Kommunikationsforum

"Legendestyrelsen! Jeg elsker seriøst jeres posts"

I fyrværkerisæsonen oplevede vi at blive ramt af en lovestorm fra yngre mænd. Memes og Astralis var en ok kombo.
Sikkerhedsstyrelsen gør brug af memes og samarbejder med Astralis for at minde de unge om at passe på sig selv nytårsaften. Foto: Sikkerhedstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen gør brug af memes og samarbejder med Astralis for at minde de unge om at passe på sig selv nytårsaften. Foto: Sikkerhedstyrelsen
af Mette Thorn, Rikke Laumark

Der findes to højtider, der er værd at fejre årligt:

1.      Jul

2.      Nytårsmemes fra Sikkerhedsstyrelsen.

Sådan skriver en af vores følgere til os, mens en anden kalder os Legendestyrelsen. Det er svært at være utilfreds med sådan en respons på vores Instagram-profil ”The Real Sikkerhedsstyrelsen”, hvor et yngre publikum har været medskabere på vores fyrværkerikampagne. Men hvordan får man egentlig unge mennesker til at skabe og være medafsendere på content, der drejer sig om sikker adfærd? Og hvordan tilrager man sig over 3.400 følgere på en to uger gammel Instagram-profil?

 

Svaret skal findes i et indgående kendskab til målgruppen, krydret med en villighed til at lægge myndighedshatten på hylden – og tale i et sprog unge forstår. Med kyndig hjælp fra Holm Kommunikation søsatte vi en memekonkurrence, der opfordrede til at skabe sjove memes med fyrværkerisikkerhed som omdrejningspunkt. For de fleste kender jo godt de klassiske fyrværkeriråd – vi skal bare lige mindes om at praktisere dem, når det gælder. Vi bød op til dans med vores egne ’fire’ memes, og derefter var der ingen vej tilbage. I dagene op til nytårsaften modtog vi over 400 custom memes, som kun omhandlede vores hovedbudskab: de fem fyrværkeriråd.

 

 

Men virker det så?

Vi bilder os ind, at når drenge og unge mænd gider at interagere med en myndighed og være medfortællere om, at beskyttelsesbriller er cool. Eller der er to ting, som du ikke skal gå tilbage til: en eks og en fuser. Så er de ombord.

 

                        

Samarbejdet med Astralis

En anden måde, som vi i år forsøgte at nå målgruppen med, var ved hjælp af et samarbejde med Astralis Group, der er Danmarks største e-sportsorganisation. Drengene fra Counter-Strike-holdet Astralis Talent stillede i en kampagnefilm skarpt på, hvad der står på spil, hvis man ikke passer på sig selv og sit hold nytårsaften. Det er drengenes førlighed, deres øjne og fingre – de vigtigste våben i Counter-Strike-spillet.

 

Brug altid beskyttelsesbriller blev til: Always use facearmor. Hold god afstand til fyrværkeriet fik en CS-modifikation til: Fall back team. Som en ekstra gimmick fik vi produceret en limited edition beskyttelsesbrille –  til ægte gamere, der kunne afhentes gratis på netcaféer landet over – indtil coronarestriktioner lukkede netcafeerne. Men vi fik de ”ramte” briller omdirigeret til mere end villige cafëejere og andre forretningsindehavere, og alle blev revet væk på kort tid. Brillen var designet som et edgy alternativ til den traditionelle beskyttelsesbrille, og ideén er hermed givet videre til detailhandlen.

 

Filmen, der findes i både en kort og lang version, rundede i alt to millioner eksponeringer på vores kanaler: Facebook, Instagram og YoTube, og 326.000 organiske eksponeringer på Astralis' egne kanaler. Den direkte trafik til facearmor.dk peakede under et DR TV A-indslag om kampagnen den 15. december, hvilket endnu engang beviser, at danskerne sidder med en anden screen i skødet.

 

 

Bær facearmor

Yngre mænd er stadig stærkt overrepræsenterede i statistikken, når det gælder fyrværkeriskader, og kun 30 procent af de tilskadekomne i år bare sikkerhedsbriller. Der er derfor ingen tvivl om, at det er et langt sejt træk, før alle bærer ’facearmor’. Et lille lyspunkt er, at vi i dagene efter nytårsaften fik gennemført en adfærdsundersøgelse af danskernes fyrværkerivaner. Tallene viser en lille fremgang af personer, hhv. to og fem procent point for tilskuere og antændere, der altid bruger beskyttelsesbriller. 

 

Medierne har heldigvis fundet de fem fyrværkeriråd eller kampagnerne værd at omtale, og presseindsatsen har blandt andet medført 375 omtaler i fyrværkerisæsonen. Vi lurer nu på, hvad vi skal tør bruge vores The Real Sikkerhedsstyrelsen-profil til udover nytårsmemes. Giv endelig dit besyv med.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!

Jeg accepterer vilkårene for nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Læs også