Kommunikationsforum

GK-partner skal lede public affairs i Skandinavien

Endnu en dansker rykker op i hierarkiet i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese (GK), som har kontorer i de tre skandinaviske lande. Public affairs-direktør og partner skal fremover lede public affairs-indsatsen på tværs af de tre lande.
Den danske tilgang til public affairs har givet gode resultater for kunder og for bundlinjen i Geelmuyden Kiese, fortæller Rasmus Winther (foto), som nu bliver ansvarlig for indsatsen på tværs af GK's tre markeder. Foto: Geelmuyden Kiese / PR
Den danske tilgang til public affairs har givet gode resultater for kunder og for bundlinjen i Geelmuyden Kiese, fortæller Rasmus Winther (foto), som nu bliver ansvarlig for indsatsen på tværs af GK's tre markeder. Foto: Geelmuyden Kiese / PR
Rasmus Nygaard-Winther bliver ansvarlig for Geelmuyden Kieses public affairs-indsats i Skandinavien. Han får den formelle titel af group head of public affairs i kommunikationsbureauet, der blev grundlagt af Jo Kiese og Hans Geelmuyden i Norge tilbage i 1989, men i dag har nye ejere (se faktaboks).
 
I oktober sidste år fik bureauets danske adm. direktør, Karne Lykkebo, ligeledes en tværgående rolle som ny koncerndirektør for den samlede GK-gruppe i Danmark, Sverige og Norge.
 
Rasmus Winther har været direktør for public affairs de seneste fire år og det seneste år også som partner.
 
I den periode er public affairs-området vokset fra 2 til 14 ansatte. Nu skal han bidrage til at øge væksten på også det norske og svenske marked, hvor bureauet vil styrke sin position. I alt har Geelmuyden Kiese 130 ansatte på tværs af de tre lande.
 
”Vi har i flere år arbejdet på tværs af Stockholm, Oslo og København som organisation, men vi mener, at der er et større potentiale, vi kan forløse,” siger Rasmus Winther.
 
Om Geelmuyden Kiese
I 2021 fik Geelmuyden Kiese Gruppen, der ejer Geelmuyden Kiese Danmark, nyt ejerskab, da virksomheden Paritee opkøbte majoriteten i selskabet fra stifter Hans Geelmuyden. 

Bag Paritee står blandt andre stifteren af det svenske kommunikationsbureau Prime og tidligere EMEA COO for Weber Shandwick, Jonas Palmquist, og Lars Erik Grønntun, der er tidligere global chef for Hill & Knowlton. 

I det senest offentliggjorte regnskab fra 2021 lød omsætningen i Danmark på lidt over 54,1 mio. kroner, mens resultatet af den primære drift landede på 6,2 mio. kroner. 
 

Flere ligheder end forskelle

Er det ikke svært at samarbejde på tværs af de skandinaviske lande netop på public affairs-området, hvor den politiske virkelighed og rammevilkårene er forskellige?
 
”Der vil altid være politiske forskelle på tværs af de tre lande, men i Danmark arbejder vi ud fra en tilgang til public affairs, som i de senere år har givet gode resultater for vores kunder og forretningsmæssigt for os," fortæller Rasmus Winther og tilføjer: 
 
"Derfor er planen, at den tilgang skal foldes ud på tværs af landene. For måden, vi har arbejdet med public affairs på i Danmark, når det gælder metoder og tilgang, kan vi godt ensrette. Og det bliver min opgave.”
 
Selvom man ikke kan løbe fra forskellene mellem landene, er der flere ligheder, som gavner public affairs-indsatsen, mener Rasmus Winther.
 
”Vi har en tendens til at gøre forskellene større, end de er, men der er masser af fællestræk i de nordiske lande, når det gælder udfordringer inden for teknologi, finans og energi. Derudover er Folkemøderne også relativt ens i deres setup i de tre lande,” siger han og tilføjer:
 
”Så på de områder, der er tværgående og ens, skal vi arbejde mere sammen. Når det gælder de elementer i de politiske processer og i den politiske kultur, der er væsensforskellige, har vi nationale kompetencer med indsigt i det.”
 

Øgede forståelse for værdien af public affairs 

Når Rasmus Winther skal pege på årsagerne til væksten, fremhæver han to faktorer.
 
”For det første tror jeg, at danske virksomheder i stigende omfang forstår værdien af at arbejde systematisk og langsigtet med at gøre deres indflydelse gældende i det politiske system, så deres løsninger når frem til politikerne,” siger han og tilføjer:  
 
”Jeg tillader mig også at tro, at vores måde at arbejde med public affairs på spiller ind.”
 
Ifølge ham er Geelmuyden Kieses tilgang til public affairs i Danmark præget af en dyb viden om bestemte brancher.
 
”Derfor koncentrerer vi os om udvalgte sektorer, for vi kan ikke være lige meget i dybden på alle sektorer. Vi kombinerer et stærkt netværk med et fokus på udvalgte sektorer, for vi kan ikke være lige så meget i dybden på alle,” siger Rasmus Winther med henvisning til, at vægten ligger på sektorer som energi, finans og teknologi.   
 

Vil prioritere udvalgte sektorer

Kommer I så til at vælge nogle sektorer fra i Sverige og Norge?
 
”Det bliver sikkert en glidende overgang, for vi siger ikke farvel til kunder, men når vi ansætter og opsøger kunder, kommer vi til at prioritere de områder, hvor vi er stærkest.”  
 
Personligt kommer Rasmus Winther ikke til at mærke den store forskel i sit arbejdsliv.  
 
”Jeg kommer til at tage et par ture mere til Oslo og Stockholm, men jeg arbejder fortsat med udgangspunkt i København,” siger han og tilføjer, at indsatsen for at arbejde mere tværgående har været i gang i noget tid.  

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!

Jeg accepterer vilkårene for nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Læs også