En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

VM i memes

Fra fake fans, awkward Budweiser, One Love-gate til #BoycottQatar2022... VM er i gang. Det dyreste og måske mest memede nogensinde? Der er både de LOL’ede, de heppende og de fanatiske, men de protesterende memes ser ud til at fylde mest: I takt med at sanktioner sætter ind, skruer verden op for memes.
Læs vores gennemgang af VM indtil videre og de obligatoriske dertilhørende memes.
Læs vores gennemgang af VM indtil videre og de obligatoriske dertilhørende memes.
af Katrine K. Pedersen
Storpolitiske kontroverser, beskyldninger om korruption, krænkelse af menneskerettigheder fylder blandt de mange millioner #worldcup2022-videoer, der trender lige nu på platforme som TikTok.
 
“Politik dominerer over fodbold,” skriver franske Le Monde i forbindelse med Englands kamp mod Iran, hvor opmærksomheden blev rettet mod den feministiske revolution i Iran forud for mandagens kamp. Ikke, fordi der er noget nyt i, at politik og sport hænger sammen, men i 2022 ser det ud til at være blevet en selvfølgelig del af dækningen. I hvert fald hvis man vurderer ud fra de mange populære memes.
 

Reddit debatterer proportioner: alkohol vs. slaveri.
 

Protest-memes

Skuespiller og komiker Omid Djalili opfordrede Englands spillere til at erklære deres støtte til kvinderne og pigerne i Iran i forbindelse med kampen mod Iran. Et land, der ifølge ham burde udelukkes. Som han siger i den video, han postede på sin Twitter-profil: “Dette er meget mere end bare en fodboldkamp.”


 
Kampen mellem England og Iran begyndte med en anden protest, da de iranske spillere undlod at synge med på nationalsangen. En begivenhed, der straks gik viralt bl.a. som en hyldest af det mod, som de iranske spiller udviste. 


 

One Love-gate

Det danske landshold har ligesom flere andre lande valgt at droppe det regnbuefarvede armbind, og det har skabt debat og kritik, bl.a under hashtagget #onelovearmband. ESPN-redaktør Alex Shaw lægger ikke skjul på  sit syn på One Love-gate. Han skriver på sin Twitter-profil: “At bære et lille regnbuebånd for at vise solidaritet lignede i bedste fald en tom, performativ gestus, og nu skrotter lande det (...). Det virker fuldstændigt rygradsløst og viser, hvor hul den oprindelige besked var.”
 

 

I Tyskland har dagligvarekæden Rewe ifølge Reuters nedlagt sin reklamekampagne for det tyske fodboldforbund (DFB), efter at FIFA slog ned på spillere, der bar One Love-armbind til støtte for mangfoldighed ved Qatars verdensmesterskab: "Vi står op for diversitet – og fodbold er også diversitet. Vi lever denne position, og vi forsvarer den," udtalte Rewe Groups CEO, Lionel Souque. "FIFAs skandaløse holdning er absolut uacceptabel." Denne beslutning afspejler også stemningen på sociale medier, hvor #BoycottQatar2022 trender.

 

The Conversation understreger, at FIFAs nedkæmpelse af regnbuearmbind er i konflikt med dets egen vejledning om menneskerettigheder. Den britiske journalist Alex Scott hyldes på TikTok for at boykotte forbud og bære armbind, da hun dækkede Englands første kamp mod Iran i Qatar. 



 

De walisiske fans fik ifølge The Guardian konfiskeret deres hatte, inden kampen mod USA. 

 

Fake fans eller fake news?

@aadhilnaleer Argentina fans Qatar #argentina #argentinatiktok #qatar #qatar2022 #fifa22 #fifaworldcup2022 ♬ Hayya Hayya (Better Together) - Music from the FIFA World Cup Qatar 2022 Official Soundtrack - Trinidad Cardona & Davido & Aisha
 
Den 11. november delte profilen @aadhilnaleer på TikTok en video med titlen “Argentina fans Qatar,” der viser en gruppe fans i lyseblå og hvide farver, der støtter det argentinske landshold. Videoen, der er set af knap fem millioner, satte gang i en heftig debat under hashtagget #fakefans. Videoer gik viralt på TikTok og Twitter, og det samme gjorde diskussionen om, hvorvidt disse fans var betalt for at fylde gaderne.
 
Efterhånden udviklede det sig fra jokes til udskamning af bestemte befolkningsgrupper for ikke at være “rigtige” fodboldfans. FIFA-præsident Gianni Infantino kaldte beskyldningerne for både “racisme” og “fake news,” da han dagen inden åbningen forsvarede Qatar World Cup i en ifølge The Guardian “bizar tale.” I talen sagde han bl.a.: “ People [in Qatar] are happy and want to cheer for the teams arriving, and what do I read: ‘These people don’t look English so they should not cheer for English because they look like Indians’. I mean what is that? Can someone who looks Indian not cheer for England or for Spain or for Germany? You know what this is: this is racism. This is pure racism. They have difficult lives, everyone has difficult lives, we want to have a moment where we don’t have to think about this.” The Guardians Paul MacInnes, der befinder sig i Doha, har lavet et faktatjek af talen, hvor “FIFAs præsident fortalte verden, at han føler sig arabisk, afrikansk, homoseksuel og handicappet, mens medierne er racistiske hyklere. Så hvor præcis var hans VM-monolog?”. Som MacInnes påpeger,  så er påstande om "falske fans" unøjagtige, men de følger afsløringen af, at Qatar havde betalt folk for at være entusiastiske tilhængere under turneringen: “Furthermore, the claim that someone “who looks Indian” could not support England is different altogether. Infantino may also have been more revealing than intended when imagining an escape from this.”


FIFA President Gianni Infantino’s bizare udmelding blev bl.a. delt i et meme af det britiske LADBible. 
@drp3 How are you ✨feeling✨ after watching @Adnan Al-Adhamis interview with FIFA President, Gianni Infantino? #comedy #p3 #satire #vmiqatar #fifaworldcup #fifa #speech #qatar #worldcup2022 #qatar2022 #worldcup ♬ original sound - DR P3
Infantinos påstande om at føle sig afrikansk, homoseksuel eller som en migrantarbejder er også blevet memet i stor stil.

THIS IS AWKWARD

 

 

Budweiser, der har været hovedsponsor igennem årtier, tweetede “Well, this is awkward…” i kølvandet på FIFAs officielle udmelding om forbud af salg af alkohol ved VM-stadioner i Qatar: 

 
 
Et af de populære Alcohol-ban-hack meme, der cirkulerer på sociale medier.
 
 

Verdens værste målmand

Hver kamp sin meme-kommentator. Det er sjældent en professionel kommentator, der står bag de visuelle kommentarer, der trender. Saad Al Sheeb fra Qatars landshold blev meme-offer i  den første kamp mellem Qatar og Ecuador, som "verdens værste målmand." Et meme, der hurtigt udviklede sig til udskamning og racisme og satiriske indslag om, hvorvidt man kunne komme i fængsel for at være så dårlig, med reference til beskyldninger om Qatars krænkelse af menneskerettigheder. En af de mange TikTok-videoer, der handlede om Saad Al Sheeb, blev delt af den britiske skuespiller Rory Jennings

 
@chelsearory 😱 Is Qatar’s goalkeeper one of the WORST of all time? #fyp #foryou #foryoupage #footballtiktok #football #soccer #saadalsheeb #qatar #qatar🇶🇦 #ecuador #valencia #ennervalencia #worldcup #worldcup2022 #qatarworldcup #var #goalkeeperhowler #chelsearory #roryjennings ♬ original sound - Rory Jennings

mañana a las 7 am juega la Argentina pic.twitter.com/K70zNFhJnQ

— Amor al Fernet (@fernechini) November 21, 2022
 
Den amerikanske TV-station ESPN FC’s Twitterprofil er kilden til flere #worldcup-memes, der gik viralt i denne uge, bl.a. protester fra fodboldfans i Hamborg tidligere på måneden. Andre medier har udvist kritik af FIFAs udmeldinger om sanktioner, som redaktøren for det græske sportsmedie SPORT24 Harris Stavrou, der udviste sin støtte til BBC-journalisten Alex Scott og dennes kritik af FIFA:


 
Der er også medier, der vælger det modsatte, som det amerikanske medie Fox News, der i en udmelding tilbage i oktober understregede, at medievirksomheden vil undgå at dække ”VM-kontrovers uden for banen i Qatar” . The New York Times skriver i denne uge, at Fox Sports seere får et verdensmesterskab renset for kontroverser. “Andre TV-selskaber stiller spørgsmål ved Qatars behandling af migrantarbejdere og dets love mod homoseksualitet. Fox Sports dækning, der er stærkt sponsoreret af Qatar, er fokuseret på kampene”.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Erfaren webredaktør

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Dansk Erhverv søger mediechef

Se flere jobs

Kurser

  • Professionel videoproduktion på din smartphone

    Professionel videoproduktion på din smartphone

Se flere kurser

Netværk

  • Social medie-ansvarlige

    Social medie-ansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Projektkonsulent til mediehus

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Erfaren webredaktør

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Dansk Erhverv søger mediechef

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret