Kommunikationsforum

Professionaliseringen af den politiske kommunikation

Forandringer i den politiske kommunikation stiller nye krav til politikere, erhvervsliv, interesseorganisationer, medier, vælgere og ikke mindst kommunikationshåndværkerne. Der er derfor god grund til at stille skarpt på disse forandringer, hvilket der vil blive gjort på konferencen "Professionaliseringen af den politiske kommunikation". Konferencen streames på nettet og der udgives i løbet af april en bog om konferencen.

Meget tyder på, at der er ved at ske en professionalisering af den politiske kommunikation. Politikerne allierer sig med spindoctors, udbygger de politiske sekretariater og køber professionel kommunikation "ud i byen" af reklamebureauer. Erhvervslivet og interesseorganisationerne opruster i informationsafdelinger, ansætter lobbyister og lægger PR-strategier. Medierne indtager bevidst forskellige roller som demokratisk vagthund, den 4. statsmagt, objektiv formidler og borgernes talerør. Vælgerne bidrager til forandringerne, med at opføre sig som uregerlige politiske individualister - med hver deres store og små politiske dagsordner - der fuldstændig eliminerer tidligere tiders forstenede vælgerforestillinger.

 

Flere områder inden for den politiske kommunikation er altså under hastig forandring. Paradoksalt nok har der dog næsten ingen fokus været på disse forandringer, og der er derfor et noget uklart billede af, i hvilken retning den politiske kommunikation bevæger sig. Det har resulteret i at nye midler og metoder, som f.eks. spindoctors, fokusgruppeinterview og brugen af professionelle kommunikationshåndværkere, har fået en dårlig velkomst i dansk politik. Noget tyder også på, at kvaliteten af den hjemlige politiske kommunikation er af en del ringere end hos vores nordiske naboer. Ligeledes er det ikke alle erhvervs- og interesseorganisationer, der er bevidst om den politiske kommunikations betydning i forhold til at opnå magt og indflydelse.

 

Så der er god grund til at stille ind på den politiske kommunikation og få kortlagt en række af forandringerne på området. Under overskriften "Professionaliseringen af den politiske kommunikation" afholdes der derfor en konference i labcom med dette formål. Konferencen er tilrettelagt så den giver indsigt og forståelse af en række af de centrale bevægelser og tendenser, der i øjeblikket kan spores i den politiske kommunikation. Igennem foredrag, debat, chat og opfølgende interview, bliver de enkelte områder belyst og sammenholdt med hinanden. Intentionen er på den måde at give konferencens deltagere en samlet forståelse af i hvilke retning professionaliseringen trækker den politiske kommunikation.

 

Konferencens fem temaer:

 

- Tema 1. Sætter fokus på en række forandringer i og omkring det politiske system, der opstiller nye krav til den politiske kommunikation. (Foredragsholder: cand.comm. Rasmus Jønsson)

 

- Tema 2. løfter sløret for en af de mest mystiske personer i dansk politik; spindoctoren! (Foredragsholder: informationschef på Coca Cola, Kresten Schultz Jørgensen)

 

- Tema 3. stiller skarpt på en række nye værktøjer til at udarbejde målrettet politisk kommunikation. (Foredragsholder: kommunikationsrådgiver Henrik Byager)

 

- Tema 4. Giver et indblik i hvordan erhvervs- og interesseorganisationer kan påvirke den politiske beslutningsproces gennem politisk kommunikation. (Foredragsholder: direktør i Burson-Marsteller, Bjørn Christiansen)

 

- Tema 5. Belyser mediernes monopol som politisk formidlingsled. (Foredragsholder: chefredaktør på Jydske Vestkysten, Karsten Madsen)

 

Yderligere information www.labcom.dk

 

 

Relaterede tekster på kommunikationsforum:

 

Politisk kommunikation trænger til et løft
- Dialogen mellem politikere og borgere har det skidt - måske skal der nye midler til.

 

Spindoktorer og den politiske debat
- forvanskning eller forfriskning?

Kresten Schultz Jørgensen er Ugens Profil (uge 48)
- "Jeg glæder mig til at leve op til kravene i en kommerciel virksomhed," siger Aktuelts tidligere chefredaktør om sit nye job som kommunikationschef i Coca-cola.

 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!

Jeg accepterer vilkårene for nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Læs også