Sig op! Det er kun et job!

Chefen er en idiot, dine kollegaer er irriterende. Måske keder du dig faktisk også en del på arbejdet. Pludselig bliver resten af aftenen en lang kritik af arbejdslivet, da I finder ud af, at sexlivet er sløjt, og hvorfor ses vi egentligt så sjældent? Vi arbejder for meget.
Ved første øjekast er arbejde det vigtigste i livet. Det giver prestige, anerkendelse og selvudvikling. Tror vi. For når sandheden kommer på bordet på værtshuset med vennerne, arbejder vi for meget, og det piner os.
@itsmarisajo It’s like an elephant took its foot off my chest, but I’m also sad. Onward & upward 🤍 #quittingcorporate #quittingmyjob #HelloWinter #9to5problems ♬ Dog Days Are Over - Florence & The Machine
Arbejdsvægring er ingen nyhed
At arbejde skulle være nedværdigende, kedeligt og noget, man bør gøre så lidt som muligt, er på ingen måde en ny ide. Man kan vel sige, at det var den oprindelige opfattelse af arbejdet. Arbejde er noget, vi gør for at tjene til livets ophold, men lykken må findes uden for arbejdspladsen. Inden for arbejdslivsforskningen findes groft skåret to opfattelser af forholdet mellem arbejde og frigørelse.
I et politisk og teorihistorisk perspektiv kan man optegne en arbejdskritisk linje fra den tidlige venstrefløj til i dag. En venstrefløjshistorie, der går uden om den socialdemokratiske arbejderisme, vi kender på vores breddegrader som hyldest til refleksveste, hårde hatte, kansasbukser og Mette Frederiksens berømte makrelmadder. Arbejderne er helte; de arbejdsløse og de dovne er moralsk anløbne.

Paul Lafargue, der sjovt nok var Karl Marx’ svigersøn, skrev det legendariske kampskrift Retten til dovenskab i 1880. Teksten var en barsk selvkritik af arbejderbevægelsens dyrkelse af arbejdet.
“At organisere hinsides og imod arbejde, at desertere kollektivt fra mobiliseringsregimet, at vise livskraft og disciplin gennem demobiliseringen selv, er en forbrydelse som en civilisation i knæ ikke har tænkt sig at tilgive os for. I virkeligheden er det den eneste måde at overleve den på.”
Bogens kritik af arbejdet gik blandt andet på at afsløre, hvor løgnagtig selvrealiseringen i det senkapitalistiske arbejdsliv er.
I 90’ernes og 00’ernes optimisme fik mange den opfattelse, at arbejdet kunne blive vores fritid. At vi kunne blive frie og lykkelige, imens vi arbejdede. Videns- og symbolindustrien var fremtiden. Alle skulle være journalister, kommunikationsfolk, oplevelses- og billedkunstnere og lave spændende indpakning og historier om produkter, der enten blev lavet langt væk eller af maskinerne. Arbejde var fedt. Det var her, vi virkelig kunne udfolde vores potentiale.
Den ideologi er sejlet på grund. I Frankrig havde de Den usynlige komité, i Danmark måtte vi nøjes med Svend Brinkmanns nej-hat. Men begge var enige om, at selvrealisering i arbejdslivet er en løgnehistorie.
Arbejdet er udsigtsløst for de fleste
I dag har det vist sig, at den oplevelsesøkonomi, hvor alle kunne få et spændende arbejde, i virkeligheden viste sig at være en serviceøkonomi af Wolt-bude, deltidsbartendere, dårligt betalte freelanceopgaver, SoMe-managere og andre skodjobs. Selv de, der fik tilkæmpet sig et fast arbejde med et hæve-sænkebord og en laptop i symbolindistrien, kigger sig over skulderen og tænker: “Var det virkelig bare det?”
Det kan godt være, du arbejder i et kommunikationsbureau, og dit arbejde burde være spændende. Men sidder du egentlig ikke bare og skriver mails til dine kollegaer, laver udviklingsplaner og omstruktureringer, der aldrig rigtigt bliver til noget? Måske finder du på løgnehistorier om produkter, der ikke er så gode, som de ser ud? Der må sgu da være noget andet i livet end det?
Når du en sjælden gang imellem faktisk har tid til at hænge ud med dine venner i mere end to timer og et udviklingsmøde, dukker arbejdskritikken altid op. Hvorfor køber vi ikke en gård sammen og sætter den i stand? Hvorfor kender vi ikke hinandens børn noget bedre? Lad os flytte til Falster i stedet for at bruge alle vores vågne timer på at arbejde, så vi kan betale af på en alt for dyr lejlighed på Nørrebro.
Om natten, når du står med din cykel og snakker færdig med dine venner foran værtshuset, er det sgu da aldrig snakken om arbejdslivet, som er det, du tog med dig hjem. Det er da drømmen om at kunne lave noget egentligt værdifuldt for dig, dine venner og familie.
Hvad med bare at klappe laptoppen sammen og tage hjem? Eller som de siger på TikTok: “I fucking quit!”
@renamac Reply to @deathprodigy56 #greenscreen #officelife #comedyskit #bossesbelike #rto #quittingmyjob #corperatetiktok #officefun #mondaymood #postpandemic ♬ original sound - Rena MacMonegle