Værdien af kommunikation?
Kommunikationsbranchen, der kæmper en heroisk kamp for at blive mere professionel, er stadig kun på begynderstadiet. Selv om både den private og den offentlige sektor investerer store summer i kommunikationsmedarbejdere, er det alligevel kun halvdelen af kommunikationscheferne, som kender effekten af deres eget arbejde. Det viser en rundspørge, som Ugebrevet Mandag Morgen har foretaget blandt 310 udvalgte medlemmer af Ugebrevets kommunikationspanel. Manglende systematiske effektmålinger og dokumentation af, om en kampagne overhovedet er pengene værd, peger på, at kommunikation opfattes som en alt for flyvsk størrelse til at blive taget alvorligt, og undersøgelsens konklusion er derfor, at en af tidens allervigtigste ledelsesopgaver foretages med bind for øjnene. Det gør ikke kommunikationsfolkenes arbejdsbetingelser nemmere, siger Tine Staun Petersen, vicekontorchef og leder af kommunikationsafdelingen i Uddannelses- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune. Hun spørger kort og kontant: Hvordan skal vi kunne udvikle kommunikationsfaget systematisk, hvis vi ikke foretager effektmålinger?
Ugebrevet Mandag Morgen 29-03-2004