk i ”information og kommunikation”, som Danmarks Statistik kalder det, er tallet langt højere. Set over hele året 2020 har 38 pct. af kommunikationsfolket arbejdet hjemmefra regelmæssigt.
 
I sensommeren er det slut. 1. august 2021 er alle tilbage på 100 procent fysisk fremmøde, står der i aftalen om udmøntning af genåbning pr. 21. maj, hvis ellers coronaepidemien og vaccineudrulningen spiller med. 
 
Kilde
 
Helt sådan bliver det næppe. Præ-corona arbejdede otte procent af arbejdsstyrken regelmæssigt hjemmefra, og 13 procent af kommunikationsfolkene. Spørgsmålet er, hvordan det billede vil se ud post-corona.
 
DJØF har allerede spurgt medlemmerne om deres ønsker, og idealscenariet tegner til at være 1-2 hjemmearbejdsdage om ugen.
 
 
Nogenlunde det samme billede tegner sig, når Facebook på LinkedIn (sic!!) stiller spørgsmålet: ”Would you rather work remote or back to the office?”
  
 

Hovedparten vil gerne beholde hjemmearbejdspladsen en del af tiden.

Fordelene er da også indlysende for medarbejdere, for arbejdsgivere og for samfundet. Medarbejdere sparer transporttid, får færre forstyrrelser og bedre mulighed for at fordybe sig i opgaver. De får en bedre balance mellem arbejdslivet og privatlivet og har større mulighed for at tilrettelægge arbejdet, så det passer med livets øvrige pligter.
 
Arbejdsgiverne kan få bedre performende medarbejdere, eller det kan de i hvert tilfælde, hvis ”arbejdets karakter og de personlige forhold” spiller sammen, viser undersøgelse fra Corona Change Capacity Project (CCCP).
 
Kilde
 
Derudover er der potentielt penge at spare på færre tomme kontorkvadratmeter, færre forretningsrejser og færre sygedage, fordi folk dels ikke smitter hinanden på jobbet og dels trives bedre.
 
Samfundet får oplagte gevinster med mindre trængsel på vejene, reduktion af klimabelastningen, færre udgifter til sygdom og så videre.
 
Konklusionen forekommer oplagt: Post-corona skal folk fortsat kunne arbejde hjemmefra, som det passer bedst – taget arbejdets karakter og de personlige forhold i betragtning. 
 
Sådan bliver det næppe. Den første spoiler er vores arbejdsmiljølovgivning. Arbejdsgiveren har ansvaret for den fysiske hjemmearbejdsplads, hvis man arbejder hjemme mere end én dag om ugen. Det betyder, at arbejdsgiveren skal investere i det ergonomisk rette kontorudstyr til hjemmearbejdspladsen, tjekke at lys, varme og træk er passende med mere. Hun eller han står på mål for, at man lever op til arbejdsmiljølovens krav hjemme, og Arbejdstilsynet kan udstede bøder, påbud og sure smileys, hvis ikke der er helt styr på forholdene. Den virkelighed afholder mange virksomheder fra at imødekomme ønskerne til arbejdslivet post-corona.
 
Så er der den generelle tendens til at falde tilbage i de kendte mønstre, som har plaget menneskeheden, siden vi rejste os på to ben. Vi kan godt ændre os, vi kan godt tilegne os nye vaner – men det er bare pokkers svært. Det kan du blive meget klogere på ved fx at læse Immunity to change af Lisa L. Lahey og Robert Kegan.
  
 
Spørgsmålet er om 12 måneder hjemmefra, er nok til, at den nye vane er indgroet, eller om vi gradvist falder tilbage til trygge rammer med fast plads og mødetid på kontoret. Af FEMO (fear of missing out, red.), eller fordi fordelene (kollegaerne, sparringen om opgaverne, informationsniveauet, kaffen) bare er større end ulemperne (myldretid, larmen i storrumskontoret, forstyrrelserne, chefen), eller måske fordi det bare er det, vi plejer at gøre.
 
Set med lederbriller er der noget besnærende ved at have ”flokken samlet igen”. De ledere (mennesker), for hvem tillid falder svært, er der noget rart ved rent faktisk at kunne se medarbejderne med hænderne på tastaturet i arbejdstiden. Ledere taler meget om tillidsbaseret ledelse. Under corona-lockdown har vi som ledere været tvunget til at lade handling følge ord. Spørgsmålet er, hvor mange ledere der kan holde stilen post-corona. Tillid er godt, men er kontrol (læs: styring) alligevel bedre? Der er intet i ledelseslitteraturen, der taler for, at det er den rigtige vej at gå – tværtimod: Leder du med tillid, sætter tydelig retning og mål og giver frihed til metodevalg, herunder valg af arbejdssted, så bliver resultaterne bare så meget bedre.
 
I løbet af et normalt år skifter op mod 800.000 danskere job. Der har ikke været ret meget normalt over det seneste år, men til efteråret vender det kendte tilbage.
 
Alle har været tvunget til at ændre liv og vaner under corona, og mange har truffet valg om karriere og bopæl i forventning om, at nogle af de gode forandringer fra denne mærkelige periode i historien varer ved. Hvad sker der, når forandringerne fordamper og forventninger om et mere fleksibelt liv i bedre balance skuffes?
 
Bloomberg forventer, at antallet af opsigelser og jobrotationer vil eksplodere i tiden efter corona, og giver råd til den gode opsigelse. Læs med her:
 
Spørgsmålet er, om endnu flere danskere vil skifte job i det kommende år, eller om Bloombergs forudsigelser kun gælder amerikanske forhold. Der er i hvert tilfælde en væsentlig risiko for, at ansatte bliver skuffede over den flade ”back to normal”, og at den skuffelse vil påvirke jobtilfredsheden, motivationen og dermed de resultater, som folk leverer på jobbet. Der skal konkret handling til nu for at bane vejen for et godt og produktivt post-corona arbejdsliv. Det gælder eksempelvis en tilpasset arbejdsmiljølov, og det gælder den tilvalgte tillidsbaserede ledelse.
 
Hvad gør du selv – siger du op til efteråret? Og hvad skal du så?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Student til Realdanias presseteam

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Head of Group Marketing & Communication

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Erfaren webredaktør

  • SoMe-redaktør

  • K-Forum søger journalist

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

Se flere jobs

Kurser

  • Skab effektiv intern kommunikation med de nyeste digitale kanaler

    Skab effektiv intern kommunikation med de nyeste digitale kanaler

Se flere kurser

Netværk

  • Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

    Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

Se flere netværk

Job

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Student til Realdanias presseteam

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Head of Group Marketing & Communication

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Erfaren webredaktør

  • SoMe-redaktør

  • K-Forum søger journalist

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret