En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Workfluencers: Like livet uden for LinkedIn

Workfluenceren omfavner sin arbejdsplads med plusord som respekt, tillykke, godt gået og så flot på sociale medier. Det er dødssygt at læse.
Sådan spotter du en worfluencer: Deres LinkedIn-post starter typiske med et: “Jeg er superbegejstret for, at vi endelig kan fået en strategy for …” efterfulgt af noget strugglebragging om deres kamp og “rejser” med kæmpe shoutouts til @-navngivne kollegaer og chefen. #bedstejob #bedstestrategi #bedstechef. Afsluttende med et slogan a la “the way forward fast creating value”. Foto: Kforum
Sådan spotter du en worfluencer: Deres LinkedIn-post starter typiske med et: “Jeg er superbegejstret for, at vi endelig kan fået en strategy for …” efterfulgt af noget strugglebragging om deres kamp og “rejser” med kæmpe shoutouts til @-navngivne kollegaer og chefen. #bedstejob #bedstestrategi #bedstechef. Afsluttende med et slogan a la “the way forward fast creating value”. Foto: Kforum
af Timme Bisgaard Munk
Like lige min virksomhed på LinkedIn. Please, tigge tigge. Synes du, influencers er irriterende? Så skulle du møde deres hårdtarbejdende fætter: workfluenceren. De er virksomhedens godtroende og naive goodwillambassadører. De har solgt deres sjæl til en virksomhed, som aldrig for alvor har købt ind på dem. I gamle dage kaldte vi dem hofsnoge, selv kalder de sig nu stolt employee advocates.
 
Han, hun, de er gået amok på LinkedIn efter Facebook og Twitters moralske kollaps. De er flere end zombiesvampehæren i tv-serien “The Last of Us”, og de sætter nu tonen på mediet.  De er skamløst optagede af, hvordan de kan brande sig selv som nogle, der elsker deres arbejdsplads.
 
Du kan derfor kende dem på deres ubetingede og ufiltrerede kærlighed til deres chef, sig selv og deres arbejde. En kærlighed så stor, at ingen anden erfaring, oplevelse eller kærlighed er mulig. Deres private selv er en underafdeling af HR i den virksomhed, de tilfældigvis er ansat i. For dem er virksomhedens profit et personligt purpose og halleluja-budskab. De udsender døgnet rundt hyperkonforme virtue-signaler med dydige støttebudskaber til virksomhedens CFO. Det er kedeligt, fordi det er konformt i sin dydighed. Oversharing er en synd. Uoriginal oversharing fra et trist mødelokale i Tåstrup er en dødssynd.
 
De underskriver deres LinkedIn-indlæg med virksomhedens slogan. Ofte kombineret med lange kryptiske essays om det nye samarbejde med en polsk vindmøllesokkelproducent. 100 % bærerdygtigt verdensmålscertificeret. De skriver altid i et newspeak af plusord, hvor alt er respekt, tillykke, godt gået og så flot. Skamløst deler de virksomhedens reklamefilm, som var det billeder af deres børn eller noget vigtigt. Helt høje af blåt LinkedIn-tryllestøv lader de alle sejre tælle.
 
 
Her er ingen fyret, og alle får mindst 47 likes for deres røvsyge møde-selfie og jobhops. De taler alt op, så et møde med kollegerne er et 360 graders stakeholder-audit. Mens alle, der siger noget til mødet, er thought leader employee advocacy-influencer, som gør den cirkulære lean disruption-workshop så meget mere værdiskabende. Det er løgn og latin. Selv hvis du var ansat i samme firma som dem, ville du føle, det var fake og fedteri. Det er så supermystisk mærkeligt, når du blot kender dem fra LinkedIn.
 
Deres LinkedIn-post starter typiske med et: “Jeg er superbegejstret for, at vi endelig kan fået en strategy for …” efterfulgt af noget strugglebragging om deres kamp og “rejser” med kæmpe shoutouts til @-navngivne kollegaer og chefen. #bedstejob #bedstestrategi #bedstechef. Afsluttende med et slogan a la “the way forward fast creating value”.
 
Snart er der ikke længere et kategorisk dem kontra os.Vi er smittet af influencer creep, hvor vi alle i større eller mindre grad er workfluencers med eller mod vores vilje. Forskellen er blot graden af sell-out. Velvidende, at kun en digital hofsnog er employable på arbejdsmarkedet i dag. Grænsen mellem privatperson og ansat er ophævet eller angrebet. LinkedIn er blevet 100 % overvågning og fremvisning af “autentisk “engagement. Uengageret og uautentiske medarbejdere, eller blot de usynlige, bliver fyret på stribe. Alle liker derfor desperat løs i det altopslugende hamsterhjul af sociale signaler og forpligtelser. For arbejdsomme, engagerede, gode corporate citizens liker naturligvis chefens opslag på LinkedIn. Og ja, chefen husker også godt, hvem der lagde gruppe-selfien fra workshoppen op på LinkedIn. Han må og skal vide, at du også er stolt over at være ansat, for ellers hænger du i en tynd tråd. Trist, men sandt.
 
 
Spørgsmålet er, hvor og hvordan vi sætter grænsen for virksomhedens magt i vores digitale liv. Svaret er at insistere på mennesket og privatlivet bag medarbejderen. Tænk, hvis du brugte din LinkedIn-jobhop-begejstring på mennesker i virkeligheden. En virksomhed er aldrig en ven eller et livsstykke. Det er et dumt, dødt link, som du aldrig er forpligtet til at dele privat. Like livet uden for LinkedIn. Please, tigge tigge. Bare et enkelt like. Bare en enkelt gang.
 
En forkortet version af denne tekst har været trykt som debat indlæg i Politiken
 
Digital rådgiver Kathrine Thielke og kommunikationsrådgiver Troels Johannesen har skrevet svar til Timme Bisgaard Munks indlæg. Dem kan du læse her:
 
Kathrine Thielkes svar
 
Troels Johannesens svar

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Photo: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Photo: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Photo: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Photo: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Photo: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Photo: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Photo: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Photo: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Projektkonsulent til mediehus

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Erfaren webredaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • K-Forum søger journalist

  • SoMe-redaktør

Se flere jobs

Kurser

  • Sådan lægger du en succesfuld SoMe-strategi for din virksomhed

    Sådan lægger du en succesfuld SoMe-strategi for din virksomhed

Se flere kurser

Netværk

  • Kvalnet - Det kvalitative metodenetværk

    Kvalnet - Det kvalitative metodenetværk

Se flere netværk

Job

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Projektkonsulent til mediehus

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Erfaren webredaktør

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • K-Forum søger journalist

  • SoMe-redaktør

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret