Valg økonomisk gevinst for reklamebranchen
Partierne har et samlet kampagnebudget på cirka 46,7 millioner kroner, hvilket dog kun er en halv million mere end ved sidste valg i 1998. Dansk Folkeparti femdobler sit valgbudget, og Det Konservative Folkeparti fordobler sit. Venstre satser på at bruge samme beløb som ved sidste valg, og der er heller ingen ændringer i CD, Kristeligt Folkeparti og Det Radikale Venstres budgetter. Derimod går Socialdemokratiet efter et sparevalg. Det endelige beløb bliver først offentliggjort i dag, men fra centrale kilder lyder, at partiet vil bruge cirka 10 millioner kroner, hvilket er meget mindre end ved valget i 1998. Det skyldes, at partier regner med stordriftsfordele ved at føre tre valgkampe på en gang. Blandt andet har instruktøren Peter Fly, der stod bag filmen ”Bænken” i et stykke tid fulgt flere socialdemokratiske ministre, og dokumentarfilmen skal sandsynligvis bruges til partiets valgkamp.
Kilde: Børsen 01-11-01