En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

E-branding eller kaos

I dag er man klar over at internettet ikke er en markedsplads, men en unik kommunikationskanal som skal bruges aktivt hvis man selv vil styre sine brand-værdier.
af Morten Bach Jensen

Traditionelt har internettet været opfattet som en markedsplads der kunne erstatte hele eller dele af virksomheders eksterne værdikæde. Via internettet kunne producenten sælge direkte til forbrugeren og oven i købet i hele verden. Man har således set internettet som kanabaliserende frem for komplementerende. Men internettet har vist sig ikke at fungere som et grådigt marked. Det har nemlig ikke selvstændigt været i stand til at opbygge de værdier, som kendetegner en markedsplads. Dot com’ernes investeringer i offline medier for at opnå kendskab, præferencer og markedsandele, er nok det bedste bevis på dette.

At ”brande” igennem
Diskussionen efter dot-com-crashet har også drejet sig mere om internettet som et supplement til den fysiske værdikæde. Internettet kan måske noget som den fysiske og serielt sammenbundne værdikæde ikke kan? Nemlig kommunikere med forbrugeren uden direkte henblik på salg, men med henblik på at opbygge mentale værdikæder for herigennem at skabe tilknytning. Markedet er en samtale og et brand er en stemme, som det hedder i The Cluetrain Manifesto ("Markets are conversation, and a brand is a voice").

Michael Porter inkluderer i "Strategy and the Internet" (Harvard Business Review, Marts 2001) internettet og den nye økonomi i sin egen brancheanalysemodel (Porters Five Forces). Den overordnede konklusion er at de fleste brancher er blevet mere transparente, og at strategisk planlægning og kommunikation derved blot er blevet endnu mere vigtig. Man kan sige at det har vist sig at internettet ikke kan erstatte den fysiske verden, men at det i høj grad komplementerer den, skaber engagement og gør virksomhederne mere åbne.

Porters omtaler internettet som en ”enabling technology” og mener ikke at man behøver en ny tilgang til strategi for at opnå konkurrencefordele, men at man blot skal anvende de kendte principper (Porters generiske strategier). Men hvordan kan man opnå produktorienterede stordriftsfordele eller differentiering i en verden med fri kommunikation? Og i en verden hvor virksomheder bliver mere og mere ens, og kerneprodukterne dybest set er lette at kopiere. Selv masseproduktionens fader Ford har erkendt det og opererer nu efter mantraet: ”Ford will not make, but it will brand”.

Jesper Kunde skriver følgende:


"Efter at internettet er blevet udviklet, vil verden aldrig blive den samme. Man kan ikke holde den internationale kommunikation tilbage mere. Men samtidig med at nettet giver et utal af muligheder og total global frihed for kommunikation, bliver det sværere at brænde igennem over for kunderne. Branding bliver et endnu mere centralt issue. Nettet er ikke godt til at bygge et nyt brand op med, men det er fantastisk godt for et veletableret brand til at skabe høj involvering for specifikke målgrupper." (Kunde J., Unik nu ...eller aldrig)

Internettet var ikke unikt til at opbygge de værdier vi kendte fra den fysiske verden (kendskab, præferencer og markedsandel), men til gengæld er det unikt til at involvere den enkelte person i et brand. Kunde hævder at verden aldrig vil blive den samme igen, og i den forstand at alle ved alt og alle kommunikerer på lige fod, har han ret. At kommunikationen ikke følger den serielle fysiske værdikæde længere, men derimod løber den vej det er nemmest, betyder også at alle kender hinandens hemmeligheder næsten før de opstår. Virksomhederne leder derfor efter unikke værdier som de ikke skal ”dele” med andre virksomheder, og det er nærmest definitionen på et brand.

Åbenhed - gør en dyd af nødvendigheden
Virksomheder kan ikke længere gemme sig. Den frit flydende globale kommunikation er blevet alles eje. Hvis man f.eks. dumper affald i et uland, er det svært at signalere barmhjertighed og samvittighed på hjemmefronten. Og tendensen går da også i retning af at virksomhederne er mere åbne. De er tvunget til det. Kim Schrøder bemærker:

"Nu til dags offentliggør vi ting om virksomheden som aldrig ville være blevet offentliggjort for nogle år siden. Der er nu en ægte og ret udbredt følelse af at selv omtale af mindre positive ting er i orden..." (Schrøder K., 2000, Virksomhedsreklamer)

Selv om åbenheden kun er delvist frivillig, så passer det fint sammen med branding-tankegangen om at intern kultur og ekstern opfattelse skal hænge sammen.

Det kan ikke afvises at internettet vil bevise sig som markedsplads, men det har ikke gjort det endnu. Derimod har nettet allerede bevist sig som kommunikationskanal. Virksomheder der vil være stærke brands, kan ikke ignorere internettet, for lige meget om de involverer sig og implementerer e-branding eller ej, så vil de være objekt for den omgivende verdens frie kommunikation. Spørgsmålet er blot om virksomheden ønsker at være en aktiv stemme i denne samtale?

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PRNyheder

Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

For abonnenter


Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau ScanpixNyheder

LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner


  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

  • Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau Scanpix

    Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

    Milliardforliget i Danske Banks hvidvasksskandale blev udråbt til et punktum i fortællingen om banken. Nu har forsvundne dokumenter reduceret punktummet til et komma. 

    For abonnenter


  • "Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.

    Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

    Dansk Industri har fået ny visuel identitet, og der er både ros og skose fra grafisk designer Tobias Røder. 

    For abonnenter


  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Erfaren webredaktør

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Student til Realdanias presseteam

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

Se flere jobs

Kurser

  • Effektmåling: Brug data til at forbedre din kommunikation

    Effektmåling: Brug data til at forbedre din kommunikation

Se flere kurser

Netværk

  • Digitale indholdsproducenter

    Digitale indholdsproducenter

Se flere netværk

Job

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • SoMe-redaktør

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • K-Forum søger journalist

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • Erfaren webredaktør

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Student til Realdanias presseteam

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret