En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Ordet er frit!

Anmeldelse af "Den kommunikerende organisation" (2000). Bogens navn er også navnet på en ny tværvidenskabelig bogserie, hvor omdrejningspunktet er kommunikation i og fra organisationer. Som redaktørerne siger i deres forord er dette omdrejningspunkt fast. Derudover har ordet været frit.
af Gitte Rosholm

Den kommunikerende organisation, Helle Petersen og Anne Katrine Lund (red.), Samfundslitteratur, 2000. 167 sider, 198kr.

 

Måske også lidt for frit? Redaktørerne har efter alt at dømme bedt bidragyderne tømme deres harddiske for upubliceret materiale. Med enkelte undtagelser burde artiklerne være forblevet i hi. Bogens syv artikelbidrag repræsenterer alt godt fra havet, og der opnås ikke noget nyt ved at sætte dem sammen med en limet ryg. Antologier er i orden, men man forestiller sig allerede panikken, hvis man om et par år skulle få brug for at genopfriske en artikel i en af bøgerne i bogserien. Man ville ikke have en chance for at huske om artiklen stod i bog nummer 2 eller 7 i serien.

 

Det kunne derimod være interessant, hvis alle artiklerne i hver enkelt bog forholdt sig til det samme overordnede tema eller emne. F.eks. digitalisering, medarbejderblade, storytelling, reklame, interkulturel kommunikation, globalisering, PR eller lignende…

 

Nå, men det er jo ønsketænkning. Virkeligheden er at denne bog starter og slutter med to yderligheder: Første indslag er Johan Peter Paludans eftertænksomme og fremadskuende artikel om "Den kommunikerende organisation i fremtiden", hvor han kritisk og sobert forholder sig til hvilke dilemmaer og konsekvenser den teknologiske udvikling og globaliseringen vil medføre for virksomheders kommunikation med sig selv og med omverden. Den artikel er hele bogen værd. Rosinen i bogens pølseende er begået af Erik Hansen. En artikel om kancellistilen i dansk administrationssprog, som man kunne ønske sig to ting af: At den for det første rummede eksempler fra efter 1988 (det er immervæk 13 år siden) og i forlængelse heraf for det andet, at den stillede spørgsmål om f.eks. hvordan administrationssproget udvikler sig og påvirkes af nye medier. Det er nærmest historisk materiale og kunne godt være redigeret ud af antologien.

 

Herimellem et sted befinder bogens øvrige artikler sig. Fra den golde genbrugsørken springer dog endnu en inspirationskilde: Steen Hildebrandt sprudler af spørgsmål i sin artikel om "Ledelse og kommunikation - metaforer og spørgsmål om kommunikation i organisationer". Når man vil skabe ny viden er spørgsmål en god start, som der godt måtte have været flere af i antologien. Hildebrandt spørger og diskuterer bl.a. om organisationer er kommunikerende eller om kommunikationen er organiserende? Om kommunikation kan forstås som en kanal, en optisk linse, en kobling, en handling, et symbol, som tale eller samtale, som spiritualitet, som @-kanal eller, gudødemig, som stilhed? Det er klogt, nysgerrigt og tankevækkende og fortjener faktisk at blive citeret:

 

"Måske skal man først lytte til sit eget indre, før man kan lytte til et andet menneske. Det vil sige, at en indre dialog går forud for det ydre udtryk. Først når der er en indre ro i personen, dvs. når personen er i forbindelse med sit eget selv gennem en indre dialog, kan personen i sandhed lytte til et andet menneske og selv formulere sig autentisk. Før det, er der en indre uro og så meget indre støj, at det er svært overhovedet at lytte til et andet menneske. Det betyder, at man ikke hører, hvad det andet menneske siger. Man er højst i færd med at projicere sine egne billeder, opfattelser, ideer, forudfattede meninger m.v. over på det andet menneske, som man foregiver at lytte til. En leder, der lytter til en medarbejder eller kollega, skal ud fra en sådan forestilling først lytte til sit eget indre, sine egne indre impulser m.m. Ved at gøre det, kommer personen i kontakt med sit eget selv og bliver derved bevidst om den baggrundsstøj, hvorfra den pågældende persons egen tale kommer. Når denne støj har lagt sig, og der er opstået en indre ro, kan personen lytte sandt."

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Photo: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Ida Rehnström, kommunikationschef i miljøorganisationen FSC, har skullet vænne sig til nye arbejdsmetoder for at nå alt sit arbejde på 32 timer om ugen. | Foto: FSC / PRInterview

K-chef med 4-dages arbejdsuge: Det kan være svært at holde fri

For abonnenter


Job

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Student til Realdanias presseteam

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • SoMe-redaktør

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • K-Forum søger journalist

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Erfaren webredaktør

Se flere jobs

Kurser

  • Professionel videoproduktion på din smartphone

    Professionel videoproduktion på din smartphone

Se flere kurser

Netværk

  • Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

    Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

Se flere netværk

Job

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Student til Realdanias presseteam

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • SoMe-redaktør

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • K-Forum søger journalist

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Result & Value driven Engagement Director

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Erfaren webredaktør

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret