Det er stilfærdigt, det er godt husket, og det er indlysende tankevækkende. Umiddelbart ikke materiale til et lettere vanvittigt kommentarspor.
Peter Falktoft vil det dog helt anderledes. Han konfliktoptrapper fra 0 til 100 ved at anklage Lind for forsøg på “at cancel”, som det hedder på meget lidt elegant nudansk.
Så er bolden ellers givet op til grovheder og spydigheder. Og selvom Kristoffer Lind forsøger at deeskalere ved at påpege, at han jo netop skrev, at han husker programmerne som sjove, så står Falktoft fast.
Kommentarsporet tager form af et godt gammeldags Twitter-slagsmål, hvor de verbale næver sidder løst. Den slags, der trækker tastaturslagsbrødre ind fra gaden.
Enter journalisten Søren K. Villemoes, der tilsyneladende har en personlig målsætning om at nå at irettesætte samtlige andre personer på internettet.
Dét sammenstød mellem internet-egoer kunne René Fredensborg, der er anmelder hos Ekstra Bladet, ikke stå for. Udløberen af Kristoffer Linds stilfærdige tweet flytter nu ind på Facebook. Nyt opslag, ny platform, nyt kommentarspor.
Fredensborg opsummerer i en kommentar de to kamphaner således:

Sådan en lækkerbisken af et Facebook-kommentarspor har som bekendt en magnetisk tiltrækningskraft på drive by-perfiditeter, og hverken den nationalkonservative klummeskribent Eva Agnete Selsing eller Stram Kurs-aktivisten Uwe Max Jensen kan modstå fristelsen.
Og så får vi ellers demonstreret, hvordan Facebook-debat er en gevinst for den offentlige samtale samt en billedliggørelse af internet-talemåden “well, that escalated quickly”, der er et opslagsværk værdigt.
Et par dage senere faldt Villemoes’ intervention i Kristoffer Lind-tråden i øvrigt på et tørt sted. Ovre på Berlingeren sad kulturjournalisten Aminata Amanda Corr og manglede den ene halvdel af dagens klumme. Det klikbare content bag betalingsmuren skriver jo ikke sig selv.
“En oprigtig veneration for at være en anelse politisk ukorrekt”
Udover at hælde benzin på internet-egoernes motor kastede Kristoffer Linds tweet samtidig et opbyggeligt lys over vores letsindigt kollektive forhold til Vladimir Putin, lige indtil den chokerende nyhed om, at han havde invaderet Ukraine.
Monte Carlo elsker Putin er i den forbindelse et sindbillede på letsindigheden.
Monte Carlo var egentlig et P3-program med Peter Falktoft og Esben Bjerre Hansen som værter. I 2013 flyttede Monte Carlo fra radioen til flow-tv på den nystartede DR ungdomskanal DR3 med netop programserien Monte Carlo elsker Putin.
I programbeskrivelsen lyder det videre: "Putin er en sand verdensmand, og derfor elsker Peter Falktoft og Esben Bjerre ham."
“Der er ikke nogen tvivl om, at vi synes, staten Ruslands ageren udenrigspolitisk gennem de seneste mange år har været mere end tvivlsom, men programmet “Monte Carlo elsker Putin” var bundet i en oprigtig veneration for at være en anelse politisk ukorrekt i en tid, hvor djøf’erne sidder på verdensmagten. (...) Ligesom vores store begejstring for Berlusconi og Putin i sin tid. Derved ikke sagt, at der ikke har været ting, som ikke var i orden hos de to herrer.”
Her er det en væsentlig påmindelse til os alle om, at der ofte er en god grund til, at noget er “politisk ukorrekt”. I tilfældet Putin anno 2013 var det fx skruppelløse drab på journalister, kritikere og politiske modstandere.
Den slags modbydeligheder lader sig sjældent neutralisere af 90’er-ironi. Eller ved at kalde det satire.
Programomtalen fra Monte Carlo elsker Putin. Den ville unægteligt være svær at pitche ind i dag.
… men det var synd for dansebjørnen
“Kan man overhovedet forholde sig ironisk distancerende til et magtmenneske som Putin og hans udgave af russisk demokrati, hvor journalister myrdes eller forsvinder, hvor medlemmer af punkgruppen Pussy Riot får årelange fængselsdomme for at synge en anti-Putin sang, hvor oppositionen konsekvent obstrueres, og hvor korruption og magtmisbrug er dagens uorden?”, skrev en Tom Nagel Rasmussen fra Samsø.
Ellers gik kritikken af programmerne mest på, at Falktoft og Bjerre i et af afsnittene muntrede sig med en såkaldt dansebjørn. Det mente dyrerettighedsorganisationen Anima,
var medvirken til dyreplageri.
Falktoft og Bjerre hygger med en bjørn. Ifølge Anima var der "ingen bjørne som griner af Monte Carlos udskejelser". Foto: DR
"Det er ironisk på en 90'er-agtig måde og handler mere om værternes fordomme over for Rusland end om Rusland," sagde Kristian Lindberg, der mente, at serien var en “dårlig efterligning af Mads Brüggers dokumentaristiske ironi og iscenesættelser.”
Og ophavsmanden til denne smøre, journalist Kristoffer Lind, fortæller jo netop også i sit tweet, at han husker programserien som sjov.
Det er blevet moderne at affeje mindre flatterende historiske fortrædeligheder med, at det var en anden tid. Putin anno 2013 er bare ikke rigtigt en anden tid.
Putin havde allerede da to blodige krige på CV’et. 2013 var også året, hvor Dumaen, underhuset i den russiske lovgivende forsamling, vedtog en lov der forbød “homoseksuel propaganda”. Et de facto-forbud mod homoseksualitet.
Angrebet på Ukraine er desuden den fjerde blodige, militære aggression, Putins Rusland har involveret sig i. De andre – Tjetjenien, Georgien, Syrien – er bare foregået langt væk fra Danmark.
Det er ikke kun Falktoft og Bjerre, der har taget let på despoten Putins voldsherredømme. Det gjorde vi i store træk som samfund indtil 24. februar 2022.
Lad os reagere på den erkendelse med lidt mere værdighed end Peter Falktoft.