En del af Watch Medier

Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Podcast
  • Søg
  • Log ind
Kommunikationsforumonsdag4. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Nyheder
  • Analyser
  • Debat
  • Se alle kurser
  • Kurser hos jer
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Se alle jobs
  • Om job på Kforum
  • Podcast
Kforum

Nyhedsavisen: helt forkert

En dårlig start er en halv afslutning. Ingen tvivl om, at Nyhedsavisen kom helt forkert fra start. Det er der flere forklaringer på. Hver for sig ubetydelige fejldispositioner, men samlet tegner de et meget ildevarslende billede af, at Nyhedsavisen er helt forkert.
af Timme Bisgaard Munk

 

Den forkerte bygning på det forkerte sted

Det var forkert at slå hovedkvarter op i den berygtede vandflyverhangar. Navnet smager af luftkastel og peger metaforisk tilbage på en type flyvemaskine, som aldrig blev den forventede succes. Placeringen så tæt på DAGENs nu nedbrændte hovedkvarter giver også de forkerte associationer. For alt på Holmen og ikke mindst den bygning stinker af dot.com-boble og har nok Københavns dårligste start-up karma. Alle firmaer fra Gubi.com til Cell Network, som er startet i hangaren, er floppet og vil floppe. Jeg ved ikke, om det er, fordi huset er bygget på en gammel vikingekirkegård eller blot tiltrækker fantaster, men en ting er sikkert: Det er den forkerte bygning på det forkerte sted.

Den forkerte historie på det forkerte tidspunkt

Åbningstrækket med Muhammed-videoen var en brøler af dimensioner. Det virkede i værste fald landsskadeligt og i bedste fald som et kynisk manipulerende, uoriginalt opkog på en smertelig konflikt. En drengestreg om drengestreger blæst op af en ukendt avis og en ukendt kunstner, forenet i desperat kamp for at få opmærksomhed. En klam fornemmelse, som ikke blev mindre af, at Trads tydeligvis rystede på hånden, så videoen det ene øjeblik var på nettet og i det næste øjeblik taget af. Tilbage står læserne og offentligheden i almindelighed med en usikkerhed om, hvad der driver journalistikken på avisen udover den evige jagt på anerkendelse fra andre journalister. Muhammed-video-historien har nok imponeret blandt fagfæller, men kun skabt afstand til den brede befolkning, som er og bliver det økonomiske fundament. Det journalistiske jugement blev draget i tvivl, og det er et idiotisk selvmål. Trads kom i DR2’s Debatten og satte debatten, men med den forkerte historie på det forkerte tidspunkt.

Den forkerte stil med det forkerte budskab til den forkerte målgruppe

”Fuck the establishment” har været attituden fra starten. Et nødvendigt kunstgreb, hvis man skal få outsiderrollens sårbarhed til at blive en styrke for et hold af meget unge journalister. Desværre tippede det hurtigt over i en skinger og næsten paranoid tone, hvor det, der skulle samle indadtil, blev det, der adskilte udadtil. Alle andre var idioter og unfair. Mens Nyhedsavisen var en genial ide, som blev offer for Janteloven. Selv Journalisten skulle i pressenævnet for at sige, at kejseren ikke havde noget tøj på. Brandets sjæl er blevet alt for meget vrede, gamle vendettaer og mangel på overskud. Ikke ligefrem noget, der tiltrækker læserne.

 Det væsentligste problem har dog været, at Nyhedsavisen har været alt for meget metamedie og branche-fnidderfnadder. Den har som koncept været mere en kommentar til mediebranchen end et tilbud til danskerne. Hvad andre medier mener, hvad de andre gratisaviser betyder og hvad andre journalister skriver, har simpelthen fyldt for meget i konceptet. Avisen er degeneret til et journalistisk metakoncept fyldt med skjulte referencer som reklamebranchens selvfede kreative konkurrencer. Selvom det jo ikke er de andre journalister i København, som kan afgøre slagets gang. En følelse, man let kan stå tilbage med, når man ser på avisens mange udmeldinger, hvor journalister og annoncører er alfa og omega, mens man overser de millioner af læsere, som skal redde fantasteriet. Læserne er ikke længere målet, men er blevet et middel til at hævde sig over for kollegaerne. Alt sammen formidlet i en forkert stil med det forkerte budskab til den forkerte målgruppe.

Det forkerte koncept med det forkerte hold

Avisen minder alt for meget om Information. Det er den klassiske venstresnoede bekymringsjournalistik, som gennemsyrer siderne. Det er ikke journalism of hope, men samfundsfag for dummies. Ikke så mærkeligt med Trads’ forhistorie fra Information og med alle de tidligere Informationsfolk, der er kommet med over på Nyhedsavisen. De spiller den samme melodi som et andet gammelt rockorkester, blot i en ny tid og i et nyt medie.

Det er bare ikke det rigtige koncept, for Nyhedsavisen er for klog, for bekymret og for kedelig i forhold til median-Danmark, hvor alle annoncekronerne ligger. Strategisk er de gået upmarket efter at kapre læsere fra morgenaviserne, hvor den rigtige strategi ville være downmarket og at dække bunden bedre end de andre bundskrabere.  Gratisaviser er servicejournalistik og telegrammer, ikke kulturmarxistisk folkeoplysning. 24timer rammer med deres USA today-stil genren rent, men det gør Nyhedsavisen slet ikke. Den er blevet alt for god og alt for ufolkelig. Pointen er, at mange danskere er ligeglade med journalistisk kvalitet i klassisk forstand. De har langt mere jordbundne krav til en gratisavis end ambitionerne i luftflyverhangaren. Folket vil have lidt telegrammer, gode sportsider, lidt sladder & forbrugerstof, en fin tv-oversigt og en vejrudsigt. Alt andet er overkill. Derfor er Nyhedsavisen det forkerte koncept med det forkerte hold.

Den forkerte forretningsmodel på et forkert forretningsgrundlag

Nyhedsavisen tjener først penge, hvis det lykkes både at flytte annoncekroner fra tv til avisen og stjæle annoncører fra betalingsaviserne. Intet tyder på, at det vil ske eller er ved at ske. De kloge hoveder siger, at der er penge til 1-2 år. Det er der bare ikke, hvis der ikke er nogle annoncører og der ikke stjæles markedsandele på tværs af mediegrupper og fra konkurrenterne. Kombineret med distributionsproblemerne, den utydelige markedskommunikation og den intensiverede konkurrencesituation er forretningsgrundlaget forsvundet. Nyhedsavisen bygger derfor i dag på en forkert forretningsmodel og på et forkert forretningsgrundlag.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Forsiden lige nu

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.
Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11

DI er rebrandet. Havefest, hygge og fadøl er den naive og uambitiøse opskrift på succes. Brandstrateg Thomas Sehested anmelder den nye DI-identitet.
  • Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på
  • DI rebrander sig for første gang i 15 år: "Historisk har DI’s visuelle brand været rationelt og lidt tørt"


Oprah Winfreys enorme popularitet kan tilsyneladende påvirke aktiekursen for blandt andre Novo Nordisk. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau ScanpixNyheder

Medie: Oprah-bemærkning kan have påvirket Novos aktiekurs



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter


"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter


Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


  • Undersøgelser viser, at sætninger, hvor kønnet ikke passer sammen, bliver læst langsommere. | Foto: PR

    Brandmand eller brandkæmper? Nyt initiativ vil tage opgør med kønsbias

    Initiativet (fælles)køn inviterer danskerne med til at forny det danske sprog med et digitalt værktøj.

    For abonnenter


  • Liberal Alliances politiske ordfører er kritisk over for væksten af akademikere i blandt andet digitale afdelinger i kommunerne. | Foto: Mads Nissen/Ritzau Scanpix

    LA kritiserer forvoksede SoMe-afdelinger i kommuner

    Nogle kommuner har SoMe-afdelinger og digitale afdelinger, som de fleste private virksomheder kun kan drømme om, lyder det fra Liberal Alliance. 

  • Meta, som blandt andet ejer Facebook og Instagram, planlægger at oprette et betalingsabonnement for europæiske brugere. | Foto: Dado Ruvic

    Techgigant vil kræve betaling for reklamefri Facebook

    Står det til Meta, skal europæiske brugere, der vil undgå reklamer, betale for deres Facebook og Instagram.

    For abonnenter


  • Kforums redaktør, Timme Bisgaard Munk, er vært på K-analysen.

    Kforum lancerer podcast om tidens vigtigste virksomhedskommunikation

    Lyt til Kforums nye podcast, hvor vi i denne uge undersøger, om Torben Mögers personlige bonus på 29 millioner kan ændres til en vindersag? Det handler om kommunikation.

  • Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau Scanpix

    Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

    Legos droppede storsats på en miljøvenlig legoklods bliver kædet sammen med ansættelsen af en ny bæredygtighedsdirektør, mener rådgiver, selvom det ifølge koncernen selv er ”urelateret”. 

    For abonnenter


  • Dette er en reproduktion af et billede, som Getty Images i januar brugte som dokumentation for, at virksomheden "Stability AI" havde scrapet deres database for op imod 12 millioner billeder. Bemærk det næsten læsbare vandmærke. | Foto: Adobe Firefly

    AI: Copyright eller right to copy?

    Skal AI-værker kunne beskyttes med ophavsret?

Læs også

Produktionsdanmark er en hyggelig og uambitiøs havefest, hvor der er plads til og brug for alle. Kilde: Screenshot DI-film.Debat

Når vi rigtigt hygger, kan selv 1+1 blive 11



"Er det en vanvittig fortolkning af danmarkskortet med D’et som Jylland og de to prikker som Fyn og Sjælland?” undrer Tobias Røder sig.Design

Grafisk designer om DI’s nye logo: nemt at sluge og svært at blive sur på

For abonnenter



Rud Pedersen Danmarks CEO, Jens Hjorth-Larsen, bliver chef for fusionen af Rud Pedersen og King Street Denmark. | Foto: PRNyheder

Rud Pedersen fusionerer med King Street

For abonnenter


Danske Banks administrerende direktør, Carsten Egeriis, kunne have vaccineret sit budskab med forbehold, da han erklærede hvidvaskskandalen et afsluttet kapitel. | Foto: Stine Bidstrup/Carsten Egeriis/Ritzau ScanpixAnalyser

Danske Banks bastante punktum, der i stedet blev et komma

For abonnenter



Kommunikation er ikke nok til at lokke Nordea-ansatte tilbage på kontoret. | Foto: Jens Dresling/Ritzau ScanpixCorporate

Kommunikation er ikke nok til at få alle ansatte tilbage på job i Nordea



Lego Koncernens kommunikation af to "urelaterede" nyheder på bæredygtighedsområdet kan ikke undgå at blive kædet sammen i offentligheden, vurderer Thomas Mandrup, partner i Publico. | Foto: Tom Little/Reuters/Ritzau ScanpixCorporate

Lego-timing kikser og kommunikerer ikke "frisk start"

For abonnenter


Job

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Erfaren webredaktør

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Head of Group Marketing & Communication

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • SoMe-redaktør

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • K-Forum søger journalist

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

Se flere jobs

Kurser

  • K-trends og -tendenser 2024

    K-trends og -tendenser 2024

Se flere kurser

Netværk

  • Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

    Webansvarlige 2 (Nyt netværk!)

Se flere netværk

Job

  • PRESSE- OG SOME-ANSVARLIG TIL FORLAG I RY

  • Intern kommunikationsrådgiver med skarp pen

  • Erfaren webredaktør

  • Digital marketing- og kommunikationsmedarbejder

  • Kommunikationsrådgiver med stærkt borgerblik til Rudersdal

  • Head of Group Marketing & Communication

  • PR-ansvarlig til internationalt pressearbejde (1-årigt vikariat)

  • Alsidig kommunikatør og skrivende redaktør til Danske Tandplejere

  • Digital kommunikationskonsulent med speciale i Sitecore

  • DYRENES BESKYTTELSE SØGER ERFAREN INDSAMLINGS- OG KAMPAGNEANSVARLIG

  • Studentermedhjælper til web og digital kommunikation

  • SOCIALDEMOKRATIET SØGER EN KREATIV GRAFISK KONSULENT

  • Dansk Erhverv søger mediechef

  • UNICEF Danmark søger indholdsspecialist

  • Kommunikationskonsulent til KiAP

  • Projektkonsulent til mediehus

  • Det Kongelige Akademi søger chef for kommunikation og ledelsessekretariatet

  • Communication Manager Museum of Evolution, Knuthenborg

  • SoMe ansvarlige til Knuthenborg Safaripark

  • Kommunikationschef til Hempel Fonden

  • DFS søger erfaren kommunikationskonsulent

  • Start din karriere hos RelationsPeople som praktikant

  • SoMe-redaktør

  • IUNO søger kommunikationskonsulent

  • Erfaren strategisk kommunikationsrådgiver

  • KOMMUNIKATIONSMEDARBEJDER MED STÆRK BØRNEFAGLIGHED

  • Kommunikations- og medlemschef til Forbrugerrådet Tænk

  • Result & Value driven Engagement Director

  • Webmaster til intern og ekstern kommunikation

  • K-Forum søger journalist

  • Lønnet praktikant til Kommunikationsafdelingen

  • Student til Realdanias presseteam

  • Kommunikationspraktikant i forårssemestret 2024

  • PRESSEANSVARLIG TIL SOCIAL- OG BESKÆFTIGELSESOMRÅDET I AARHUS

  • Sekretariats- og kommunikationsmedarbejder til forskningsbaseret rådgivning - DTU Food

Se flere jobs

Kolofon

Kommunikationsforum
Søg

Sektioner

  • Nyheder
  • Se alle kurser
  • Om kurser
  • Se alle netværk
  • Om netværk
  • Podcast
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Timme Bisgaard Munk

timme@kforum.dk

Tlf.: +45 2557 2132

  • Om Kommunikationsforum

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7171 7425

Annoncering

Jobannoncering

mads@kforum.dk

Tlf.: +45 2087 1887

Job

Abonnement

Prøv Kommunikationsforum gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

kforum@infowatch.dk

Tlf.: +45 7060 5936

Læs mere om abonnement her

Adresse

Kommunikationsforum

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 7060 5936

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © Kommunikationsforum — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret