Kommunikationsforum

Skovs goddag til Carlsberg

Anne-Marie Skov bliver Carlsbergs nye kommunikationsdirektør. Karrieredrømmene pegede oprindeligt mod at undervise i gymnasiet, men Anne-Marie Skovs karriere er mere præget af direktionsgange end klasseværelser. Hendes evner og interesser gik nemlig hurtigt i retning af kommunikationsbranchen. I de sidste 4-5 år har Anne-Marie Skov arbejdet på at få skabt en selvstændig identitet for Novozymes, der blev udskilt fra Novo Nordisk i år 2000. Siden har Novozymes flere gange vundet priser for bedste kommunikation. Succesen kombineret med nysgerrighed, har givet Anne-Marie Skov lyst til at prøve kræfter med en ny krævende opgave. K-Forum mødte hende til en samtale om skiftet til Carlsberg efter mere end 20 år i Novogruppen.











































Hvorfor har du sagt ja til at blive kommunikationsdirektør i Carlsberg?
- Det bliver en ny udfordring at skulle kommunikere direkte til forbrugerne om jordnære produkter som øl og sodavand. Det er jeg ikke vant til i mit nuværende job. Carlsberg er jo et ikon i dansk erhvervsliv. Det er en traditionel, dansk virksomhed med en spændende historie - og en spændende fremtid. I Novozymes er der også mange udfordringer, men jeg er 50 år og så skal der ind imellem ske noget nyt, griner Anne-Marie Skov men tilføjer – jeg tænkte mig rigtig godt om forinden, for jeg kommer til at savne det spændende job og de gode kollegaer jeg har i Novozymes.

Hvad bliver din første opgave på Carlsberg?
- Opbygningen af en samlet kommunikationsstrategi. Carlsberg har været igennem en forandringsproces der langt fra er slut. Ejerstrukturen har været svær at forstå pga. partnerskabet med Orkla, men nu er Carlsberg blevet en samlet enhed. Det skal integreres i kommunikationsstrategien. Første step er, at opbygge en stærk kommunikationsfunktion, der støtter op om forretningsstrategien og brandingstrategien. Jeg skal være med til at støbe kugler og lægge strategier. Men de mennesker der sidder med de konkrete områder; direktøren, forskeren eller ølsælgeren, skal være dem der udtaler sig. Det princip tager jeg med mig fra Novozymes til Carlsberg, dem der har bedst forstand på tingene og fingrene i suppen, er også dem der udtaler sig. Så der er ikke lagt op til en talsmandsfunktion.

Hvad er det mest spændende ved dit nye job?
- Jeg undrer mig over, hvorfor en virksomhed som Carlsberg ikke er mere på landkortet i kraft af sin størrelse og lange tradition? Fx på områder som kommunikation og omdømme. Jeg er nysgerrig efter, at finde ud af hvad det skyldes. Carlsbergs nuværende position svarer ikke til det engagement og den professionalisme jeg har mødt der. Ud fra Carlsbergs potentiale, mener jeg at kommunikationen kan løftes.

Har det internationale fokus været en hindring for Carlsberg?
- Carlsberg er en international virksomhed, så det skal kommunikationen også være. Balancen har måske været forkert, men jeg skal have et bedre billede af virksomheden, før jeg vil udtale mig konkret. Carlsberg er et stærkt internationalt øl-brand, og det skulle også meget gerne blive et stærkt virksomhedsbrand. At få de to ting til at hænge sammen, bliver en stor udfordring.

Hvad bliver den største forandring når du skifter til Carlsberg fra Novozymes?
- Hvis man måler på det eksterne omdømme, kommer jeg fra en virksomhed og en Novogruppe der ligger højt i mange rankings. Nu kommer jeg til Carlsberg, der ikke har det stempel på sig. Det bliver spændende at afprøve hvordan mine principper for kommunikation, spiller sammen med kulturen hos Carlsberg. Det bliver en test af, om det jeg tager som en selvfølge, virker i en virksomhed med en anden forretning, kultur og historie. Måske bliver forholdet til pressen også anderledes i Carlsberg. Hidtil har de virksomheder jeg har arbejdet i kun sjældent været forsidestof i boulevardpressen, men for et brand som Carlsberg, er opmærksomheden hos den brede befolkning større.

Hvad er det vigtigste du tager med dig fra din tid i Novogruppen?
- Kommunikation skal være en integreret del af beslutningsprocessen. Det er noget af det Mads Øvlisen har lært mig: En god beslutning er ikke god, før den kan kommunikeres ordentligt. Det mantra har været en ledestjerne for mig. Men det kræver nogle ledere der tager kommunikation helt ind i hjertet af forretningsstrategierne. Når jeg taler med kollegaer i andre virksomheder, sker det stadig at de bliver hæftet på sent processen, og bliver bedt om ’lige at lave en brochure om det her’. Sådan spiller klaveret ikke når man vil kommunikere præcist.

Hvad er det bedste og det værste ved at have en chefstilling?
- Det bedste er at lede et hold af folk der er gode til det de gør, og at udvikle et hold der brænder for det de laver. Da Novozymes blev selvstændigt, var det også givende at få noget, som var svært i begyndelsen, til at fungere godt. Vi havde fx aldrig prøvet at lave en årsrapport før. Den slags er sjovt når det lykkes. Det værste ved at være chef er ensomheden. Selvom man kan sparre med andre, ligger beslutningen i sidste ende hos en selv. Men jeg trives som leder.

Pressen har slået om sig med gloser som ’markant ændring i Carlsberg’, ’styrkelse af brandet’, ’mere åbenhed’… Hvordan har du det med forventningspresset?
- Nu er det jo ikke mig, der er kilde til de ting der står i avisen. Men jeg har helt klart sommerfugle i maven, og er meget ydmyg over for opgaven. Men det er også det der gør at jeg siger ’yes’ og kaster mig ud i opgaven. Den manglende åbenhed har jeg også læst om i aviserne, men lige nu er der mange artikler i fx Børsen hvor medarbejdere og chefer udtaler sig, både om det positive i forhold til at være sponsor ved EM, men også om Carlsbergs problemer. Den tilgang ser rigtig ud i mine øjne. Det er også vigtigt at understrege at jeg ikke står alene med beslutningerne. Ændringer sker kun sammen med medarbejderne og ledelsen. For hvis ikke der er enighed om hvad der skal til, kan jeg hoppe på stedet i meget lang tid, uden at der sker noget af den grund.

Man fristes til at drage paralleller til det hollandske landshold og deres problemer med sammenhold, selvom spillerne hver især er dygtige…
- Ja præcis. Det er samme erfaring jeg har fra Novo Nordisk og Novozymes, man får ikke gode resultater uden en holdindsats. Men mit indtryk er, at den vilje også er til stede i Carlsberg.

Anne-Marie Skov har oplevet mange succeser i sin karriere hidtil, men hviler ikke på laurbærrene. Nu skal hun stå i spidsen for at brygge en ny kommunikationsstrategi sammen for Carlsberg. Det er tydeligvis spændingen og engagementet i virksomhedskommunikation, der er hendes drive for at forsøge sig i en ny branche. Det lykkedes Anne-Marie Skov at opbygge en selvstændig identitet for Novozymes, tiden vil vise hvordan hun klarer udfordringen i Carlsberg. Herfra siger vi ’skål’ og glæder os til at smage på det nye bryg.


Anne-Marie Skovs CV

Navn: Anne-Marie Skov, født 1953

Stilling/titel: Kommunikationsdirektør, Novozymes

Uddannelse: Cand.mag. i Dansk og Engelsk fra Københavns Universitet i 1982

Tidligere stillinger:
1982-84 Underviser på bl.a. CBS
1984-86 Informationsmedarbejder i HNG
1986 Kommunikationskonsulent i Novo Nordisk
1989 Manager in corporate communication
1992 Funktionschef in corporate communication
2000 Kommunikationsdirektør i Novozymes, der bliver en selvstændig børsnoteret virksomhed



Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!

Jeg accepterer vilkårene for nyhedsbreve

Forsiden lige nu

Læs også