En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

"Det vil aldrig ligne en pæn PowerPoint-kurve"

Nu skal virksomhederne gå fra flotte visioner om bæredygtighed til konkrete fremskridt. Kommunikationen om, at der kommer både frem- og tilbageskridt, er en af de største udfordringer, Fleming Voetmann kigger ind i som ny vice president for eksterne relationer i vinduesproducenten Velux.
Det er en udfordring som kommunikatør, at fremskridtene inden for bæredygtighed ikke vil følge en pæn kurve som i en PowerPoint-præsentation, mener Fleming Voetmann, ny vice president for kommunikation i Velux. Foto: Velux / PR
Det er en udfordring som kommunikatør, at fremskridtene inden for bæredygtighed ikke vil følge en pæn kurve som i en PowerPoint-præsentation, mener Fleming Voetmann, ny vice president for kommunikation i Velux. Foto: Velux / PR
af Tine Brødegaard
Eksterne relationer og bæredygtighed går hånd i hånd i Fleming Voetmanns nye stilling som vice president i Velux.
 
Det giver god mening, fordi kommunikationen i forbindelse med begge dele er uløseligt forbundet, mener han. Før sin ansættelse i Velux var Fleming Voetmann vice president for marketing, kommunikation og bæredygtighed i FLSmidth.
 
”På hver sin måde er FLSmidth og Velux frontløbere inden for deres respektive industrier, når det gælder bæredygtighed og eksempelvis Science Based Targets, SBTi (videnskabeligt verificerede klimamål, red.),” siger Fleming Voetmann med henvisning til, at begge virksomheder har offentliggjort bæredygtighedsmål, der generelt bliver vurderet som ambitiøse af iagttagere.
 

Når ikke målet alene

Mens CO2-udledningerne hos FLSmidth primært ligger hos kunderne, som køber udstyr til minedrift, ligger de i Velux særligt i leverandørkæden. Det gælder for eksempel i forhold til aluminium, stål og glas, hvor det er svært at nedbringe emissionerne.
 
”I Velux når vi ikke vores mål, hvis ikke vi får leverandørerne med. Det er en ledelsesmæssig udfordring både at stille krav til dem, samtidig med at man hjælper dem med at omstille produktionen via nye partnerskaber.”
 
Udfordringen, når det gælder kommunikation i forhold til bæredygtighed og eksterne relationer, er den samme i alle ambitiøse virksomheder, mener Fleming Voetmann.
 
”Uanset hvilken industri man arbejder indenfor, kan der kun leveres bæredygtige resultater i samarbejde med andre virksomheder og aktører," siger han og tilføjer:
 
"Det vil aldrig ske lineært eller følge en pæn kurve som i en PowerPoint-præsentation. Ofte vil der være tale om perioder med både fremskridt og stilstand. Det er noget, man skal være bevidst om at håndtere kommunikationsmæssigt både internt og eksternt."
 

Vær ærlig om bump på vejen

Samtidig er det nu og i de kommende år, at virksomheder for alvor skal bevise, at de er på rette vej. I Carlsberg, hvor man har et mål om CO2-neutral produktion i 2030, har man eksempelvis netop forklaret, at det har været nødvendigt at gå tilbage til fossile energikilder på nogle bryggerier på grund af energikrisen.
 
Målet om at være halvvejs med CO2-neutraliteten i 2022 kan dog stadig nås, ifølge virksomhedens udtalelser til Finans.dk.
  
”I mange virksomheder har man lavet ambitiøse mål for to-tre år siden i relation til SBTi. Nu implementerer vi dem, men der vil være gode måneder og knap så gode måneder, når man kigger ned i tallene. Det er en interessant udfordring at navigere i den kompleksitet,” siger Fleming Voetmann.
 
Hvordan griber du det an?
 
”Det første og vigtigste er at være ærlig om, at ikke alt vil gå som planlagt. Dernæst skal man forstå, at bæredygtighed ikke er noget, der kan presses ned over organisationen oppefra. Alle skal engageres i at finde løsninger, ellers har vi ingen chance for at nå i mål,” siger Fleming Voetmann og tilføjer:
 
”Der er jo mange ideer og tiltag, vi ikke kan regne ud i hovedkvarteret. Så hvis man står på en af vores fabrikker i Polen og får en lys idé til at genanvende affald, så skal det være muligt at implementere.”
 

Europæisk public affairs-indsats

Når medier eller kritiske stakeholdere spørger ind til hullerne i planen om at nå bæredygtighedsambitionerne, skal man som virksomhed have mod til at stå fast i sin kommunikation, mener Fleming Voetmann.
 
”En 2030-ambition for bæredygtighed rummer en grad af usikkerhed og uvished om vejen og midlerne til at nå den. Hvis der var en klar plan for at nå alle delelementerne, ville det jo bare være en handleplan og ikke en ambition. Det er i sagens natur kun ambitiøst, hvis man ikke kender alle svarene. Det er en kommunikativ udfordring at turde sige det som virksomhed.” 
 
En af de første opgaver, Fleming Voetmann er blevet kastet ud i, har været en rundtur i Berlin, Warszawa og Bruxelles. Her lød opgaven at skabe forståelse for, hvilken rolle energirenoveringer – såsom udskiftning af gamle vinduer – spiller for energibesparelser.
 
”Byggeindustrien er enormt reguleret og afhængig af krav fra EU og på landeniveau, som dikterer, hvilken kvalitet vi skal levere. Derfor er det vores mål, at de krav skal være så ambitiøse som realistisk muligt, for som markedsleder vil det favorisere os med en højere grad af renovering samt høje standarder. Derfor spiller dialogen med de politiske interessenter en stor rolle for mit team,” siger Fleming Voetmann.
 

Budskab om at spare på energien

Den europæiske byggemasse er oppe i årene i mange lande. På public affairs-siden er det et indsatsområde for Fleming Voetmann at skabe forståelse for, at den europæiske gamle bygningsmasse ud over nye bygninger bør renoveres, så der tabes mindre energi og skabes bedre indeklima.
 
Hvor svær bliver den opgave i en tid med høj inflation og frygt for recession?
 
”Der er meget politisk og økonomisk uro som en afledt konsekvens af krigen i Ukraine. Så meldingen fra flere markeder er, at vi lige skal lige hen over denne her vinter, før de beslutter noget i forhold til renovationsprojekter i forbindelse med huse, skoler, hospitaler, bygninger eller lignende,” siger Fleming Voetmann.
 
Han arbejder med at vende usikkerheden til en fordel for den sag, Velux taler.
 
”Den bedste måde at nedbringe varme- og energiforbruget på er jo ved at spare på energien for eksempel ved at renovere vores boliger. Det er samtidig noget, der giver effekt på den korte bane i forhold til at blive mindre afhængig af russisk gas, i modsætning til eksempelvis havvindmølleparker, der tager årevis at bygge.”
 

Recession kan øge offentlige investeringer

Velux’ forretning er allerede ramt af faldende salg, og i november varslede koncernen fyringer af hundredevis af medarbejdere, ifølge Berlingske.
 
Men en decideret recession kan være en anledning for nogle lande til at foretage offentlige investeringer, som kan gavne Velux’ forretning, lyder Fleming Voetmanns budskab til de politiske beslutningstagere, han holder møde med.
 
”Hvis økonomien skal boostes i det nye år, så er boligrenovering et effektivt middel, fordi det gør brug af lokale håndværkere og entreprenører, og det kan igangssættes med meget kort varsel. Det kan komme ikke kun os, men også virksomheder som Danfoss, Grundfos og Rockwool til gode.”

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Photo: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Photo: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Photo: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Photo: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Photo: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Photo: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SoMe-redaktør

  • Erfaren webredaktør

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Dansk Erhverv søger mediechef

Se flere jobs

Kurser

  • Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

    Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

Se flere kurser

Netværk

  • Kommunikationschefer

    Kommunikationschefer

Se flere netværk

Job

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SoMe-redaktør

  • Erfaren webredaktør

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Dansk Erhverv søger mediechef

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret