En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Undgå pinkwashing: Alliancer med minoriteter forpligter

Debatten om pinkwashing følger i halen på Priden. Virksomheder må indstille sig på, at hvis et engagement i Priden – og andre kampe for social lighed – er oprigtigt, har det en omkostning. Hvad den består af, og hvorfor virksomheder overhovedet kaster sig ud i det identitetspolitiske farvand, forklares her.
Skønt det kun er passende, at flere og flere brands støtter op om Priden, så er det samtidig af stor betydning, at virksomhederne ikke blot udnytter lejligheden – som en anden art Valentinsdag – til at markedsføre deres egen forretning.  Foto: Getty
Skønt det kun er passende, at flere og flere brands støtter op om Priden, så er det samtidig af stor betydning, at virksomhederne ikke blot udnytter lejligheden – som en anden art Valentinsdag – til at markedsføre deres egen forretning. Foto: Getty
af Marie Valentin Beck

Det er Pride-måned, og regnbueflagene vejer fra aktivister, foreninger, virksomheder, og fra kongehuset sågar. Forskelligheden hyldes i Danmark, og i 2021 bliver den det på bagkant af et år præget af ja, coronapandemien, men i høj grad også af MeToo og Black Lives Matter, og senest et EM, der kastede (regnbuefarvet) lys på LGBTI+-personers rettigheder.

 

Bagtæppet for årets Pride er en fornyet og vidtrækkende offentlig samtale om samfundsvilkårene for dem, der ikke er mænd, hvide og heteroseksuelle. En samtale, der har skubbet til normer, positioner og forestillinger om, hvem der har hvilke råderum.

 

Måske er det en del af forklaringen på både den store tilslutning til årets Pride og den øgede kritiske stillingtagen til samme tilslutning; debatten om pinkwashing er vokset i både bredde og dybde.

 

Virksomheder bliver i højere grad end før stillet til ansvar for deres engagement i Priden: Hvad gør I konkret for at forbedre LGBTI+-personers vilkår inden for og uden for organisationen? Hvor dybt stikker de gode hensigter? Hvor langt ned ad forsyningskæden og ud ad salgsleddene har værdierne konsekvenser?

 

Samme spørgsmål kan man stille til engagementet i andre identitetspolitiske forhold som ligestilling mellem køn og etnisk antidiskrimination, for nu at tage de to områder, der fylder mest hos virksomheder. Det kritiske blik er ikke forbeholdt pinkwashing, men woke-washing i det hele taget.

 

Fra min egen position som diversitetsrådgiver mærker jeg også tydeligt, at mange står et nyt sted, end de gjorde for et par år siden. Der er en større interesse for at kunne navigere en organisation i det identitetspolitiske farvand og at udforme meningsfulde og realistiske diversitetsindsatser. Og god diversitetsrådgivning indebærer netop både at udfordre på risikoen ved virtue signalling – det overfladiske marketingbårne engagement – og især på at forklare, hvad det faktisk koster at lave en grundig og effektfuld diversitetsstrategi. Det kan koste socialt, økonomisk eller begge dele.

 

Gratis bør det i al fald ikke være, og det er der en forklaring på.

 

Diversitet som driver for talent, innovation og social lighed

Men først en opridsning af, hvorfor virksomheder overhovedet går ind på det diversitetsstrategiske og identitetspolitiske felt. Meget overordnet kan man tale om to katalysatorer. 

 

Den ene kommer inde fra organisationen og handler om ønsket om at fremme innovation og talent internt i virksomheden. Inden for de seneste par årtier er det blevet almen organisationsviden, at diversitet er en vigtig betingelse for innovative beslutningsprocesser. Inddragelse af forskellige perspektiver udfordrer group thinking og gamle vaner, og der tænkes tanker, som ikke er tænkt før.

 

Samtidig er man optaget af at identificere og fastholde talenter, uanset køn og hudfarve. Så hvis dygtige kvinder og minoriteter siver ud af virksomheden, er der god grund til at prioritere diversitet som et parameter for rekruttering, avancering og fastholdelse.

 

Den anden katalysator findes uden for organisationen og udspringer af den øgede bevidsthed om den sociale ulighed, der eksisterer mellem mennesker. Vi har mere og mere viden om, hvad kvinder og minoriteter kæmper med i dag, hvor lighed i høj grad findes på det formelle plan, og i lavere grad på det reelle plan. Utallige undersøgelser har vist, at der stadig forskelsbehandles bevidst og ubevidst på baggrund af køn, hudfarve og seksualitet.

 

Udbredelsen af den viden lægger et pres på virksomheder for at gøre noget aktivt for at bidrage til mere lighed i praksis. Det gælder både indadtil blandt arbejdsstyrken og udadtil som et samfundsansvar. Indsatserne indadtil peger tilbage på diversitet som et parameter for rekruttering, avancering og fastholdelse. Indsatserne udadtil handler om at markere sine værdier og holdninger til identitetspolitiske områder som fx racisme, sexisme og homofobi. Det er disse markeringer, som uden at være ledsaget af reelle forandringsskabende tiltag fremstår som hul og lukrerende omdømmepleje. Woke-washing.

 

Social forandring koster

Det er her – i udformningen af de forandringsskabende tiltag – at man skal overveje, hvilken pris man er parat til at betale. For forandringer kommer ikke gratis, og reelt diversitetsstrategisk og identitetspolitisk arbejde handler om at skabe sociale forandringer; i sin virksomhed og i samfundet.

 

Selvom det for mange vil lyde fremmed, at fortidens udelukkelse og udgrænsning af kvinder og minoriteter skulle spille en rolle for disse befolkningsgruppers muligheder den dag i dag, er det historiske efterslæb et reelt vilkår for diversitetsindsatser.

 

Forfatter og forsker Sarah Ahmed formulerer det med præcise ord: “Diversity work is pushy work because you have to push against what has already been built”. Og det, der er bygget, er strukturel social ulighed. Det, der er bygget, er det, der står i vejen for, at kvinder, etniske minoriteter og LGBTI+-personer er proportionelt repræsenteret i samfundets privilegerede rum, herunder virksomheders egne avanceringsruter, ledelseslag og bestyrelser.

 

Det er det, der i Danmark det foregående år har fået et skub, et push: Normer, positioner og forestillinger om, hvem der har hvilke råderum. Kernen i spørgsmålet om woke-washing er, at de skub, der skaber reelle forandringer, ikke kommer gratis. Sorte firkanter på sociale medier for at støtte Black Lives Matter, regnbuestriber på produktindpakningen og oprettelsen af et frivilligt kvindenetværk skaber ikke forandringer.

 I forbindelse med lancering af deres nye Pride-kampagne, har Sodastream udsendt en begrænset udgave af deres Rainbow Story-maskine. Kilde: Sodastream
 

Økonomisk og personlig pris

Forandringens natur er, at man gør noget andet, end man plejer. Pointen er her, at det er majoriteten, ikke minoriteten, der skal gøre noget andet, end den plejer – og at det skal kunne mærkes. Det kan fx mærkes på bundlinjen, når man donerer af sit overskud. Når man bliver boykottet af dele af sit kundegrundlag på baggrund af sine værdipolitiske udmeldinger. Når man dropper samarbejder eller markeder, fordi de er i konflikt med ens eget værdigrundlag. Når man også er optaget af at skabe lighed på tværs af klasser og mindsker store lønforskelle. Når man gransker sin forsyningskæde og skifter ud. Eller når man bruger ressourcer på at rette lyset mod sig selv og sin organisation for at finde og fjerne forhindringerne for, at kvinder og minoriteter trives og udvikler sig.

 

Det kan mærkes personligt for lederen, når han sætter sig selv på spil. Når man takker nej til paneler og poster, fordi repræsentationen er alt for skæv. Når man i stedet for at vælge det oplagte medlem af old boys-klubben til den ledige stol peger på en uden for klubben og dens aspiranter, der er lige så kvalificeret. Når man al situationens akavethed og ubehag til trods identificerer og bremser en homofobisk, sexistisk eller racistisk kommentar eller vittighed, selv når man kender hinanden godt. Når man indgår i et “omvendt mentor-forhold” og derigennem stiller sig lydhør overfor, hvordan det opleves at være et diametralt andet (lavere) sted i organisationen end en selv. Når man forstærker stemmerne hos dem, der bliver overhørt, ved at fremhæve og kreditere. Når man løber den for mange kvinder og minoriteter velkendte risiko for at “blive til problemet” ved at benævne problemet, som Ahmed også skriver.

 

Har virksomheder truffet beslutningen om at støtte op om Priden i den tro, at det går der ikke noget af dem ved, kommer man nemt på glatis. Der skal gå noget af virksomheden, på den ene eller anden måde. I hvert fald hvis man vil skabe forandringer og ikke gøre sig skyldig i pinkwashing.

 

Kapitalistisk demokrati?

Tilbage står det store spørgsmål om, hvorvidt virksomheder overhovedet skal bedrive værdipolitik – woke-washed eller ej. Det er ikke uden konsekvenser, når kapitalismen agerer aktivistisk, hverken for medarbejdere eller omverdenen. Kapitalisme er ikke et demokrati, reglerne kan altid ændre sig, og profit vil i sidste ende altid trumfe etik. Det er sårbart, hvis bl.a. LGBTI+’s reelle vilkår på arbejdsmarkedet ligger i hænderne på virksomheder. Men det er også sårbart at gå på arbejde som seksuel minoritet i en virksomhed, der ikke anerkender den udsathed LGBTI+-personer ofte lever i. Hvis ikke nogle af de store virksomheder og institutioner med magt påtager sig at skabe forandringer, hvor langsom en udvikling skal vi så indstille os på?

 

Den diskussion står og venter til, når regnbueflagene er taget ned, og glimmeret har lagt sig.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Photo: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Photo: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Photo: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Photo: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Photo: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Erfaren webredaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • K-Forum søger journalist

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Head of Group Marketing & Communication

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • SoMe-redaktør

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

Se flere jobs

Kurser

  • Sådan lægger du en succesfuld SoMe-strategi for din virksomhed

    Sådan lægger du en succesfuld SoMe-strategi for din virksomhed

Se flere kurser

Netværk

  • Kvalnet - Det kvalitative metodenetværk

    Kvalnet - Det kvalitative metodenetværk

Se flere netværk

Job

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Erfaren webredaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • K-Forum søger journalist

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Head of Group Marketing & Communication

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • SoMe-redaktør

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret