En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

440 Hz - lyden af VKR?

Kammertonen er 440 Hz, men 440 Hz er også navnet på dansk politiks første fuldstændig uafhængige valgkampagne. Kampagnen er bygget op omkring en film og et website. Den er rettet mod de vælgere der har sympati for de borgerlige værdier, men ikke kan stå inde for Dansk Folkepartis politik. 440 Hz er blevet en kæmpe succes og har siden de startede i oktober 2004 haft ca. 50.000 besøgende på deres hjemmeside. 440 Hz består af et netværk af professionelle kommunikatører. Deres drøm er en VKR regering, og at Dansk Folkeparti ikke eksisterede, men indtil denne drøm går i opfyldelse kæmper de på frivillig basis og for egne midler. Kommunikationsforum tegner her et portræt af en flok gamle venner, der har fundet en ny måde at være politisk engagerede på. De er meget forskellige og rørende uenige politisk – men fælles om en massiv modstand mod Dansk Folkeparti.
af Kirsten Grumstrup

440 Hz blev dannet af seks venner i oktober 2004, efter de længe havde snakket om at gå sammen om noget fælles. De seks venner har kendt hinanden i ca. 10 år og har boet og læst sammen. Som Nikolai Lang fra 440 Hz udtaler, ” Vi er en flok gamle venner, der manglede noget mere indhold i vores efterhånden lidt for voksne liv. Når vi mødtes diskuterede vi, om meget forskellige emner, og ofte endte det med en politisk diskussion. Vi blev enige om at bruge vores energi og kompetencer på noget som gjorde en forskel, og langsomt kom ideen til 440 Hz.
Vi er rygende uenige og skændes løs. Politisk dækker vi et bredt spektrum, vi har alt fra en tidligere formand for konservativ ungdom til en socialdemokrat. Men trods vores uenighed er vi enige om at gøre vores til, at der ikke igen bliver dannet en regering, der bygger sin magt på Dansk Folkeparti ”.

Professionel kommunikation
440 Hz består af et netværk af professionelle kommunikatører, der bruger deres kompetencer til at være politisk engagerede på en ny og anderledes måde. De arbejder til daglig bl.a. indenfor film, medie, IT, samfundsanalyse og undervisning, og bruger i øjeblikket alt deres fritid på 440 Hz. ” Vi dækker over meget brede kompetencer og supplerer hinanden godt. Nogle har lavet hjemmeside, andre valgfilm. Nogle er gode til markedsføring og PR og andre er mere tekniske ”, siger Nikolai Lang. 440 Hz er uafhængige af parti interesser og organisationer – og på nær et mindre tilskud fra en fond har de ikke modtaget nogen penge.

”Vi valgte navnet 440 Hz som et led i vores virale markedsføring. Vi ville have et navn med et skjult budskab og en gåde i navnet. Vores valgfilm handler om musiknummeret ”kære lille mormor”, så vi synes også det kunne være sjovt at have et navn der henviste til kammertonen i musik, og samtidig tilkendegav at vi gerne ville slå kammertonen an i denne valgkamp.”

Hvorfor denne kampagne?
Som Lars Von Trier udtaler i Information d. 29. januar 2005 ”Vi har langsomt vænnet os til den yderste højrefløjs politiske indflydelse og derfor er den sidste valgkamps massive kritik af Dansk Folkeparti forstummet. Det er ligesom med mord. Det første mord er det sværeste, og derfra går det let”.
I valgkampen i 2001 var vreden og forargelsen mod Dansk Folkeparti massiv, og der var dagligt i aviserne annoncer, der advarede mod partiet og dens politik. Dette har fortaget sig, måske har man vænnet sig til, at Dansk Folkeparti er et af de danske regerings partier og som en af parterne i den danske politiske debat. Denne usynliggørelse af Dansk Folkepartis indflydelse er 440 Hz netop en reaktion på - de går til modspil og arbejder mod Dansk Folkeparti. Målet med kampagnen er at flytte nogle borgerlige vælgere, samt vise at man kan gøre noget og involvere sig i en valgkamp uden at melde sig ind i et parti.

Ingen pakkeløsning
440 Hz vil ikke fortælle vælgerne, hvor de skal sætte deres kryds og giver ingen pakkeløsning for hvad man skal stemme og mene. De lader det være op til folk selv at danne sig deres mening om de andre partiers valgprogrammer.
”Vi prøver med humor og overskud at komme med saglige argumenter. Vi er modstandere af Dansk Folkeparti, men vi vil ikke sige hvem folk skal stemme på i stedet for, selvom vi indirekte skriver og mener at de skal stemme på andet end Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti”. De giver i stedet borgerne nogle argumenter imod at sætte deres kryds ved liste O og dets støttepartier Venstre og Konservativ. ”Hvis Fogh kunne stille en garanti og love at han ikke vil inddrage og samarbejde med Dansk Folkeparti, kan vi godt støtte Venstre og Konservativ, men så længe de ikke gør det, er det midt og højrepartierne vi støtter. Derfor er vores succes kriterium at Fogh bliver væltet af pinden d. 8. februar og Dansk Folkeparti mister deres indflydelse. Jeg så allerhelst at der blev dannet en VKR regering, det tyder alt bare ikke på lige nu”, argumenterer Nikolai Lang.

Man kan undre sig over hvorfor netværket i 440 Hz ikke bare valgte at melde sig ind i et venstrefløjs parti og ligge deres kræfter og modvilje mod Dansk Folkeparti der. Til det svarer Nikolai Lang, ”vi ønsker ikke at være med i et politisk parti. Så er der et helt valgprogram man skal arbejde indenfor og det er et mere komplekst system. Vi er så forskellige i politisk holdning, men er enige om en stor modstand til Dansk Folkeparti. Det kan vi samles om. Ellers skulle vi være med i hvert vores parti”.

Hvad er 440 Hz oppe imod?
Nogle af de argumenter 440 Hz bruger imod Dansk Folkeparti på deres hjemmeside er bl.a. ”I dag er vi vidner til skinger forfølgelse af udvalgte befolkningsgrupper, stigende indblanding i borgernes privatliv, hån mod sagkundskab og domstole, smagsdommeri og økonomiske trusler overfor enhver der siger det forkerte, og latterliggørelse af de grundlæggende rettigheder og værdier, som ellers har gjort Danmark til et globalt forbillede”. Desuden er der på hjemmesiden udtalelser imod Dansk Folkeparti fra kendte erhvervsfolk i Danmark, der stiller spørgsmålstegn ved deres politik og opridser konsekvenserne af den. 440 Hz er blevet kritiseret for at de glemmer at alle partierne er rykket mod højre, og især Socialdemokratiet har meget af den samme velfærdspolitik som Dansk Folkeparti og Venstre er delvis enige i noget af Dansk Folkepartis udlændingepolitik. Samtidig virker det som om de dømmer De Konservative, Venstre og Dansk Folkeparti ens, når de skriver at ”En stemme på Venstre og Konservativ er en stemme på Pia Kjærsgaard”. Til dette argumenterer 440 Hz , ”vi ved godt at flere og flere partier samler sig om Dansk Folkepartis politik, men vi mener stadig at de er de mest ekstreme og dansk politik er bedre tjent uden deres tilstedeværelse. Vi dømmer ikke Venstre og De Konservative, hvis de stopper med at samarbejde med Dansk Folkeparti, men medløberne er næsten lige så slemme som frontløberne” ”, udtaler Nikolai Lang.

Viral markedsføring
440 Hz har valgt en viral markedsføringsstrategi, som tager udgangspunkt i en film og en hjemmeside. Valgfilmen følger en mand der går rundt i København. Overalt hvor han kommer synges eller spilles sangen ”Kære lille mormor”. Til sidst prøver manden at løbe væk fra det hele og filmen afsluttes med teksten,” Du kan ikke løbe fra valget. Stemmer du V eller K - synger du med på Pias melodi”. Sangen ”Kære lille mormor” er inspireret af ”Kære Lille Pia”, der blev sunget da Dansk Folkeparti holdt deres første landsmøde i 1997. Filmen er sjov og anderledes. Et frisk pust til de traditionelle valgfilm, hvor man både sidder tilbage med et smil på læben og en forståelse for 440 Hz´s budskaber.

Hjemmesiden er god, overskuelig og professionelt lavet. Den er nem at navigere på og finde de ønskede oplysninger på. Valgfilmen kan ses her og man kan downloade plakater m.m.
Den virale markedsføringsstrategi ser ud til at virke. Hjemmesiden er besøgt af ca. 50.000 og filmen er set af ca. 100.000 mennesker. De seks der startede netværket, er vokset til ca. 40 frivillige hjælpere. ”Det vælter ind med mails fra folk der laver musik, film og web. Vi modtager re-mixes af ”Kære Lille Pia”, plakatforslag og mange andre ideer. Alene af den grund ser vi kampagnen som en succes”, siger Rasmus Alex Wendt fra 440 Hz. Det hidtil største bidrag kommer fra 3D-animatoren Philip Berg, der var med til at lave ”Terkel i knibe”. Han har lavet en 3D dommedags film om Pia Kjærsgaard politik, som snart ligges ud på hjemmesiden.

”Vi har fået meget PR på vores projekt, fordi det er anderledes og nyt. Det er en ny måde at ramme vælgerne på, både sjovt og alvorligt. Det har indtil videre været det hele værd, selvom alt fritiden bruges på 440 Hz lige for tiden. Vi har sendt vores pressemeddelelse til Dansk Folkeparti, men har ikke snakket med dem. De kaldte os i pressen en radikal konspirations sammenslutning”, siger Nikolai Lang smilende.

Som meningsmålingerne ser ud nu får 440 Hz ikke deres ønske og mission til at gå i opfyldelse. Dansk Folkeparti bliver påny valgt ind, men om de får ligeså meget magt, som de har haft i denne valgperiode, er stadig usikkert. 440 Hz kæmper videre og fortsætter deres arbejde efter valget. Måske lykkedes deres mission om 4 år, om ikke andet kan det være kampagnen har rykket ved kammertonen i dansk politik!

Læs mere om 440 Hz og deres mission på www.440hz.dk.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • SoMe-redaktør

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren webredaktør

Se flere jobs

Kurser

  • Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

    Adfærdspsykologi: Forstå din modtager og styrk din kommunikation

Se flere kurser

Netværk

  • Social medie-ansvarlige

    Social medie-ansvarlige

Se flere netværk

Job

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Group Marketing & Communication

  • Result & Value driven Engagement Director

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Student til Realdanias presseteam

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • SoMe-redaktør

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Erfaren webredaktør

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret