De helt store brand-brølere
Historien om disse fejltagelser er blevet samlet af den britiske forfatter Matt Haig i bogen "Brand Failures - The Truth about the 100 Biggest Branding Mistakes of All Time", og han fremhæver blandt andre den røgfri cigaret Premier som et grelt eksempel. Cigaretten blev udviklet for 325 millioner dollars af tobakskoncernen RJ Reynolds i 1989. Problemet var, at cigaretten, efter topchefens eget udsagn, "smagte af lort", og da dette blev rettet, viste det sig, at forbrugerne slet ikke ønskede røgfri cigaretter. Matt Haig pointerer blandt andet, at bare fordi der er et tomrum på markedet, behøver man ikke fylde det ud. Tomrummet kan godt have sin grund. Han fremhæver også Harley Davidsons parfumeserie som et dumt brud på virksomhedens brand-profil og svenske Electrolux's kampagne i USA som tåbelig uvidenhed om det engelske sprog. Electrolux-støvstugerne gik da under mottoet: "Nothing sucks like an Electrolux".
Jyllands-Posten/Morgenavisen Søndag 17-08-2003