En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Det blev en galdesten

Hvad er den gode spiseseddel? Kforum bad grafikeren Niels Heie om opskriften på en spiseseddel, der får selv din venstreorienterede mor til at købe Ekstra Bladet på en mandag. Niels Heie har nemlig netop skrevet en bog om spisesedlens hemmelighed. Hemmeligheden er et godt samspil mellem tekst og billede. Det værste er, at skrive "kastede killinger ud af kørende bil" uden en bil. Det bedste er, at rydde forsiden for en galdesten og vores allesammens Mary. Mens det allerbedste er, at vise Nærig-Trier med et kæmperotte ansigt på forsiden med rubrikken: Ikke en krone af film-millionerne til konen ved skilsmisse. Eller Mama Mia når en lesbisk håndboldspiller ved navn Mia bliver gravid. Velkommen til forsiden. Nu kender du vejen.
af Niels Heie

























Det blev en bog
Udgangspunktet for denne artikel er en lille bog, hvor jeg har set på de 60 spisesedler, som Ekstra Bladet og B.T udgav i september måned 2003. Jeg har udelukkende læst spisesedlerne som en cyklist, der holder for rødt ville læse dem. Altså fuldstændig uafhængig af intentionen med spisesedlen og om den er godt valgt blandt dagens mulige emner. Jeg har læst dem tilfældigt og umiddelbart. Derefter har jeg formuleret min oplevelse af dem og på den baggrund diskuteret om de er gode eller ej.



























Når man kaster killinger ud af en kørende bil uden en bil
Det jeg har fundet ud af er: når man sætter tekster og illustrationer sammen i formidlingen af samme budskab, har illustrationen stor betydning for forståelsen af teksten, fordi illustrationen ses først og binder opfattelsen af den præcise betydning af de ord den ses sammen med. Illustrationen forankrer ved sin konkrethed udsagnet i teksten til at være gyldigt i en ganske bestemt situation, nemlig den som illustrationen giver en anledning til at forestille sig.
Når sammensætningen er vellykket er sammensætningen evident og resulterer i at læseren bliver klar i sin opfattelse af budskabet. Når den er mislykket er bliver læseren forvirret og ved ikke rigtigt hvad han skal tro.



























Løsningen er logik
I den gode spiseseddel er der et umiddelbart logisk forhold mellem indholdet i elementerne. Hvis det handler om en person, ser personen umiddelbart ud til godt at kunne være i den situation, som teksten postulerer. Hvis det handler om en situation, ser situationen umiddelbart ud til at kunne beskrives ved hjælp af de ord, der bruges. Hvis det drejer sig om en begivenhed, viser illustrationen så meget af begivenheden, at det sandsynliggør at de ord den betegnes med er rimelige.
F.eks. viser fotoet på en spiseseddel fire alvorligt udseende unge mennesker iklædt overtøj udenfor et hus, to af dem omfavner hinanden. Ordene fortæller om en fars frygtelige tragedie: han skød sin 14-årige datter. Situationen bliver tydelig for læseren: billedet forestiller den 14-åriges venner, i en situation hvor de fatter det rystende indhold af det, der er hændt. Og – meget vigtigt – man ser ikke faderen, man mærker hans fravær.




























Fejlen er når ord og billeder peger i hver sin retning
I den mindre gode spiseseddel, er der kludder på de indre linier, ordene siger noget andet end der er belæg for i illustrationen. Den overbevisende virkning udebliver og man bliver i tvivl om meningen. F.eks. viser fotoet på en spiseseddel en venligt udseende dame. Hun har en kat på skulderen, holder om den med sin hånd, det er en rigtig kæledyrssituation. Hun ser direkte på læseren, venligt og villig til at blive fotograferet. Teksten siger, at en ikke nævnt person ”kastede killinger ud af kørende bil”. Men der er noget i den sammensætning, der ikke stemmer: det virker ikke overbevisende at en person, der ser ud til at holde af katte, udsætter dem for det hæsligste dyrplageri, man kan tænke sig. Hvis man vil have læseren til at tro på, at det som teksten hævder faktisk er sandt, skal det vel vises, Og hvis det faktisk er tilfældet, at dyrevennen er dyrplager skal det nævnes. Så skal overskriften understrege den modsætning, så læseren bliver klar over, at det faktisk er sådan tingene hænger sammen. Teksten skulle have sagt: ”Dyreven og dyrplager. Kastede killinger ud af kørende bil”. Hvis det altså er det, som er budskabet.

























Nærig-Trier: Ikke en krone af film-millionerne til konen ved skilsmisse
Endelig er der den meget gode spiseseddel. Den er hurtig at fatte, fordi den er logisk i sammensætningen af tekst og illustration og den udnytter den udtryksmidlerne originalt, dvs. meningsfuldt og aldrig før set: illustrationen er superb, teksten er personlig og layoutet er perfekt. Læseren får med det samme den opfattelse, at journalisten har overvejet ordene omhyggeligt. De er slebet til give den helt rigtige betydning i sammenhæng med lige præcis den illustration.
F.eks. indeholder en spiseseddel et nærbillede af Lars von Trier. Manden er set lidt nedefra, han er iklædt smoking. Han har sit filurendrejer udtryk skruet på ansigtet, helt klar over at han bliver fotograferet. Billedet er hårdt beskåret, hvilket giver den virkning at læseren oplever sig selv som meget tæt på manden. Den store tekst siger bare ”Nærig-Trier”, den lille siger ” Ikke en krone af film-millionerne til konen ved skilsmisse”. Ordet ”Nærig-Trier” er en nydannelse, opfundet til lejligheden. Det er en ordsammensætning, der skal forstås nedsættende, men som i sammenhæng med fotografiet nærmere kommer til at virke som et kæleord. Hvem er man på kæleord med, andre end dem man kender godt. Journalisten er altså nær på Trier, udsagnet bliver troværdigt, den personlige oplevelse af det der bliver sagt, er garant for det. Så selvom har er en Nærig-Trier, ham Trier, så er han en charmerende en af slagsen og så er det vel ikke så galt.























Man kan bruge følgende tommelfingerregel, når man vil afprøve om der er mening i sammensætningen af tekst og illustration: sig tekstens ordlyd, sig derefter ”derfor ser man” og fortsæt med en sproglig gengivelse af billedets indhold. Hvis logikken holder, er der mening i sammensætningen.


Niels Heie
Spisesedler - plakater, der sælger aviser.
A4 format
56 sider
200,- kr. inkl. moms
Bestilles gennem forlaget
vester@grafisk-litteratur.dk

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • SoMe-redaktør

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Result & Value driven Engagement Director

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Student til Realdanias presseteam

  • Erfaren webredaktør

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Kurser

  • Kommunikationsstrategi: Lær at udvikle en stærk og brugbar strategi

    Kommunikationsstrategi: Lær at udvikle en stærk og brugbar strategi

Se flere kurser

Netværk

  • Interne kommunikationsansvarlige

    Interne kommunikationsansvarlige

Se flere netværk

Job

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • SoMe-redaktør

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Result & Value driven Engagement Director

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Student til Realdanias presseteam

  • Erfaren webredaktør

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • K-Forum søger journalist

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret