Er smart-kort smart?

Se sitet her, hvor det sker: Axios.com
Se video, som forklarer alt: Intet er så kort og præcist som at høre det fra manden selv:
Hvorfor er det en nyhed? De har skrevet en bog om det, og mediet er blevet solgt for et større millionbeløb.
Her er den smarte opskrift i en smart-kort form
Se det forklaret her på video:
Hvorfor er det vigtigt
Læserne har mindre og mindre tid til flere og flere medier. Flere og flere skimmer tekst, ergo, skriv dine artikler, så de bedst muligt kan skimmes, og læseren hurtigt kan skabe overblik.
Læserne tjekker deres e-mail 200 gange om dagen.
En læser bruger i gennemsnit mindre end 30 sekunder på en artikel.
Ergo:
Bundlinjen: Det gælder om at skrive kort uden at miste den vigtige substans. Det betyder artikler, som minder om en god, gennemtænkt PowerPoint med en god informativ overskrift.
Her før/efter smart-kort-omskrivningen med fede faste mellemrubrikker. Se blot her:

Kilde: Smart Brevity
Det handler om at:
forstå læsernes behov for overblik og kommunikere med gode overskrifter på under 60 tegn
skrive i en samtale-/taleform, som drak du en kop kaffe med læseren
svare direkte på, hvorfor det er en nyhed, og hvorfor det er vigtigt.
Skabelonoverskrifter altid, alle steder: Brug faste, fede overskrifter i dine artikler, og skriv nogle få sætninger efterfølgende. De ser sådan ud på AXIOS. Her bruges, hvorfor det er vigtigt, og læseren kan så vælge at gå dybere:
De andre fede, faste overskrifter er:
Be smart: En klog alternativ vinkel fra en klog ven med dyb indsigt.
Se et godt eksempel her:
Bundlinjen: Her beskrives kort og godt i nogle få sætninger, hvad konklusionen er. I nogle tilfælde kombineret med “Hvad kan vi lære af fortiden?” – altså god læring for andre cases/historiske forløb.
Hvorfor er det den vigtige nyhed?: En kort beskrivelse af, hvorfor det er en kæmpe nyhed lige nu.
Hvad skete?: helt faktuelt.
Ja, men: En klog alternativ vinkel, som ser det i et nyt perspektiv. her er et eksempel:
Hvad du skal holde øje med fremover: Hvad sker der om lidt?
The big picture: Hvordan kan nyheden helt kort forklaret ses i en større sammenhæng?
Se blot Elon Musk-eksemplet, hvor flere af de forskellige overskrifter er i spil:

Hvad er styrken?:
Det sætter information, nyheden og læsevenlighed i centrum.
Det tager udgangspunkt i mange læseres behov for overblik.
Det er et spændende nyt haiku-format. Mange ting kan og bør skrives kort og præcist
PowerPoint-formatet tvinger journalisten til give svar på det vigtigste spørgsmål. Det er blot godt.
Læsemønstret bevæger sig mod mindre og mindre opmærksomhed. Her er smart-kort-formatet smart.
En kæmpe styrke er nye kategoriseringer som: yes, but.. Be smart. Det tvinger journalisten til at skrive noget klogt og vigtigt i kort form – og dermed smart.
Hvad er svagheden:
Ikke velegnet til alle typer artikler, emner eller læsesituationer.
Mangler emotionel appel, fordi det er så faktuelt.
Ikke alting og alle historier kan oversættes til et PowerPoint-format.
Det kan virke skematisk og generisk.
Det er en smule banalt, men ikke derfor forkert.
Bundlinjen: Det er vigtigt at huske, ting skal skrive enkelt. Et enkelt budskab, men også let forenklet.
Be smart: Ja, kort-smart er smart. Det er dog kun smart i forhold til en bestemt genre af hard news. Altså en bestemt type af læserkontrakt/-relation, hvor det er transaktion mere end relation og identitet.
Yes, but..: Keep it simple, stupid, kan også være dumt. Intet slår den lange essayistiske feature-artikel til at belyse en kompleks sag fra mange forskellige sider. Moralen er jo længere, jo klogere, jo mere læselyst. For læsevenlig er ikke det eneste, som giver læselyst…
Læs mere her:
Smart Brevity: The Power of Saying More with Less
Raise the bar on what’s worthy of readers’ time
Headlines should teach readers something new
Hook your audience: Two keys to keeping busy readers engaged
Conversational writing will keep readers engaged
Axios CEO Jim VandeHei: "Radically rethink how you communicate"
The Art of Smart Brevity - Write Less, Say More | Jim VandeHei | TEDxOshkosh
The Holy Grail of Email: What Analyzing 1,300 Axios Newsletters Taught Us | HackerNoon
Smart, brief writing will transform your internal comms
Federal Communicators Network: Smart Brevity with Nick Johnston of Axios
“Smart Brevity”: a media game-changer for PR pros… and clients, alike | by Bradley Ingram | Medium
The Axios Smart Brevity format is an act of compassion
Jim VandeHei: The Art of Smart Brevity - Write Less, Say More | TED Talk
Smart Brevity Studio (@SmartBrevity) / Twitter
Axios Wants Us to Read Everything in Bullet Points - The New York Times
gode eksempler her: